Bewijs van ongehuwdheid in geval huwelijk in Nederland

Canadese BP dient Bewijs van Ongehuwdheid te laten zien aan NEderlandse overheid. Nu is het geval dat hij de laatste 30 een handvol keren in Canada is geweest daar hij een echte wereldreiziger is. Kan het dan zijn dat de Canadese overheid hem niet dit certificaat zal overhandigen?

Bij trouwen in Canada moet de sponsor zijn financiele records laten zien van het laatste jaar. Maar wat nu als hij niet zoveel verdiend? Mag hij mij dan toch sponsoren?

Canadese BP? Waar staat de BP voor? Registratie burgerlijke staat is een provinciaal iets (Directeur van de Burgerlijke Staat), die geeft normaal gesproken de huwelijkscertificaten uit. Geen idee of ze een bewijs van ongehuwdheid kunnen maken. Vaak staat er op de belastingpapieren wel dat iemand wel of niet getrouwd is. Als ik inlog bij de CRA kan ik een via “Change marital status” een pagina krijgen waarop staat met wie ik getrouwd ben en op welke datum dat was. Ik weet niet of de Nederlandse burgerlijke stand een uitdraai daarvan wil accepteren? In post van de Québec Belastingdienst (met name de Solidarity Tax Credit) zie ik ook altijd dat ik wel of niet getrouwd ben (Québec maakt daar nogal een zooitje van).

Toen wij zijn getrouwd in Canada, hoefden we geen financiële zaken te overleggen aan justitie/burgerlijke stand. Voor immigratie is het een ander verhaal (tenminste, buiten Québec).

BP ? sorry verkeerde term gebruikt, canadese partner bedoel ik

correctie in mijn post: can. partner heeft in 30 jaar niet meer in canada gewoond en gewerkt, dus geen belasting gegevens

Woont hij nu in Nederland? Dan moet hij bij de Nederlandse burgerlijke stand een bewijs van ongehuwdheid aanvragen.

Mocht dat allemaal niet lukken, ga dan een gesprek aan over de voorbereidingen van het huwelijk met iemand van een overheid en dan beginnen over discriminatie jegens immigranten. Vaak schrikt men dan willen ze ietsje harder meezoeken naar oplossingen. :wink: