Betalen voor ESTA-verklaring / visum

Aangezien niet iedereen het Reisnieuwsforum leest, zal ik het hier ook maar onder de aandacht brengen.

Binnenkort moet je (extra) geld betalen om naar de VS te mogen reizen. Aan het einde van je ESTA-verklaring moet je 10 US$ betalen. Deze vergoeding hoef je slechts één keer per twee jaar te betalen.

Wel apart dat we hier voorheen ook al voor moesten betalen, alleen zat die bijdrage dan al in de vliegticketbelastingen inbegrepen. Gaan we nu dubbel betalen of wordt de ticket weer 10 dollar goedkoper?

Bron: Visum VS niet langer gratis door Around The Globe.

Goed punt. Ik heb in februari de Esta verklaringen ingevuld en hoefde niets te betalen…En voor het verlagen van de vliegtarieven…wat denk je zelf -lol-

Nja, binnenkort… Het zou dan vanaf januari 2011 ingaan. :wink:

Er zijn meer landen die geld vragen voor een visum.
Ik heb in Turkije ook 10 euro betaald.

Egypte ook…

Zoals ik al zei: we betalen er al voor. De vliegmaatschappij verrekent dit al automatisch in de ticketprijs en betaalt dit weer door aan de douane van Amerika. De prijzen gaan alleen maar omhoog, dat is vooral het punt. Daarnaast doet de regering alsof het voorheen gratis zou zijn. Als je nu tussen Canada & VS of Mexico & VS aan de grens staat, moet je ook al betalen (voor zover ik heb vernomen).

Hoe bevalt het trouwens in Quebec Jurjen?

Heerlijk! Zachte winter dit jaar, dus niet al te koud nu.
Verder is de stad nog steeds ouderwets gezellig. Nog wel naar werk op zoek, maar ik heb inmiddels al wat interessante aanknopingspunten. (En anders kunnen de festivals voor mij niet snel genoeg beginnen.)

En voor reizen naar Canada gelukkig géén ESTA-verklaring, minder gezeur bij de douane (geen vingerafdrukken en foto’s en zo), de mensen zijn een stuk minder wereldvreemd (en minstens net zo open en vriendelijk als de Amerikanen) en voor een groot deel een zelfde soort schoonheid door het enorme land. De steden zijn hier ook wat minder groot. In mijn geval (ik woon praktisch in het centrum): met 5-10 minuten autorijden ben ik buiten de stad. Met een kwartier rijden ben ik bij de watervallen van Montmorency (ook goed te fietsen trouwens) of op het vrijwel verlaten Ile d’Orléans. Op een klein uur rijden hebben we een flinke wintersportberg (Le Massif) met prachtig uitzicht over de enorme rivier St. Laurent of zit je midden in de natuur (Parc de la Jacques Cartier).

Ideaal hier! :zon02:

(Vanaf 2011 dus allemaal naar Canada komen i.p.v. de VS. ;))

Tenzij hij sterk verbeterd is vond ik Montreal een van de slechtste luchthavens waar we ooit op gevlogen hebben. En kleinere steden? Zou je niet zeggen als je door Toronto rijdt :wink: Maar Quebec was geweldig en ik kan mij voorstellen dat je het er naar je zin hebt. Kan me trouwens herinneren dat we in Quebec in september 30 graden hadden en bij Roche Perce minder dan 10 de volgende dag…Veel succes bij het vinden van een baan!

Grappig, Montréal (Pierre Elliot Trudeau) vind ik nou niet eens zo slecht. Persoonlijk vind ik het vergelijkbaar met San Francisco. Newark was net iets beter voorzien van faciliteiten, voor de rest geen ervaring met andere luchthavens in op dit continent. Wel stukken beter dan Brussel Zaventem, Pisa, Sofia en Athene.

Desnoods je ervaringen vertellen in het nieuwe ervaringen-met-luchthavensforum, ben benieuwd wat je er zo slecht aan vond. :wink:

Is al weer heel wat jaren (2002)geleden dus wellicht is het allemaal veel beter geworden. De bagage kwam in een piepkleine ruimte aan en de band liep vast. Paniek in de tent toen hij niet te repareren was. Bij vertrek uit Montreal moest iedere passagier iets van $ 15,-- betalen. Onaangekondigd. Sommige mensen hadden alle dollars al opgemaakt voor de terugvlucht en je kon niet terug naar de vertrekhal. Geen ontkomen aan. De extra tax was voor “verbetering van de luchthaven”". Daar konden wij ons wel iets bij voorstellen.
En als ik op nog meer forums ga schrijven krijg ik ruzie thuis -lol-
Yeehaw

Wat ik belachelijk aan het verhaal vind is dat je met een tussenstop in de VS hetzelfde moet als wanneer je naar de VS zou gaan.

Uit- en vervolgens weer inchecken is niet het grootste probleem, maar om reizigers daarvoor een volledig visum te laten aanschaffen…

Heb ook sterk het idee dat ze zijn doorgeslagen op dat vlak, maar je doet er toch niets aan.

Voorig jaar trouwens de ESTA aangevraagd en moest op Philadelphia ook nog de normale toelatingsformulieren invullen. Als je de media mag geloven liggen ze administratief ook gigantisch achter.

bij al die taxes die op je vliegticket zitten, heeft bij mijn beste weten nog nooit ESTA gezeten-want dat bestaat pas net 1 jaar.
WEL betaal je al jarenlang voor:
1.pascontrole kosten-die lui die je als crimineel behandelen, fingerprints en foto’s nemen en meestal lekker afblaffen
2.de lui die (meestal niet) naar je ingevoerde eetbare waar kijken-agrarische controle
Voor deze beide zaken (iets van 14/15USD momenteel, meen ik) is de USA vrijwel het enige land op deze wereld dat dat aan elke bezoeker in rekening brengt. Daarnaast zijn er nog diverse anderer taksen-die varieren ook per airport.
En inderdaad is de USA ook vrijwel het enige land in deze wereld dat transitreizigers (bvb via USA naar Amarica-latino) de hele inreisprocedure etc. laat doorlopen. Hoewel: somige mid-east staten aan de GULF vragen ook transit-visa van ‘‘verdachte naties’’ die daar enkel overstappen.