Bij een reisbureau hebben ze mij gezegd dat een van de beste tijden om naar zowel Chili en Argentinie te gaan, november t/m april is. Ik ben er zelf in november geweest en vond het klimaat prima.
Volgens mij is dat een prima periode hoor. En laat je ook niet afschrikken als je ergens leest dat de gunstigste periode op een ander moment in het jaar valt… vaak zijn dat ook de drukste en duurste periodes!
Het kan juist best gunstig zijn om bv. tijdens regenseizoen ergens te zijn, dan is het lekker rustig, heb je dus altijd je hotel naar keuze en maak je de mensen en het land mee op een andere manier. En vaak valt het ook best wel mee met die regen.
Reken er qua opbouw van jouw reis wel op dat je begint in goedkope landen en eindigt in dure. Je zult dus flink schrikken van de prijzen in Argentinië.
Een maand per land moet wel kunnen. Het is misschien wel wat sneller doorreizen, en snel reizen is duurder.
Maar sla Bolivia niet over… in ieder geval de Salar de Uyuni zou ik zeker meepakken! Je kunt vanuit Uyuni een 4-daagse tour boeken die start in Uyuni, en eindigt in San Pedro de Atacama (Chili). Een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien, en ik heb de meeste continenten wel bezocht.
Het is inderdaad slim om een open jaw ticket te kopen: heen naar Quito en terug uit Buenos Aires bijvoorbeeld zoals jij doet. Zo hoef je niet over land dubbel te reizen.