Berbers

Hallo allemaal,

Ik ga deze zomer ook naar Djerba en heb in de reisgidsen wat gelezen over de berberdorpen zoals Chenini. Ik vraag me alleen af of er ook nog groepjes berbers gewoon ergens in de woestijn wonen of leven ze allemaal inmiddels in dorpen? En ik heb nog een vraagje over Fata Morgana’s. Kun je die echt zien daar en wat moet ik me daar dan bij voorstellen. Je hoort altijd van die verhalen van mensen die verdwaald zijn en dan dingen zien zoals water. Ik kan me daar niet goed een voorstelling van maken maar het lijkt me fasinerend. En wat is de beste plek om die dingen te zien, is dat te combineren met een bezoek aan de berbers? Ik hoop op een antwoordt van een van jullie. O ja, om vergissing te voorkomen, ik ben dus niet de Ruud waar op dit forum nogal eens over wordt geschreven. Ik had dan ook geen hulp nodig, die man kent Djerba en Tunesie als zijn broekzak volgens alle verhalen hier.

Groetjes,
Ruud.

Hallo Ruud,

Ik had zo ook wel begrepen dat je niet onze Ruud bent hoor. Je wilt weten of er nog groepen Berbers in de woestijn leven? Ja, die zijn er wel maar je zult er niet veel tegenkomen, de meesten wonen inderdaad in soms hele kleine dorpen. Het meest bekende berberdorp is inderdaad Chenini, dat ligt ook in een prachtige omgeving, maar er zijn natuurlijk veel meer van die dorpen. Fata Morgana’s kun je het mooiste zien op het Chott el Jerid, de grootste zoutvlakte van Noord-Afrika. Het is inderdaad een wonderlijke verschijning, en ook ik sta daar iedere keer weer met verbazing naar te kijken terwijl ik er inmiddels honderden heb gezien. Je kunt beide bezienswaardigheden combineren maar dan moet je daar wel meer dan 1 dag voor uittrekken anders is het niet te doen. Je kunt op Djerba gewoon de excursies naar die gebieden boeken. Breng ook een bezoek aan Douz en geniet van de zonsondergang vanaf een zandduin, een ervaring om stil van te worden. En vergeet ook de bergoases en Matmata en Gabes niet, dat zijn stuk voor stuk plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken. Voor meer informatie over Djerba zelf kun je terecht op dit forum maar ook op de Djerba Groep.

http://groups.msn.com/DjerbaGroep.

Groetjes,
Marianna

Hallo Marianna,

Dank je wel voor je reactie. Ik kom jouw naam regelamtig op allerlei sites tegen, je bent nogal actief blijkbaar wat betreft Tunesie en vooral Djerba.
Kom je zelf veel op Djerba??? en wat trekt je daar dan zo aan???
Ik ben er nooit eerder geweest en ben benieuwd of het zal bevallen daar.

Groetjes,
Ruud

Hoi Ruud,

Ik ben inderdaad behoorlijk actief op dit moment met Tunesie en vooral Djerba bezig. Je wil weten of ik daar regelmatig kom? Ja natuurlijk, ik kom jaarlijks op Djerba en zal dat ook altijd blijven doen. Ik ben er bij toeval terecht gekomen met een last-minute en werd daar welkom geheten door Ruud van der Pol die daar al jaren als reisleider werkte en er ook woont. Hij heeft mij Djerba en het zuiden van Tunesie met andere ogen laten zien. Hij kent het land heel erg goed en vertelde ook over dingen en gewoontes die je normaal niet hoort. Djerba is bovendien nog geen drie uur vliegen vanaf Schiphol en heeft fantastische stranden en een geweldig klimaat. Ook de bevolking is zeer vriendelijk en binnen de kortste keren maak je daar vrienden voor het leven. Bovendien is Djerba een geweldige uitvalsbasis voor tochten door de Sahara en het zuiden van Tunesie, even de romeinse dam over en je staat in een totaal andere wereld. Ik was dus meteen verknocht aan dat kleine eiland waarvan de meeste mensen niet eens weten waar het ligt. Dus ook dit jaar zal ik weer een aantal weken op Djerba te vinden zijn. Helaas is Ruud, die sinds jaren een hele dierbare en lieve vriend van mij is, op dit moment zoals je elders op dit forum hebt kunnen lezen niet op Djerba. Ik hoop dat jij op Djerba een geweldig fijne vakantie zult hebben. Laat maar een keertje weten hoe je het hebt ervaren.

Groetjes,
Marianna

Hallo Marianna,

Uit jouw woorden blijkt wel hoe belangrijk een goede reisleider toch kan zijn. Had jij daar dde eerste keer een reisleider getroffen die weinig of niets had verteld van Djerba was je er waarschijnlijk nooit meer heen gegaan. Ze mogen je onderhand wel gratis op reis sturen, al die promotie die je maakt voor Djerba en Tunesie, scheelt al die reisorganisaties toch een hoop geld aan reclame. Ik hoop ook voor je dat je vriend Ruud weer terug kan keren naar Djerba, op de andere berichten kwam ik tegen dat er hard aan gewerkt wordt, en hopelijk voor hem maar ook voor jou met succes. Ik zal je zeker op deze plek laten weten hoe ik mijn vakantie op Djerba heb ervaren, en nogmaals bedankt voor je reacties.

Veel groetjes,
Ruud

Hoi Ruud,

Ja je hebt gelijk, waarschijnlijk was ik niet meer terug gekeerd naar Djerba als ik de eerste keer niet zo veel informatie e.d. had gekregen. Gratis op reis??? Ik heb liever dat de reisorganisaties eens wat meer aandacht gaan geven aan Djerba, zodat wat meer mensen die kant eens opgaan. Djerba hangt er een beetje bij wat dat betreft en alle aandacht gaat wat betreft Tunesie voor het grootste deel uit naar plaatsen op het vaste land zoals Sousse en Monastir, en die zijn niet te vergelijken met Djerba. Ik hoor graag van je hoe je vakantie op Djerba is geweest. Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Marianna

Hallo Ruud,

Ik heb een heel goed boek gevonden waar alles instaat. Het staat hier op het forum onder beste reisgids Djerba. Moet je maar eens kijken, er staat ook veel over Berbers in.

Veel plezier.

groetjes Hugi