Het grootste minpuntje van een prachtig land

Hoewel ik een groot fan van Noorwegen ben blijf ik me altijd mateloos irriteren aan de walvissenjacht. Deze is afgelopen weekend weer begonnen:
* *

	* OSLO  - De omstreden walvisvaart is weer begonnen. Noorse vissers hebben  dit weekend in de Barentszzee drie walvissen geschoten. Dat meldde de  Noorse krant Lofotposten dinsdag. *

	 		* Volgens de organisatie voor bescherming van walvissen en dolfijnen  haalden IJslandse walvisvaarders eveneens dit weekend hun eerste vangst  van het seizoen binnen. *
  • Ondanks hevige internationale kritiek jagen Noorwegen, IJsland en Japan op walvissen. De Scandinavische landen stellen dat de dwergvinvis, het type waar zij op jagen, geen bedreigde diersoort is. Japan beweert om wetenschappelijke redenen walvissen te vangen. *

Ik zag een paar weken geleden nog een serie foto’s langs komen van de jacht op Pilot whales op de Faroe Islands. Deze soort is nog niet bedreigd, maar toch word ik van die plaatjes niet vrolijk.

Verder wel een lastig onderwerp …

Waarom zou je jacht op een niet bedreigde type walvis een probleem moeten zijn? Wat maakt een walvis meer waard dan een willekeurig ander dier dat niet met het uitsterven bedreigd is? In tegenstelling tot de dieren die we dagelijks eten, hebben walvissen een perfect leven in volledige vrijheid. Wat is minder “humaan”: een perfect leven hebben maar een ietwat grotesk uitziende dood, of een slecht leven hebben en een milde dood?
Jacht op walvissen (en andere) die wel met uitsterven bedreigd zijn is “not done”, maar verder snap ik de ophef echt niet.
Als de (fictieve) groen-geel gevlekte tiptopvogel met uitsterven bedreigd is, wil je dan een verbod op de jacht/het slachten van alle vogelsoorten inplaats van uitsluitend de betreffende vogelsoort met rust te laten? Is wat mij betreft hetzelfde niveau.

Zoals ik hierboven ook al opmerkte “een lastig onderwerp”.

Het eten van welke dieren dan ook is eerder een maatschappelijk vraagstuk dan dat het met reizen te maken heeft. Ook ik heb hier een mening over maar deze staat niet hier op het forum.

Laten we het hier vooral over reizen gaan hebben :slight_smile:

Gelukkig merk je tijdens het reizen door het land helemaal niks van de walvisjacht, dat scheelt :slight_smile:

Zonder de discussie aan te gaan: omdat alle soorten walvissen afnemen in aantal.