Betogingen Thailand & SITUATIE BANGKOK !!

Bangkok veilig, avondklok verlengd
Geplaatst in Nieuws (42x gelezen)
Tags: Avondklok, Bangkok, Hotels, Reisadvies 25 mei 2010
Het normale leven heeft weer aangevangen in Bangkok. Er zijn de laatste nachten geen incidenten meer gemeld. Zoals reeds eerder kenbaar gemaakt is het reisadvies voor Bangkok van het Ministerie van Buitenlandse zaken aangepast van niveau zes, naar niveau vier.

Avondklok

De eerder ingestelde avondklok voor Bangkok en 23 provincies is met vier nachten verlengd. De avondklok begint om 24.00 tot 04.00 uur en geldt tot en met de nacht van vrijdag op zaterdag 28/29 mei.

Samenvatting van de situatie op 25 mei:

De protestgebieden zijn opgeruimd en weer toegankelijk voor verkeer en toeristen.
Alle busdiensten zijn volledig operationeel.
De BTS Skytrain rijdt van 08.00 tot 21.00 uur. Alle stations zijn open, behalve Ratchadamri.
De MRT Subway rijdt op alle stations van 08.00 tot 21.00 uur.
De normale diensten van BTS en MRT (van 06.00 uur tot 24.00 uur) zullen worden hervat wanneer de avondklok wordt opgeheven.
Trein en treinstations in Bangkok zijn volledig operationeel.
Alle overheidsgebouwen zijn weer geopend.
De banken zijn open en de pinautomaten werken weer.
Scholen zijn geopend.
De twee luchthavens Suvarnabhumi Airport en Don Mueang Airport zijn normaal toegankelijk en volledig operationeel.
De Nederlandse Ambassade in Bangkok is weer geopend.
De volgende hotels zijn weer open: Amari Watergate, Eastin Hotel, First Hotel, Asia Hotel in Bangkok, Novotel Bangkok, Pathumwan Princess, Siam City Hotel, Siam @ Siam, Vie Hotel, Dusit Thani Bangkok.
De volgende hotels gaan op 26 mei open: Grand Hyatt Erawan Bangkok, Holiday Inn, Siam Intercontinental, Hotel Arnoma.
Mogelijke overlast voor toeristen

Avondklok.
Een aantal warenhuizen zijn gesloten.
Een paar hotels zijn nog gesloten.

Bangkok weer normaal

1 like

ā€œThaise ex-premier is brein achter rellenā€

di 25/05/2010 - 16:23
Het Thaise gerecht heeft een aanhoudingsbevel uitgevaardigd tegen de verdreven oud-premier Thaksin. Thaksin wordt ervan beschuldigd de aanstoker te zijn van de rellen tussen roodhemden en de Thaise ordetroepen, waarbij 88 mensen om het leven kwamen.
Thaksin (foto), die in 2006 het land ontvluchtte na een militaire staatsgreep, geniet aanhang bij het leeuwendeel van de antiregeringsbetogers. De oud-premier zelf ontkent de onderhandelingen tussen de betogers en de Thaise regering ondermijnd te hebben. ā€œIk heb op geen enkel moment het geweld aangemoedigdā€, zei hij. ā€œIk ben bereid om te bewijzen dat ik geen terrorist ben en dat deze beschuldiging louter politiek gemotiveerd is.ā€

Meer dan 2 maanden lang hebben antiregeringsbetogers het centrum van Bangkok bezet en eisten ze het ontslag van premier Abhisit Vejjajiva. Aan de bezetting werd vorige week manu militari een einde gemaakt.

ā€œHet hof heeft gesteld dat er voldoende bewijs is om aan te nemen dat Thaksin het brein was achter de gewapende incidentenā€, meldde Tharit Pengdit, de chef van de Thaise speciale eenheden. De vraag blijft of Thaksin ook daadwerkelijk voor een Thaise rechtbank zal verschijnen. Het is niet duidelijk waar de oud-premier nu verblijft. Hij zou zowel in Dubai als in Montenegro verblijven.

Ondertussen wordt de avondklok in Bangkok en in 23 andere provincies met 4 nachten verlengd. Het uitgangsverbod, dat van middernacht tot 4 uur duurt, wordt toegepast tot 28 mei.

Thaise economie krijgt klappen
De Thaise overheid raamt de schade van het protest op 6,3 miljard dollar. Vorige week maakte de Thaise regering gewapenderhand een einde aan de bezetting van de roodhemden. Daarbij werden verschillende overheidsgebouwen in brand gestoken.

Economisch belangrijker zijn de verliezen die de Thaise toeristische sector te verwerken kreeg. Door het protest moesten 15 hotels de deuren sluiten, net als 11 winkelcentra en 1.200 winkels. Bovendien heeft de maandenlange onrust de toeristen afgeschrikt.

Fijn dat er mensen zijn die niet generaliseren.
Bangkok is na mijn beleving rustig te noemen en inderdaad, de meeste ongevallen gebeuren in en rondom het huis…

Ik zou dus zeggen dat Bangkok zeker niet onveiliger is de meeste andere grote steden.
Zo dadelijk neem ik een taxi van Sukhumvit 50, naar de andere kant van de stad, en nee ben er niet bezorgd om dat me iets zal overkomen…

Met andere woorden, Bangkok geeft geen onveilig gevoel!! ( en heb in mijn leven best wat afgereisd waar men me waarschuwde voor ongure buurten)…

Ben erg gelukkig, nu dat Bangkok weer normaal te noemen is, en zich weer inspand om zich te presenteren als een volwardige (wereld)stad.

Hart onder de riem van diegenen die binnenkort vertrekken! Bedankt en veel plezier daar!:dag:

Binnenkort is nu heel binnenkort, donderdagmiddag eindelijk vertrekken.Volgens mijn laatste contact met vriendin,vrienden en kennissen in diverse streken van Thailand is alles weer normaal te noemen, dus goedgemutst op reis dan maar>> weer terug ergens eind augustus of wellicht nog wat later…:vak01:>>>:zon02:

Succes en laat van je horen hƩ! Wij vertrekken 1 september. Wie weet kruisen we elkaar wel!

Grts,

Jelle

Niet zeker of ik in de tussentijd wat laat horen:thuis staan mijn computers 24 uur per dag aan , en ook op mijn werk moet ik daar al af en toe achter zitten,en in mijn vakantie heb ik er eigenlijk in het geheel geen behoefte aan…Vorig jaar in Azie via mijn mobiel wel op internet gezeten…de rekening toen ik thuis was, mocht er ook zijn : 1600 euro en 76 centcheer

:retard:

Wtf? Wat stak jij allemaal uit op t net???lol2 Enfin, ik begrijp het wel, op onze vakantie nemen we allesbehalve een laptop mee. Ik zal wel een aantal keer in een @-cafĆ© de veiligheid in Th checken en een update van onze reis geven op WWZ. Voor de rest kan internet me ook gestolen worden op reis… :wink:

Deze keer besloten om zelfs geen mobieltje mee te nemen op reis,eigenlijk wel zonde> heb net vandaag de nieuwste telefoon aangeschaft,maar ja…Als ik moet bellen vindt ik wel ergens een telefoon, of ik schaf een goedkoop mobieltje ter plekke aan,zonder poespas mogelijkheden,of ik bel via de mobiel van mijn vriendin daar

Met ā€˜allesbehalve’ bedoel ik ā€˜geen’ (voor de duidelijkheid) :wink:

Gisteren weer in Bangkok aangekomen naar wat hier te hebben rondgereisd , of er nooit iets is gebeurd! Het is hier alleen vreselijk stil, we zitten in een hotel in de buurt van het" beroemde "Nana Plaza. Normaal een komen en gaan van mensen. Er is werkelijk bijna geen toerist te bekennen, taxi zet zonder dat je hoeft te vragen de meter al aan( levert in drukke tijden nog wel eens een probleempje op ) al met al, een wereldstad met heel weinig toeristen. Ik was hier 3 weken geleden ook met de bezettingen was het ook niet heel druk , maar dit is echt ongekend. Alleen veel mensen zijn foto’s aan het maken bij de afgebrande warenhuizen e.d. Wat mij ook opvalt dat de mensen hier opeens heel erg vriendelijk zijn, het lijkt bijna of ze zelf verbaast zijn dat er nog iemand naar Bangkok komt. Maar goed , het zit er bijna weer op, morgen weer naar huis.>>>

Goede terugreis, het moet zeker een aparte ervaring zijn.
Het zal nog we even duren eer de toerist op volle sterkte terug is.

Laptob meenemen doe ik niet meer op iedere hoek van de straat heb je internet echter het mobieltje dat wel en een kaartje kopen van 1-2 call goedkoop en je weet nooit !

Suthep: Evidence is against Thaksin

Published: 26/05/2010 at 11:03 AM
Online news: Breakingnews

The arrest warrant for ousted premier Thaksin Shinawatra on terrorism charges was issued because there was good evidence backing the charges against him, Deputy Prime Minister Suthep Thaugsuban said on Wednesday.

On Tuesday, the Department of Special Investigation (DSI), which sought the warrant, had submitted video footage backing the charges to the Criminal Court, and DSI chief Tharit Pengdit, his deputy and investigator testified before the court.

The warrant was issued under due legal process and not because of personal issues, he said.

Mr Suthep said the government is not worried about any activity that might occur as a result of the warrant benig issued.

Mr Suthep said the police action during the crackdown on the red-shirt protest would be assessed case by case.

Some were labelled ā€œwatermelon policeā€ by the red protesters, meaning that they were wearing green uniforms on the outside, but were red inside…

Mr Suthep said the political situation, especially the underground movement, was still of concern.

The government would consider whether to extend curfew again on Friday, he said.

*Bron: Bangkok Post / www.bangkokpost.com *

Workers repair damaged homes

Published: 26/05/2010 at 12:00 AM
Newspaper section: News

The Labour Ministry has sent out teams of workers to repair houses damaged in last week’s political turmoil and the Public Health Ministry is offering physical and mental treatment to affected communities.

Staff from the Labour Ministry repair a house in Soi Phra Jane community near Lumpini Park yesterday. Houses in the community were damaged during the recent red shirt riots. KOSOLNAKACHOL

Permanent secretary for labour Somchai Choomrat yesterday launched two mobile units of electricians, construction workers and plumbers to repair houses at communities in the Bon Kai, Ratchaprasong, Lumpini and Victory Monument areas.

Many houses in the communities were wholly or partially burned or were vandalised in attacks during the riots last week.

The Skill Development Department has brought in more than 100 electricians, construction workers and plumbers from Chon Buri, Nonthaburi, Samut Prakan and Suphan Buri to help.

Home owners who need assistance can contact the department on 02-245-4317.

Department director-general Nakhon Silpa-archa said more than 2,200 enterprises located in protest areas would be exempt from contributing to the skill development fund this year and next year.

Under the Skill Development Promotion Act, businesses that employ at least 100 people and do not provide them with training must contribute to the fund.

Public Health Minister Jurin Laksanavisit said ministry staff, the Thai Health Promotion Foundation and the Bangkok Metropolitan Administration were offering treatment to people affected physically and mentally by the political turmoil.

A mobile service will visit up to 30 communities in seven districts of Bangkok and 24 other provinces.

The ministry will open a centre tomorrow to follow up on the treatment for the affected people. The Mental Health Department has also set up a hotline - 1323 - to offer counselling for people disturbed by the protests.

Toch nog niet zo positief …

VEILIGHEID IN BANGKOK (update 26 mei 2010 - 09:30)
[FONT=Verdana] [FONT=Verdana][FONT=Verdana][COLOR=#000000] [FONT=Verdana][FONT=Verdana]
[/FONT]****[/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana] [COLOR=red][FONT=Times New Roman]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][COLOR=#000000][FONT=Verdana][FONT=Verdana][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Verdana][COLOR=red][FONT=Times New Roman] [COLOR=#080808][FONT=Verdana]We raden alle niet essentiƫle reizen naar Bangkok, het Noorden en het Noordoosten van Thailand, alsook naar de drie meest Zuidelijke provincies, af.
Naar de rest van het land kan worden gereisd, mits de nodige voorzichtigheid aan de dag wordt gelegd.Reizigers die naar Thailand afreizen (ook naar badsteden) moeten er echter van bewust zijn dat hun verblijf altijd kan verstoord worden door de politieke situatie in het land en dat het belangrijk is om goed het nieuws te volgen.
De massabetoging rond Ratchaprasong is nu ten einde gekomen na een week van gewelddadige confrontaties tussen ordediensten en betogers (hierbij vielen er talrijke doden en gewonden).
Niettemin blijft de toestand in Bangkok bijzonder gespannen. Ook in andere steden in het noorden en het noordoosten van Thailand (Khon Kaen, Udon Thani, Chiang Rai…) waren er recentelijk incidenten. Verschillende gebouwen werden op 19 en 20 mei in brand gestoken in Bangkok en de regering heeft tenminste tot zaterdagmorgen een avondklok ingesteld van 23u tot 4u ā€˜s morgens in Bangkok en 23 andere provincies. We manen landgenoten aan om zich strikt aan de avondklok te houden en de ontwikkelingen hieromtrent van dichtbij te volgen via de pers.
De noodtoestand blijft van kracht in Bangkok en in verschillende provincies in het noorden en het noordoosten. Het risico op nieuwe betogingen en incidenten in Bangkok, het noorden en het noordoosten is groot. Daarom raden we niet-essentiƫle reizen naar dit deel van Thailand af. In ieder geval moeten onnodige verplaatsingen in deze provincies worden vermeden.
[/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/FONT][/COLOR] [/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/FONT][/FONT][/COLOR][/COLOR][/FONT]Klik hier voor het volledige reisadvies.
[/FONT][/FONT][/COLOR][/FONT]

Tourists assured Thailand is safe

Published: 26/05/2010 at 02:47 PM
Online news: Breakingnews

Tourists can visit safely, political unrest in Thailand is now completely under control and order has been restored in Bangkok and other provinces, the Ministry of Tourism and Sports said in a statement issued on Wednesday.

The statement said the ministry attaches high importance to the safety and security of international tourists.

"Major tourism destinations in provinces across the country are still pristine, peaceful and safe. Various measures have been implemented to return normalcy to the country and to assure foreign visitors that Thailand remains a quality and value for money destination," it said.

Free travel insurance for foreign tourists and the waiver of tourist visa fees had been extended to March 31 next year.

The government had also introduced insurance measures to protect foreigners visiting Thailand who suffer as a result of civil unrest or were prevented from leaving the country.

"Major tourist destinations, facilities and services are still regularly being accessed by both domestic and foreign tourists.

ā€œPublic utilities and mass transportation services are fully operative. Suvarnabhumi airport and other international airports remain in operation without any disruption,ā€ the statement said.

Zojuist iemand gesproken die een familielid heeft die net is teruggekeerd uit Bangkok.
Ze hebben de ellende echter zijdelings meegemaakt,vreemd genoeg buiten de avond klok en daarvoor de afgesloten gebieden verliep alles zonder problemen.

Buiten Bangkok totaal geen problemen

Toch altijd ff afwachten welk reisadvies het Ministerie van Buitenlandse zaken geeft… :chin:… nog 4 weken!

Btw. misschien is deze vraag al vaker gesteld, ben je met een categorie 4 reisadviesverzekerd? (kon het niet terug vinden).