Wij staan op het punt om met man vrouw 2 kinderen hond en kat naar Aruba te verhuizen. Iets waar ik erg veel moeite mee heb is het achter laten van familie in Nederland. Vragen als:“Komen ze wel echt elk jaar lang?” Komen steeds terug. Ik zou vaker terug kunnen gaan maar de vliegickets zijn zo duur dat dit niet iets is dat je zomaar even doet.
Dus mijn vraag is: Komen de mensen uit Nederland wel echt of lijkt het leuk maar komt er in de praktijk vaak niks van? Hoe zit dit bij jullie?
En wanneer is het het goedkoopst om te vliegen? Zijn er manieren om nog goedkoper te gaan?
Goetjes, Paulien
Hi Paulien
In alle eerlijkheid, nee ze komen niet vaak over, noch bij ons maar ook niet bij onze kennissen en vrienden hier. Ook familie uit Nederland vindt een ticket duur en je ziet elkaar dus echt niet veel. Het goede nieuws is wel dat er internet is en skype en dat je dus wel veel contact met elkaar kunt onderhouden. Maar natuurlijk is dat wel iets anders dan elkaar echt zien. Mijn ervaring is: als je eenmaal emigreert verandert je leven voor altijd. Je laat een stukje Nederland achter als je vertrekt maar als je weer terug zou keren, laat je een stukje Aruba achter. Je blijft altijd een beetje in twee werelden hangen en dat is denk ik iets wat veel mensen zich niet realiseren als ze gaan emigreren. Natuurlijk is leven in het buitenland een waardevolle ervaring, maar het verandert je leven ingrijpender dan ik me ooit heb voorgesteld. Ik hoor dat van meer kanten, het is een ervaring die veel emigranten delen begrijp ik.
Lees net de reactie van Grumpy, en wil hier graag op inhaken.
Ik heb in mijn tienerjaren 10 jaar op Aruba gewoond en woon inmiddels alweer 13 jaar in NL. De eerste jaren heb ik echt moeite gehad weer aansluiting te vinden hier, en zelfs nu nog merk ik altijd dat ik ergens anders ben opgegroeid. In het dagelijks leven valt dat natuurlijk mee nu, maar inderdaad is het precies wat Grumpy zegt, je hangt tussen twee werelden in. Ben je in NL, dan mis je Aruba en ben je daar, dan mis je NL. Desondanks is het natuurlijk een ervaring die ik nooit had willen missen, laat dat voorop staan!