Beste tijd om rond te reizen in Zuid en midden Amerika

Hoi
wanneer begint het hoogseizoen met name in Argetinie, Brazilie en mexico. Wil volgend jaar naar 1 van deze landen (weet nog niet precies welke) en ik moet binnenkort al een periode gaan aageven wanneer ik vakantie zou willen hebben op mijn werk. Ik dacht dat het in het najaar was als ik me niet vergis maar wie kanhet me met zekerheid zeggen?
dank je wel alvast
Ik geniet nou nog maar even verder van mijn zuid oost azie reis!

groetjes lotte:dag:

Hoi,

Ik kan alleen maar zeggen dat je Midden Amerika moet mijden tot en met eind oktober vanwege het hurricane season… Ikzelf ben ik Venezuela geweest en ook daar loopt het regenseizoen tot eind oktober. Ik ben in november geweest en dat was voor Zuid Amerika goed te doen qua warmte en de omgeving is nog niet bruin van de droogte maar als is nog fruitig groen.

Succes

Groet Karin

Ga naar www.lonelyplanet.com > Destinations > (vul het land in) > When to go.
Ik weet niet wat jij bedoelt met ‘hoogseizoen’… dat zijn de vakanties van de Zuid-Amerikanen (december-januari) en van de Europeanen/Amerikanen (juli-aug). Hoogseizoen = veel bezoekers = duurder = drukker. Hotels sneller vol, toertjes sneller vol. Niet persé de beste periode qua weer.

Overigens kan ‘regenseizoen’ ook best meevallen, ik ben al twee keer tijdens het regenseizoen door Peru gereisd en het verschilt heel erg per gebied. Op sommige plekken regende het 4 uurtjes per dag elke middag, in andere gebieden alleen een paar buitjes af en toe, in andere gebieden was 't gewoon stralend zonnig. In het regenwoud (Amazonegebied, dat zich uitstrekt tot in vele landen behalve Brazilië) regent het het hele jaar door elke dag, en in het regenseizoen nog meer. :slight_smile:
In Brazilië was ik ook tijdens een van de regenseizoenen, namelijk tijdens carnaval. Ook dat viel reuze mee, heel af en toe een warm buitje dat zo weer opdroogde. Carnaval is overigens qua prijzen en drukte definitely hoogseizoen.

Ik ben niet in Argentinië geweest maar let erop dat het zuiden daarvan echt zuidelijk is, dus dat het daar in onze zomermaanden - hun winter - erg koud kan worden.

En ik zou de Gustavs en hoe heet die nieuwe even mijden… dus niet naar Midden-Amerika in okt-nov ofzo.

hoi
meestal geven ze in reisboeken zoals de lonely planet aan wanneer de beste tijd is te gaan en wanneer de mindere tijd. Momenteel zit of zat (weet niet of het nu nog steeds zo is) in het regenseizoen in Azie en het valt reuze mee.
Maar ik wil graag in de periode dat bijvoorbeeld het regen seizoen net is afgelopen en waardoor het inderdaad nog allemaal fruitig en groen is maar wanneer er ook wat meer mensen komen. Het leifste zou ik dus net op het randje willen gaan. Ik zal inderdaad eens kijken op de site van lonely planet, had daar nog niet aan gedacht! dank je voor de tips!
groetjes lotte

1 like

Brazilië is zo groot dat het verschillende klimaatgebieden heeft (geldt ook voor Argentinië). In het amazonegebied is het altijd ‘fruitig en groen’ omdat het daar het hele jaar door elke dag kan regenen, in de regenseizoenen nog wat meer. In de sertão (woestijn in het binnenland in 't noordoosten) is het eigenlijk bijna altijd wel bruin. In het natuurgebied de Pantanal zal het misschien wel wat meer afhankelijk zijn van de regenseizoenen, hoe het er daar uit ziet. Tijdens het regenseizoen kun je daar niet op alle wegen komen maar weer wel boottripjes maken en meer vogels zien dan landdieren. In het zuiden wordt het in hun winter wat kouder en zijn er zelfs gebieden met sneeuw, terwijl het in het noordoosten het hele jaar door warm is. Dus tja, wanneer te gaan… Ligt er maar net aan welk gebied en welke volgorde.

1 like