Ik weet dat je als Nederlander een ESTA oftewel toestemming tot inreizen nodig hebt voor de VS. Via het alhier meestgebruikte zoekprogramma kwam ik uit bij Migration Expert US en heb daar de formulieren ingevuld en naar ik nu begrijp het tienvoudige betaald van wat de Amerikaanse overheid vermeldt: bijna 40 USD per persoon ipv 4. :tssk::tssk::tssk:Wel had ik binnen 10 minuten bericht dat alles in orde was en dat mijn paspoortnummer gelinkt is aan het ESTA-systeem. De volgende dag zag ik dat er wordt afgerekend in Australische dollars. Ben ik nu opgelicht door handige jongens? Ik durf de betaling nog niet te blokkeren uit angst dat een nieuwe aanvraag bemoeilijkt kan worden. Wat denken jullie?
Ik denk dat je in ieder geval bij de verkeerde site hebt gezeten.
Als je naar deze site gaat moet je volgens mij met je paspoortnummer en geboortedatum kunnen kontroleren of je esta is verleend.
En normaal kost esta 14 dollar (Amerikaanse)
Edit: er staat ook een knop opzoeken van uw aanvraagnummer.
Je bent zeker opgelicht. Een ESTA kun je prima zelf aanvragen, daar heb je geen bemiddelaar voor nodig, zeker niet als het extra geld kost. Voorheen had de pagina voor de ESTA-aanvraag een sectie waarin stond dat organisaties niet eens dit mochten aanbieden, die kan ik helaas niet meer terugvinden.
Als je de aanvraag stop kan zetten en je geld terugvragen: meteen doen. Anders de bank bellen om de betaling terug te draaien.
Succes!
Nou, terugdraaien is er niet meer bij volgens mijn creditcardmaatschappij. De enige troost is dat we wel in het ESTA-systeem zitten, dus ik heb me niet helemaal laten oplichten. Wel heb ik de handige jongens in kwestie in mail op poten gestuurd met het verzoek on the double te reageren, maar dat heeft blijkbaar nog niet veel indruk gemaakt.
Laat dit een wijze les zijn voor iedereen die zich nog moet aanmelden: hoed u voor bemiddelaars! Van het geld dat je daarmee bespaart kun je hele leuke dingen doen!
De creditcardmaatschappij heeft geen keuze.
- laat de tweede partij het afweten om te reageren op jullie contact;
- was het een misleidende (neem ik aan?) advertentie waar jullie op in gingen.
Financiële instellingen hebben altijd een smoes klaarstaan om niets te hoeven doen, dat is ook mijn eigen ervaring. Soms moet je eerst aangifte doen voordat de bank iets wil ondernemen. Hoe dan ook: niet opgeven!
Nee hoor, de Migration Experts US treft geen blaam, vinden ze. Het komt erop neer dat ik per paspoort 25 USD voor de “service” heb betaald PLUS de reguliere 14 USD voor de ESTA zelf. En ze vinden zelf dat ze dat duidelijk vermelden voor de betaling. Nou is het invullen van die formulieren zo’n geduldvretende klus (iedere keer blijkt er iets te zijn teruggesprongen) dat je dat als argeloze potentiële gast blijkbaar over het hoofd ziet. (Mijn Engels is niet echt beroerd.) En als je dan uiteindelijk met de kosten wordt geconfronteerd, durf je al niet meer terug. Ik heb ook mijn nood geklaagd bij de US Immigration Service, maar die hebben zich nog niet gemeld.
Maar, ik laat het hierbij en ga mijn energie besteden aan die andere leuke dingen: uitzoeken, klaarleggen en opruimen…
Ik ben eventueel wel bereid nog een aparte waarschuwing op het forum te zetten, of is het zo al duidelijk genoeg?
De paarse krokodil, pardon, smiley. Oplichters idd imo.
Ik zal er een aparte stickey aan wijden. ![]()
/edit: gebeurd!