Bergbeklimmen in Ecuador

Beste mensen,

Ik heb 5 maanden studeren in Mexico in het vooruitzicht en wil daarna gaan reizen in Zuid-Amerika, waarbij mijn voorkeur nu uitgaat naar Ecuador, Peru en Bolivia. Weet iemand wat de hoogste berg/vulkaan is in die regio die je zonder echte klimervaring kan beklimmen, fysieke inspanning is geen probleem.

Alvast bedankt!

Niels

In Ecuador heb je de vulkaan Cotopaxi, van 5911 meter hoog. Ik heb deze niet beklommen. Basiskamp is op 4600 meter, en vanaf daar kun je klimmen, ongetwijfeld met gids. Je kunt met de auto nog hoger komen overigens, dan hoef je alleen de laatste 300 meter te klimmen.

Een andere geschikte en erg mooie ‘wandelberg’ om te beklimmen is de Misti vulkaan (5822 meter) bij Arequipa, in zuid Peru. Deze heb ik in 2006 beklommen. Dit is een tweedaagse klim, waarbij je op 3400 meter hoogte begint, en overnacht in het basiskamp op 4600 meter hoogte. Beklimming (uiteraard met gids) is zwaar (je stijgt in 2 dagen 2400 meter!), maar als je een beetje sportief bent (en doorzettingsvermogen hebt), goed te doen. Klimtechnisch eenvoudig. Uitzichten en ervaring is geweldig, met niets vergelijkbaar! Afdalen van de Misti gaat snel, want je kunt rennend naar beneden over de helling met vulkaanas. Verslag: http://sandermooij.waarbenjij.nu/reisverslag/1244967/el-misti

Dan heb je nog de Chachani, ook bij Arequipa. Deze is 6075 meter hoog en klimtechnisch gezien wel wat lastiger (je moet met grampones onder je schoenen aan de gang). Het gevaar zit 'm in de afdaling, die nog 3 uur duurt, en het lange verblijf op hoogtes van rond de 6000 meter. Maar ook ongelooflijk mooi. Verslag: http://sandermooij.waarbenjij.nu/reisverslag/2664832/el-chachani

Andere optie (voor onervaren klimmers) is de Huyana Potosi bij La Paz in Bolivia. Deze is 6088 meter hoog en in 2 of 3 dagen te beklimmen. De laatste dag klim je over gletsjer en moet je dus in speciale outfit (bij de tour inbegrepen). Hier moet je ook met pikhouweeltje stijle ijswanden opklimmen (dit oefen je op de eerste dag, als je de 3 daagse tour doet), maar dit is op zich goed te doen, omdat je grampones onder je klimschoenen draagt. Het sneeuwlandschap op de gletsjer en je klimuitrusting maakt het bergbeklimmerssfeertje wel compleet. Landschap en uitzichten zijn ook hier adembenemend prachtig. Verslag: http://sandermooij.waarbenjij.nu/reisverslag/1281945/van-de-sneeuw-naar-de-amazone

Het mekka voor bergsport liefhebbers is overigens Huaraz (ten noorden van Lima), bij de Cordillera Blanca, met de hoogste bergen van Peru. Hier kun je ook vele mooie trekkings en beklimmingen doen. Maar wat beklimmen betreft zou ik met een Misti beginnen ofzo. Onderschat ook vooral het gevaar niet. In elk reisbureautje worden klim tours aangeboden, met gids (die tent, eten, en evt, touwen meeneemt), vervoer, outfit en een lijst van wat je zelf mee moet nemen. Op zich allemaal goed georganiseerd, maar het wordt nog wel eens gebracht alsof het allemaal heel simpel is…

Succes en een goeie reis!

Super bedankt voor de duidelijk en uitgebreide reactie. Hier ben ik ongelofelijk mee geholpen. Je verslagen zijn echt heel gaaf, bedankt nogmaals!