Bezoek aan hammams

Wij willen tijdens onze tocht door Marokko zo mogeljk een hammam bezoeken.
Zijn die gemakkelijk te vinden en heeft iemand ervaring over c.q. met de rituelen in een hammam ?

Hoi ,

Leuk dat jullie een rond reis gaan maken.
Inprincipe kan je naar elke hammam als je dat wilt. Ik zou als je in een plaats bent en je hebt een hotel daar even bij de recpetie vragen welke er goed is. Ik weet n.l niet welke plaatsen jullie gaan bezoeken.
Je kunt gewoon als je dat wilt in je bikini of badpak gaan. Dit deed ik zelf ook altijd. Bij een hoop hammams kun je je ook laten scruben.
Ik hoop dat ik je vraag een beetje beantowwrd heb voor je als je nog verdere vragen hebt hoor ik het wel.

gr patricia

elke buurt heeft zo zijn eigen hammam. Meestal zijn ze dan simpel, maar er zijn altijd wel wat vrouwen (of mannen bij de mannen) die je kunnen scrubben (een must! en wat neem je dan mee…:
als vrouw ga je in string of ander broekje, man idem of omslag doek, nodig: grote bak, klein bakje, (grote emmers kan je ook wel lenen)scrubhandschoen, speciale zeep, en dan nog je eigen spul: handoeken shampoo enz.
bij een “moderne"hammam” kan je alles krijgen en wordt je stap voor stap begeleidt, maar dan betaal je bijna hollandse prijzen.
iedereen wil je altijd wel helpen. ik vond het taaltechnisch gezien nog wel eens lastig aangezien ik geen woord frans /marokkaans spreek. maar we kwamen er prima uit.
en het is een genot… ik ben in mijn leven volgens mij nog niet zo schoon geweest!

Ik heb een prachtig Businessplan geschreven voor een Hamam in Arnhem.Dit prachtige plan had veel animo. Vanuit de westerse doelgroep als de allochtonen. Helaas liep ik stuk om de financiering en bureaucratie in Nederland. Onlangs heb ik een werkbezoek gebracht in Marrakesh. Hieruit bleek inderdaad dat er veel interesse is voor buitenlandse investeerders en een grote opkomst in het toerisme. Hieruit onstond het idee om een Hamam in Marrakesh te openen. Gericht op het toerisme. De aanwezige hamams zijn vaak klein en niet gericht op toerisme, waardoor de drempel om ze te bezoeken hoog is. Deze hamam zal uniek en op zichzelf staand zijn. Onderscheiden door kwaliteit en service. Natuurlijk is dit idee verwerkt in een compleet businessplan. Hierbij wil ik graag een oproep doen: Adviezen, hulp en interesse om te investeren zijn van harte welkom, om dit plan werkelijk te gaan realiseren.

Voor ome Joop geld dan ook dat ik genoeg info heb. Wat is uw reden van interesse?