Chinese nieuwjaar in Bangkok

We vertrekken 10 februari voor een maand naar Thailand en nou valt het chinese nieuwjaar uitgerekend in dat komende weekend (de 14de)! Ik heb begrepen dat dat grooooooots gevierd wordt in Chinatown, Bangkok, dus daar willen we graag bij zijn!

Heeft iemand in het verleden het chinese nieuwjaar al eens in mogen luiden in Bangkok? Ben nl erg benieuwd wat we kunnen verwachten…

Ik vertrek ook in februarie naar Thailand,heb het vroeger al eens een keertje meegemaakt,straten die versiert zijn,optochten veel veel veel volk(je kunt erover de koppen lopen)het is een heel spektakel en de moeite waard om er eens naar toe tegaan!!Ikzelf ga er niet meer naar toe,omdat ik leid aan claustrofobie,ik probeer op plaatsen waar er veel volk komt ,dit te vermijden!!had onlangs nog problemen toen ik in China town was.gegroet:georgessiam.

Het is niet zozeer het chinees nieuwjaar wat gevierd wordt, maar het boedistisch nieuwjaar.
Oftewel het Loy kratong festival, letterlijk vertaald het “waterfestival”.
Zoals de naam doet vermoeden wordt dit gevierd met water.

Je spreekt over het weekend van de 14e, maar hou er ernstig rekening mee dat dit niet alleen de 14e is.
De dagen ervoor en erna is dit ook aan de orde van de dag.

Met heeft in Thailand een ernstig tekort aan water, maar daar is dan niets van te merken.

Er wordt met water gegooit en gespoten alsof men zoveel water als in nederland hebben.

Zorg er voor dat je niet met dure apperatuur de straat op gaat.
Doe je dit toch, zorg er dan voor dat deze waterdicht verpakt zijn.

Over het algemeen zullen de Thaise bevolking je niet lastig vallen als je nee schud.
Het probleem ligt bij de “farrang” vertaald Buitenlanders die probeert mee te doen.
Deze hebben over het algemeen niet veel respect voor andere en zullen overal lak aan hebben.

Dus de kans dat je apperatuur kapot gaat is niet gering.
Hou hier ernstig rekening mee.

Verder is het een uitbundig festival en zeker de moeite waard om mee te maken.

Hou er ook rekening mee dat als het in Bangkok ifgelopen is het in bv Chain mai nog een paar dagen duurd.
Dit kan verschillen per regio.

Nog meer vragen??

Ikhoor het wel…

Groetjes en veel plezier in het land van de Glimlach. :dag:

Loy Kratong(van die kleine wensbootje’s te water laten gaan) is heel wat anders en is al geweest deze maand wordt namelijk gevierd in november en heeft natuurlijk ook met boedhisme te maken vooral omtrent geluk etc.

Wat u bedoelt is het Songkran( 13-14-15 april ) het nieuwe jaar volgend’s de oude jaartelling, tegenwoordig begint het nieuwejaar ook gewoon volgend’s de jaartelling als de meeste landen maar wordt nog uitbundig gevierd.

Staat in alle gevallen los van het Chinese nieuwjaar waar deze Topic overgaat.

Hallo Eeffiejj, je hebt het helemaal juist hoor. Het Chinese Nieuwjaar is op 14 februari en wordt door de chinese gemeenschap over de hele wereld gevierd, dus ook in China town Bangkok. De reacties hierboven halen allerlei thaise feesten door elkaar. Wij komen zelf op 16 februari in Bangkok aan op de etrugreis, speciaal omdat we in China town willen zitten maar niet zo belachelijk veel voor een hotel willen betalen.
Alvast heel veel plezier met het vieren van het Chinees Nieuwjaar!

Volgens mijn reactie wordt daar ook op gewezen omtrent het verschil van feesten, en het door elkaar halen daarvan.

Ga me nu bezig houden met sint-maarten de koeien hebben staarten.

Je informatie is niet correct!!dat is voor april,waar ze elkaar met water besprenkelen(songkran)ikzelf heb het ook meegemaakt.Dikwijls van kleren moeten wisselen,was blij dat die dagen voorbij waren!!(kruipen,stappen,lopen)g.s

spreek wel voor je eigen rekening!!g.s

Mijn excus voor dit ongemak.
Ik zat er helemaal naast inderdaad.

U heeft gelijk. :wink:

Vergissen is menselijk :wereld:.

Bedankt voor alle reacties!
En ja, ik bedoelde idd echt alleen het chinese nieuwjaar; het jaar van de tijger komt er aan!

Wij zitten in een guesthouse bij Kao San, dus een taxiritje naar chinatown lijkt me een mooie optie. Wat ik me alleen afvraag; chinesen vieren dit feest wel een week lang, met allemaal tradities als het huis schoonmaken… maar het nieuwjaar begint dus op de 14de (zoals ik het begrijp…). Betekent dit dat het grootste feest ook de 14de is? Of juist de dag ervoor? Of dagen ervoor? Heeft iemand hier meer verstand van?

Hoe dan ook… als het niets voor ons is zijn we gewoon sneller weg uit Bangkok richting het noorden (waarschijnlijk). En anders gaan we na het weekend ervan door. Alhoewel met een treinrit begrijp ik dat het verstandig is daar op tijd kaarten voor te kopen? Want dan moeten we op voorhand al beslissen… Maar das weer een ander verhaal natuurlijk :wink:

Ziehier nog een paar festivals en feestdagen in Thailand!!

Chakri-dag:6april
Songkran(thais nieuwjaar)driedaagse festival dat het nieuwjaar in Thailand inluidt:13t/m 15april.
Boeddhistisch nieuwjaar(theravada)20t/m 22april.
Kroningsherdenkingsdag:de dag dat de huidige koning werd gekroond:5mei.
Asalha Puja:28juli.
Verjaardag van koningin Sirikit:12augustus.
Pravarana Kathina-dag:14oktober.
loy Kratong in november.
Verjaardag van Koning Bhumibol(nationale feestdag) 5december.
Dag van de constitutie:10december.gegroet:georgessiam.

info dus
1.van Khao San naar’'CTn is ong 2 km-savonds loop ik het vaak, langs de gracht. als het echt heel druk is (lees door-is lang niet altijd zo!) dan wil geen enkele taxi daarheen. re rijden ook denk ik 30+ buslijnen
2.het is van de sjinees=niet de Thai (de Thai kijk enkel uit naar de rode Ang Pauw). Sjinezen staan nou niet bekend om veel gastvrijhid-wel om zakeninstinct. Dat deel van de stad is DAN net zo doods als heel NL op 1/1-alles toe. Het is vooral iets dat je met JOUW familie samen viert. In mindere mate geldt dat trouwens voor heel BKK_veel zaken dicht.
3.dus heeft de laatste jaren de TAT een list bedacht omdat al die stomme toeristen dachten dat het wel groot feest zou zijn-en er komen steeds meer toeristen uit bvb HKG, SINg or Malaysia. Dank Air Asia!
die list was en festival-maar dat is nu 2 uit 5x niet doorgegaan-wegens bommendreigingsgevaar en vanwege net overleden koningin-moeder-toen werd elk feest afgeblazen. Dit is Thaild-dus wat 2010 brengt (ja-ook mijn TIGER=seua Jaar) weet nog niemand-tot 1 week tevoren.
zo wordt je dus hier in het O-tje genomen-dat hebben toeristen graag!
DEstad om er we wat van te zien is met dus veel Chinesen-de Thai zeggen dat is Had Yai=erg zuid en Nakorn Sawan-iets onder Sukhothai. Maar ik zou er geen enkele omweg voor maken.
En weet al iemand te vertellen wat die ang pauw wel is?

Ik ga een gok doen Bkkflyer!! Ang Pauw heeft dat te maken met rode enveloppen,of de eerste stad in Thailand??(zijn wel 2gokjes)Ang pauw wordt als ang pow geschreven!!gegroet;g.s

Effiejj, wat een toeval dat ik dit op het moment lees. Wij vertrekken ook op 10 februari naar Bangkok voor een maand. Vlieg jij ook met Eva Air? Ik denk dat wij meteen na aankomst al richting het Noorden vertrekken van Thailand. Weet alleen nog niet echt wat de mogelijkheid is en wat we precies willen is ook nog maar de vraag, we zien het wel als we daar zijn.

Heej Juniz, wat leuk!!
Wij vliegen met China Air… was wel leuk geweest overigens, om te vliegen met een toestel waar heel groot mijn naam op staat >>>

Hoe lang gaan jullie??
wij hebben ook nog geen concrete plannen. Wel hebben we die zaterdag een fietstocht geboekt bij Andre Breuer. Heel benieuwd! En verder… tsja, misschien dus een optocht met draken en tijgers bekijken in chinatown en anders vertrekken richting het noorden. We willen graag naar het olifanten opvangpark, waarvan ik de naam even niet meer weet, in de buurt van Chiang Mai. En wellicht iets van een jungle tocht doen. Heb een goede tip gekregen om dat in de buurt van Mae Sot te gaan doen (minder toeristisch). En dan daarna richting de eilanden? We zien wel!

Hoi Eeffiejj, het park heet : Elephant Nature Park, kijk een op de site BTEH ( Bring the Elephant Home) daar staat veel informatie op!
Veel plezier daar

Hey Eva,

Wij, ik en een vriend, gaan op 10 maart weer terug dus precies een maand. Kijk er enorm naar uit. Wij vertrekken dus vanuit Bangkok naar het noorden richting Chiang Mai en gaan door ook wat jungletrekking doen ofzo. Van daaruit gaan we door naar Laos, vang vieng om o.a. te tuben en de grotten te bezoeken. Dan door naar Cambodja, killing fields en Ankor what. dan terug naar Thailand om het natuurpark khao Sok een paar dagen te bezoeken slapen in boomhutten etc schijnt heel erg mooi te zijn en dan als laatste willen we nog wat eilanden bezoeken als er nog tijd voor is. Misschien komen we jullie nog wel even tegen in Thailand, bouwen we een klein feestje!!

grt. Jeroen

Elephant nature park, dat was t! Thnx :slight_smile:

Das veel zeg! Wat jullie willen doen! Zou ook erg graag Laos en Cambodja willen bezoeken… en wie weet gaan we dat alsnog doen. Maar dit is onze eerste keer dat we langere tijd gaan backpacken en voor mijn vriend ook de eerste keer, dus ik heb hem wat eilanden en strand beloofd :vak02: Vandaar dat we het vooralsnog bij Thailand houden! We gaan trouwens even lang als jullie, wij vliegen de 11de terug. Feestje als we elkaar treffen lijkt me goed plan! :chin: