Na een paar keer naar Turkije te zijn geweest heb ik de hamam nog steeds niet uitgeprobeerd. Volgend jaar wil ik het absoluut gaan proberen maar heb geen idee wat ik me erbij moet voorstellen. Heeft iemand al 's de hamam bezocht en wat gebeurd er precies? Is het een aanrader? Het schijnt het beste te zijn aan het begin van je vakantie hoorde ik van iemand?
Miss_Eefje, het klinkt echt als een aanrader!!! Dat is dus iets wat ik volgend jaar echt wel ga proberen, lijkt me heerlijk :rolleyes:
Is het trouwens duur?
Wat hierboven staat is geen Hamam in de zin van een turkse Hamam, dit is een toeristen hamam.
In de turkse cultuur is het niet gebruikelijk dat het gemengd is.
In de volkshamams zijn ook geen bubbelbaden en wat dies meer zij.
In een echte hamam is een badhuis en kan je verwachten dat het er bloedheet is, een gelegenheid om je te (laten) wassen, door iemand van je eigen geslacht.
Het ‘schrobben’ is ook niet het toplaagje van je huid afhalen, maar alleen het vet en vuil.
In tr. is de lucht veel stoffiger als hier en heb je meer vuil op je lijf.
Hamam doe je van origine ook alleen als je geen douche hebt, dan ga je eens in de week, of voor het plezierige ervan en dan ga je eens per maand of zo.
Er zijn buiten de centrale wasruimte, met als bloemblaadjes eromheen verschillende ruimtes in verschillende temperaturen ook ruimtes om jezelf te ontharen en ruimtes om de rituele wassing te doen. Deze handelingen doe je niet in de centrale ruimte.
Als vrouw draag je slippers, onderbroek, neemt een handdoek, bakje voor water en toiletspullen mee.
In een gemengde Hamam trekt men geloof ik badkleding aan, hoe minder hoe beter de service
Je kan het beter aan het begin van de vakantie doen, anders doet het idd een beetje zeer, je hebt dan na in de zee en de zon geweest te zijn je vet op je huid ook hard nodig.
Turkse mensen zelf gaan voornamelijk 's winters naar de Hamam.
Buiten is het al zo warm en dan ook nog eens de Hamam in, is te veel van het goede.
Een volkshamam kost 2 milj. TL al je jezelf wast en met alles erop en eraan ben je 7 milj.TL kwijt. 2 milj.TL voor de Hamam en 5 milj.TL voor de vrouw die je wast, dat is nl apart.
Dit zijn prijzen van Istanbul 2004.
Ik ga voor, en naar de hamam van Dilek, maar dan moet je soms wel een beetje zoeken.
In Alanya het je Mimosa, wel duur, maar overdag tenminste zoals het hoort, vrouwen bij vrouwen mannen bij mannen.
Ook gaan we wel eens bij het strand, maar dan moet je erop staan dat je geen man aan je lijf wilt.
In Marmaris ben ik eens zo goedkoop geweest, maar het shirt dat ik erna aan had stinkt nog naar de olijfolie, en ik heb nog nooit zo’n shit gehad!!!
Vaak kun je het best buiten het toeristengebied gaan, dan kan het nog wel eens origineel zijn.
Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Turkije ( Alanya) geweest met een paar familieleden. Bij ons in het hotel kon je ook naar de Hamam, waar wij dan ook gebruik van hebben gemaakt. Het kostte ons destijds, € 25 incl. masker en massage.
Heerlijk was het. Om gezondheidsreden heb ik niet de sauna genomen, maar me wel heerlijk laten schrubben en wassen noem ik het maar. Daarna een masker en daarna een heerlijke massage van hoofd tot aan mijn tenen. Tussendoor, Turkse thee drinken.
In dat hotel maakte het niet uit hoe je ging. Ik heb alleen mijn bikinibroekje aangehouden, maar dat mocht je zelf weten. Krijg van hun wel een groot laken te leen. Het werd gedaan door een jonge Turkse man, die een hele tijd in Nederland had gewoont en dus onze gewoonte,s ook wel een beetje kende.
Nou , wij zijn van plan om in Mei ook weer naar Alanya te gaan en dat gaat deze madam zeker weten, weer even naar de Hamam.
Diamond, Hamam moet je zeker doen, echt de moeite waard hoor! Heerlijk, moet wel zeggen dat ik nog nooit naar zo’n originele ben geweest. Vind ik wel jammer, ik hoorde dat ze je daar ook helemaal opvouwen en zo… Ja misschien zeg ik het een beetje raar, maar ze rekken je een beetje op etc. De massages zijn echt heerlijk.
Moet ook wel zeggen dat dat misschien door de jongen kwam die het bij me deed…hihihihi
hoor ook wel eens dat er mannen zijn die hun handen laten afdwalen. lijkt me een stuk minder super…!
ga liever naar een hamam met een vrouwelijke masseuse.
Het zal wel schelen bij welke Hamam je bent, maar daar ben je toch zelf bij! Kan me niet voorstellen dat ze dat ongevraagd doen en dat ze hun baan mogen houden! Ja, of niemand moet zoiets melden bij de directie. Bij ons was het gewoon netjes hoor. We gingen wel topless…maar ja dat liggen we op het strand ook en als we hier naar een masseur gaan ook! Wil je dat aanhouden dan kan dat ook gewoon!
Diamond gewoon gaan hoor en dan gewoon naar eentje waarvan je daar goede verhalen hoort… Dat wordt genietuhhhh!!!