Betalen met dollars om BTW te ontlopen

Vraagje… Ik lees dat je de btwtoeslag op bijvoorbeeld hotelovernachtingen kunt ontlopen als buitenlander door in dollars te betalen.

Is het hierdoor verstandig om extra dollars mee te nemen (hebben sowieso altijd wel wat op zak) of kun je deze in Chili ook gewoon pinnen?

Zo ja weet iemand of je deze op Schiphol kunt pinnen of kun je ze enkel bij het wisselkantoor halen?

Hotels en hostels die ingeschreven staan bij het SII (Servicio de Impuestos Internos, de chileense belastingdienst) kunnen een “Factura de exportacion” aan buitenlanders geven waardoor je de 19% belasting niet hoeft te betalen. Voorwaarde is wel dat je de rekening dus in Amerikaanse dollars moet betalen. Houdt er rekening mee dat de biljetten in perfecte conditie moeten zijn, geen stempeltjes, geen scheurtjes, niks op geschreven, etc…

Houdt er rekening mee dat de hotels hun eigen omrekening van USD naar CLP (Chileense pesos) mogen hanteren en in sommige gevallen kan het dan zelfs goedkoper zijn om dan maar gewoon in pesos te betalen. Ik zou vooraf een goede prijs afspreken in USD om nare verassingen bij het uitchecken te voorkomen.

Ik weet niet of je in Chili amerikaanse dollars kunt pinnen.