Bereik in Nepal

Hoi allemaal,

Volgend jaar september ga ik voor mijn studie naar Nepal om daar onderzoek en vrijwilligerswerk te doen. Ik zal dan wellicht erg afgelegen gebieden bezoeken en daar voor een langere tijd (weken) blijven.
In die tijd blijf ik graag in contact met mijn familie en vrieden. Heeft iemand enig idee hoe het zit met telefonisch bereik in afgelegen gebieden?
Sommige mensen op Yahoo Answers beweren dat overal in het land bereik is, maar dat betwijfel ik.

Groetjes Rudy

Hoi Rudy,

Ze hebben in die zin gelijk dat sinds een jaar of 20 in afgelegen gebieden eerder GSM masten worden geplaatst dan landlijnen aangelegd. Of, wat je soms ook ziet, ‘wireless landline’: een kabel of straalverbinding naar 1 plaats in het dorpje met mast en de mensen kunnen vervolgens een draadloos toestel krijgen (formaat tafeltelefoon) wat via die mast, met een ander protocol dan GSM (CDMA bijvoorbeeld), belt tegen landlijn-tarieven.

Maar dekking is zeker niet kompleet, in Chitwan bijvoorbeeld hadden we aan de rand van het hotelterrein/jungle met veel moeite 1 streepje signaalsterkte. Je zult dus misschien soms 1-2 uur moeten reizen om te kunnen bellen, ofwel via je GSM ofwel via een lokale telefoonwinkel die dan bijvoorbeeld zo’n wireless landline gebruikt. Bij de 2e ben je dan wel weer wat kwetsbaarder voor power cuts :slapen:

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor jullie reactie.
Zojuist heb ik een reactie gekregen van een telecom maatschappij uit Nepal. Zij beweren eveneens dat er in het hele land bereik is. Ik kan mij niet voorstellen dat dat waar is, met als die bergen. Maar het zou wel heel mooi zijn!

ik ben 2 jaar geleden in Nepal geweest, en heb vanaf dag 1 geen bereik gehad met m’n telefoon. ik heb dus alles via mail/ internet moeten doen om contact te hebben met t thuisfront… hoorde anderen ook met problemen… maar misschien is t inmiddels verbeterd…

succes met je project!

Bij mijn laatste trekking (april dit jaar) liep mijn gids de halve route te bellen met Kathmandu. Alleen heel ver in de bergen had hij geen bereik.
Bij de Everest in 2008 konden groepsgenoten vanuit Namche Bazaar met hun eigen telefoon gewoon naar huis bellen. Hangt een beetje van je provider af denk ik. Mijn Telfort pre paid doet het in Kathmandu al niet meer.

mijn T-mobile abbonnement deed het vorig jaar overal. alleen ben ik maar in een heel klein stukje van Nepal geweest…

als je langere tijd naar Nepal gaat, dan raad ik je aan een locale SIM te kopen. deze werkt soms beter dan een NLse SIM.

Ik denk dat als ik een Nepalese simkaart koop ik wel het meeste bereik heb, ga ik dan wel doen. :slight_smile:

mijn gsm-verbinding was in orde in regio Pokhara maar niet in KTM , om bereikbaar te blijven vanuit België heb ik voor weinig geld een lokale sim kaart gekocht;

Hoi Rudy/naamgenoot,

de netwerkdekking is de afgelopen jaren flink verbeterd in Nepal, echter het verschilt van maatschappij tot maatschappij, of men daadwerkleijk dekking heeft. Het klopt dat er in heel Nepal GSM-netwerk dekking is, maar met name in de afgelegen gebieden hangt dit nauw samen met de weersomstandigheden. Ik zelf maak gebruik van een nepalees netwerk en mijn Nederlandse netwerk (T-mobile). Slechts in heel enkele gevallen hebben beide geen bereik.

In ver afgelegen gebieden gebruikt men in Nepal ook nog de satteliet telefoon, echter dit is een zeer prijzige communicatie vorm.

Groeten,

Rudy