Beukennootjes

(origineel bericht op be-more.nl)

Beukennootjes

Gisteren was ik na mijn dagje best heel moe.

Op het schooltje was er dinsdag een soort van sportdag georganiseerd voor de kinderen. Dit als een soort van laatste schooldag voor het nieuwe jaar. 13, 14 en 15 april is er in Cambodja Khmer nieuwjaar. Het hele land ligt dan op zijn gat. Whats new! Maar niet alleen deze drie dagen ligt het land op z’n gat, het lijkt wel of dit een aanloop van twee weken ervoor en twee weken erna nodig heeft. Met Khmer nieuw jaar gaat Iedereen iedereen bekogelen met water ballonnetjes (plastiek zakjes gevuld met water. Hoera nog meer plastiek!) en met meel. Verder drink iedereen zich een stuk in zijn kraag. Dit is ook het enige moment van het jaar det jongens meisjes mogen aanraken aan het gezicht.
De sportdag is echt een grote happening voor de kinderen. Ik vraag me af of de kinderen het nou zo leuk vinden omdat ze spelletjes spelen of omdat ze zo veel te snoepen krijgen. Er waren spelletjes bij die ik nog nooit gezien had. Een Khmer pot vol met water of meel kapot slaan met een stok terwijl degene geblindoekt is. Deze pot hangt 2,5 meter hoog aan een gemaakte palen constructie. Ook hadden ze een spel waar de kinderen water in hun mond moesten transporteren om vervolgens een cola fles te vullen. Ieder kind dronk uit dezelfde emmer water dus het kind met de snotterbellen heeft zeker de helft van de groep aangestoken. Dan hebben ze ook nog het rijstzaklopen. Dit is niet per person een zak maar minimaal 3 kinderen in een zak. De meest gecompliceerde valpartijen krijg je dan te zien. Wij hebben aan deze sportdag het spijkerpoepen toegevoegd. Dit is een spel wat ze heel goed kunnen. Die bovenbeenspiertjes zijn super sterk. Ook kregen we allerlei blote billen te zien wanneer de poephouding aangenomen was. De kleding van de kinderen heeft hier een daar een scheurtje! Tussen de bedrijven door warden de kinderen overladen met frisdrank en snoep. Yvette merkte nog op dat de het zaklopen een nog groter spectakel zou zijn geweest als we de kinderen nog een lollie in de mond hadden gestoken. Graag wil ik deze kinderen een groot compliment maken voor de manier waarop zij de spelletjes spelen. Ze huilen namelijk niet als ze heel hard gevallen zijn. Wat heel regelmatig voorkwam. Het laatste spel was al het plastiek wat er gedurende de ochtend op de grond was gegooid zelf op te ruimen. Volgens mij was dit voor hun een nieuw spel![

Na het schooltje zijn we op excursie geweest. We zijn naar het Battambang meer geweest. Het zonnetje deed weer goed haar best. Met een boot hebben we een tochtje gemaakt. Ik vond het heel onheimisch. Tijdens de rode Khmer oorlog zijn er een stuk of 12.000 mensen in dit meer gegooid. Dit meer komt voor in de film “Killingfields”. Het is een zeer vruchtbaar meer want hier groeien hele mooie grote Lotus bloemen. De zaden van de lotusbloem kun je eten en smaakt naar beukennootjes. Na deze meer experience zijn we door gereden naar een tempel in de buurt. Hier is een killingcave. Een grote opening aan de bovenkant van een rots waar ook weer slachtoffers levend door naar beneden gegooid werden om ze op die manier te doden. De slachtoffers van de rode Khmer hadden het vooral gemunt op intellectuelen zoals dokters, docenten, ingenieurs, leraren, etc. De ongeschoolden bleven over en volgens mij is dat goed te merken. Hoe kun je je eigen mensen die je zo hard nodig hebt in je land zo genadeloos ombrengen.

(origineel bericht op be-more.nl)