beren en wolven

Hoi, klein vraagje

Hoe komt het dat er in een land als Noorwegen met zoveel ‘ongerepte’ natuur en zo’n lage bevolkingsdichtheid, geen of nauwelijks beren en wolven leven?

Sander

Sander, ten oosten van de rivier de Glomma strekt een groot gebied langs de Zweedse grens waar volgens de laatste tellingen tussen de 80 en 120 wolven (ulv) zwerven.
Dat ze in andere gebieden minder aanwezig zijn heeft waarschijnlijk met klimatolgische omstandigheden en voedsel aanbod te maken.
Trouwens in Nederland staan we ook aan de vooravond van de komst van de Wolf , het aantal wolven in Duitsland is sterk gestegen en zijn de eerste solitaire wolven op 150km van onze grens genaderd.

ok,

maar bijvoorbeeld de HJardangervidda, dat is prime habitat voor zowel wolven als grizzly’s…en toch zijn er geen…

en ook de ganse westkust is vrij degelijk beren-habitat

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de boomgrens ( tussen 950 en 1000 meter) op deze breedtegraad. Eigenlijk is de Hardangervidda een bergplatau waar geen bossen zijn. Het is gewoon te koud en de winter is 75% van t jaar aanwezig op deze hoogte. Wolven komen hier zelden voor .Grote dieren zoals bruine europeesche beer, veelvraat en lynx komen dankzij strenge bescherming wel vaker voor. Poolvos en poolhaas werden voor hun pels gejaagd en daardoor steeds zeldzamer. Ook zij behoren nu tot de beschermde dieren in Noorwegen.

Eigenlijk is de Hardangervidda een bergplatau waar geen bossen zijn. Het is gewoon te koud en de winter is 75% van t jaar aanwezig op deze hoogte

Dat is perfect voor wolven.
En grizzlyberen leven meestal rond of boven de boomgrens, waar je veel besjes vindt.

Kijk maar eens naarv vergelijkbare gebieden in Canada en de USA.

Het lijkt mij dat Noorwegen in de greep is van de jagers en boeren…

Ik zou er ook geen andere verklaring kunnen geven , maar canada en alaska vergelijken met Noorwegen is niet realistisch denk ik. Ik moet je gelijk geven dat er in Noorwegen een jagerscultuur is.

Niou, je ziet in Noorwegen nauwelijks beren en wolven, maar wat te denken van de zichtbaarheid aan herten, elanden, bergschapen, berggeiten, arenden, poema’s, etc.

In Noorwegen zie je nauwelijks wildlife. Volgens mij doordat Noren jagers zijn en er gewoon minder beesten zijn, daarnaast zijn de beesten erg schuw en doodsbang, en ik denk vanwege de hardere levensomstandigheden dan in bijv West Canada.

Ferry

mja, spijtig.

In Canada en Alaska (en enkele van de andere states) spenderen ze veel geld in het behoud van volledige ecosystemen. ook jachtwetten zijn daar zeer strict.
Door op een foute plaats te vissen kan je er voor n nachtje de cel in vliegen.