Wat te doen met khmer nieuwjaar!?

Dag iedereen,

De komende maand verblijf ik nog in cambodja. En binnenkort is t hier nieuwjaar. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat er hier, in phnom penh, geen hol te doen is. Alle mensen trekken van de stad naar t platteland om op bezoek te gaan bij fam.
Nu vroeg ik mij af of er ergens anders nog een groot feest oid te beleven valt!?

Zoniet, dan was ik van plan om eerst naar battambang (bamboetrein) en de boot te pakken naar siem reap, en dan angkor. maar is dit te doen? Rijden er dan nog bussen/tuk tuks, boten? En hoe zit dat met geusyhouses? En is angkor dan nog te doen?

Graag hoor ik van jullie.

Groet,

Bert

Ik heb hetzelfde probleem. Weet je toevallig al iets meer?

Groetjes,
Elly

Nee, denk dat ik maar naar battambang ga(enz) zin om mee te gaan?:slight_smile:

Gr

Heb je facebook? Contact iets makkelijker. :wink:

Groetjes!

Battambang Bamboe Trein is zooooo leuk!!! Echt doen!! :slight_smile: Was er vorige week.

Die staat voor donderdag in de planning! Heb je die boot ook gedaan? Daar kijk ik eigenlijk meer naar uit:p En waar ben je nu?

Ik vertrek dadelijk naar Kompong Thom.
De boot heb ik niet gedaan, want dat kon 4,-12 uur of zelfs nog langer duren was mij verteld. Heb gewoon de bus genomen, was heel leuk met de lokale mensen en de loeiharde cambodiaanse muziek, haha.

Khmer Nieuwjaar bestaat uit drie dagen en in eerste instantie zul je kinderen zien die verkleed zijn en langs de huizen gaan met maskers op, meisjes met make-up, en soms met grotere groepen op een landbouwwagen met speakers en muziek en dan een toneelstukje opvoeren en presentjes of kleingeld ontvangen van de bewoners. Op het platteland gooien bewoners naar hen met water.
Boven de ingang van ieder pand hangt een soort ster met glitterpapier. Vorige week kwam ik op een fietsje langs een huis langs de Siem Reap Rivier waar ze die aan het maken waren. Ze zijn in de dagen voor het nieuwjaar massaal te koop op marketen. Bij voorbeeld de Old Market in Siem Reap.

Heel belangrijk is dat ze een bezoek brengen aan een pagode in hun mooiste kleding en zelfgemaakt eten en lotusbloemen naar de monniken en nonnen brengen. Ik ben vorig jaar door vrienden in Siem Reap uitgenodigd om met een tuk tuk mee te gaan naar zo´n ceremonie bij een pagode in de buurt van het Olifantenterras. Na het overhandigen van het eten gingen we in een halve cirkel rond een monnik zitten die ons met water besprenkelde en allerlei ´zegeningen´ prevelde. Ik ben geen boeddhist en normaal doe ik niet aan dit soort ceremonies mee, maar hier heb ik een uitzonderingen voor gemaakt.

Het exacte tijdstip vindt overigens niet plaats om middernacht, maar was vorig jaar bijvoorbeeld rond zeven uur ´s avonds. Meestal kijken ze dan ook even naar de televisie om de landelijke viering te zien.
Verder zul je feestjes zien bij bij voorbeeld privé-scholen of bedrijven en pagodes. Simpele dansen met kleine pasjes in rondjes om tafels met luide muziek (ik ben dol op Cambodjaanse muziek!). Vooral de jeugd maakt er een feest van.
Het beste kun je contact zoeken met locals en hopen dat ze je uitnodigen om mee te doen.

Johan

Bedankt Johan, dat klinkt helemaal geweldig, ik kan haast niet wachten! :slight_smile: