Ik ben heerlijk aan’t genieten van mijn reis door Centraal en Zuid Amerika, maar ik voorzie wellicht een financiele strop, die ik graag wil compenseren.
Vanaf begin november heb ik een maandje “reisrust” ingepland en wil ik de handen even flink uit de mouwen steken met schaapscheren in Patagonie. Nu heb ik dit slechts een keer uit een gesprek opgepikt als een mogelijkheid, maar wie kan mij meer vertellen over het hoe en wat rondom dit bijbaantje.
Alle info is welkom, ook andere bijbaan mogelijkheden in Buenos Aires of Argentinie voor een maandje zijn zeer wenselijk.
Ik neem aan dat je niet verwacht hier even te gaan cashen, want de lonen liggen laag en je verdient wat schamele peso´s. Als je de inkomsten gebruikt voor je rondreis te plaatste heb je er misschien wel wat aan…
Schaapscheren, origineel. Ik kan je er helaas niet verder mee helpen. Wel heb ik contacten in de vertalerswereld, geen idee of je dat interessant vindt? Zo ja, stuur me maar even een privé-bericht.
Andere mogelijkheden zijn misschien de toeristische sector (ik neem aan dat je goed Engels spreekt), bijvoorbeeld in Puerto Madryn waar het hoofdseizoen is begonnen. Of fruitpluk (Rio Negro) en druivenpluk (Mendoza, La Rioja, Catamarca, Salta)…
inderdaad, de lonen zijn natuurlijk niet te vergelijken met die van t westen. Daarbij, schaapscheren klinkt leuk maar heb je t al eens gedaan? Dat vereist heel wat ervaring om het trillende met schapenvet uit je handen glijdende apparaat een tegenstribbelend schaap met 1 haal tot op een mm geschoren te krijgen. Het lijkt zo makkelijk als je een ervaren scheerder te werk ziet maar als je t zelf doet ligt dat heel wat anders. Als je het nooit eerder gedaan hebt zul je in die ene maand nog maar weinig schapen geschoren krijgen. Als wolsorteerder zul je misschien eerder aan de bak kunnen maar zoals Chenque al zei, reken er niet op dat je financiele zorgen voorbij zijn met de zuid amerikaanse lonen
Ik zag staan dat je als werktip fruitpluk en druivenpluk gaf. Ik ga in Januari beginnen met een rondreis door Argentinie en zou graag onderweg, om de kosten te drukken, wat willen werken. Is het vinden van een baantje (betaald of tegen kost en inwoning) ter plaatste te regelen? En heb je tips waar ik dit zou kunnen proberen?
@ Maaike: eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe makkelijk/moeilijk zoiets is hier… je kunt in de meer internationaal toeristische gebieden (Iguazú, Puerto Madryn, rest van Patagonië, Mendoza) misschien ook proberen in de horeca of het toerisme te werken (er van uitgaande dat je goed Engels spreekt, kan dat een voordeel zijn). Echter als het voor een hele korte periode is, dan is het weer lastig. In ieder geval is “zwart werken” geen punt.