Binnenlandse vlucht + reizen binnen San Blas

Dag mensen,

Ik heb het plan om ergens in okt/ nov/ dec voor 10 dagen naar Panama te gaan. Mijn idee van reisroute is: Panama-City –> Boquet –> San Blas. Heb een paar vragen:

1. Hoe boek je een binnenlandse vlucht? (wil van Boquete naar San Blas/ El Porvenir vliegen). moet je dat ter plekke van boeken of vanaf thuis ver vooruit? Hebben jullie specifieke ervaringen met maatschappijen?
  2. Is het verstandig om de overnachten op San Blas van te voren te regelen of ter plekke?
  3. Hoe reis je tussen de eilanden binnen de San Blas archipel? Ja, waarschijnlijk per boot, maar is dat makkelijk te doen? Gaan die boten een beetje vaak, moet je van te voren reserveren? Kosten?

Ik hoop dat iemand enkele antwoorden weet. Alvast bedankt voor het meedenken!

Hallo,

1. Je kan boeken via Airpanama (www.flyairpanama.com) of Aeroperlas (www.aeroperlas.com) Reserveren is aan te raden, maar je kan eventueel ter plaatse boeken. Vliegtuigjes zijn klein, dus snel vol… Beide maatschappijen zijn ok.
  2. Zou ik vooraf doen, maar vaak is er denk ik wel plaats (December is begin van hoogseizoen) Als je eenmaal op een eiland bent, kom je er moeilijk af. Vaak is er maar 1 hotel per eiland. Vooraf boeken is vaak goedkoper.
  3. Per boot (of lancha). Vaak heeft het hotel zelf bootjes voor tours, of kun je locals vragen je ergens te brengen - afstanden zijn wel groot soms, je kunt ook vliegen of proberen iets te regelen bij één van de vele voor anker liggende zeilboten (Zeilmeisje ligt er nu)

Veel plezier,

Panama

Hallo,

Bedankt voor je antwoorden, natuurlijk Panama! Aan de naam te horen ben je een Panama-kenner.

Heb nog wat aanvullende vragen:
2. het boeken van accomodatie op de San Blas eilanden kun je dus beter vooraf doen. Weet je ook bij wie of wat precies? In NL bij een bekende reisorganisatie (dat je een bouwsteen boekt) of via een Panamees bureautje? Als je ook ooit eens overnachtingen op de San Blas hebt geregeld: weet je nog bij wie/ welke organisatie je die geboekt hebt?

1. Begrijp ik het nou goed dat er binnen de archipel meerdere vliegveldjes zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik woon in Panama, en wij hebben dus alles direct zelf hier telefonisch geboekt… je kan dus ook bijvoorbeeld vanuit Panama stad boeken met behulp van iemand in je hotel ofzo.

Je kan wellicht beter direct bij hotels zelf boeken ipv via een touroperator, googelen levert veel op, zeker als je in het spaans of engels googelt, kom je bijvoorbeeld op deze site: http://www.sanblaspanamahotels.com

San Blas (Kuna Yala is betere, locale naam) heeft volgens de Kuna indianen 365 eilanden, 1 voor elke dag van het jaar. Vele zijn onbevolkt, of er woont 1 familie die molas en kokosnoten verkoopt en een dollar vraagt om het eiland te bezoeken. Bewoonde eilanden zijn vaak volgebouwd. Verschillende eilanden hebben een vliegstripje (in sommige gevallen is de landingsbaan groter dan het eiland - avontuurlijk landen!!) Check deze kaart voor alle bestemmingen van Air Panama: http://www.flyairpanama.com/panamatravel2.html

Ik zou je een hotel aanraden op een onbewoond eiland. Neem wel alles wat je nodig hebt mee (vooral zonnebrandcreme met een hoge factor) want er is nagenoeg niets te koop.

Ik was zelf bezig met het opzetten van een lokaal reis- en adviesbureautje voor Nederlanders/toeristen, precies voor jouw type vragen. Vanwege een drukke andere baan is dat op een zijspoor gekomen, maar je ik kan je eventueel wel verder helpen; [EMAIL=“eric@natuurlijkpanama.nl”]eric@natuurlijkpanama.nl.

Veel plezier in Panama!

eric

Dag,

Bedankt weer voor de info. Zo wist ik niet van de site over hotels op de eilanden in het Comarca de Kun Yala. Wat een goed idee om een adviesbureautje op te richten. Ik stuur binnenkort een mail naar je emailadres.