Hoi Ildiko,
Wat leuk dat jullie gaan! Ik ging toen ook via groupon, dat scheelt een hoop geld. September lijkt me een prima tijd om te gaan, om de redenen die je al aangaf. Aan de kust is het niet zo ontzettend heet als in het binnenland, kan zeker 5 graden schelen. Denk dat het zeewater ook lekker van temperatuur is om in te zwemmen na een hele zomer opwarmen. :vak02:
De standaard (niet intensieve) cursus is maandag t/m donderdag 4 uur per dag les. Wij hadden les van 10.00 tot 14.00, met tussendoor 20 minuten pauze. Ik kreeg iedere dag huiswerk op behalve op vrijdag (omdat je week later met nieuwe/andere studenten in de groep kan zitten die dan starten). Niet heel veel huiswerk hoor, paar oefeningen om te maken, of je moest bijvoorbeeld een verhaaltje schrijven over jezelf. Het is ook een beetje hoeveel tijd je er zelf in wilt steken/hoe intensief je het wilt doen, als je ieder woord dat je niet kent opzoekt en uit het hoofd leert ben je natuurlijk meer tijd kwijt dan alleen de oefeningen maken.
Bij onze lerares (Gema) werd huiswerk de volgende dag doorgenomen in de les (ieder gaf een antwoord). Bij de beginnersgroep werd huiswerk ingeleverd en kregen ze het nagekeken terug (is afhankelijk van de lerares denk ik).
Het treinstation is wel bijna een half uur lopen vanaf de school. Er rijden vanaf de arena (5 minuten lopen) bussen, ook naar het station, maar ze rijden niet heel erg vaak dus je moet het wel plannen, vooral in het weekend rijden er minder bussen. Streekbussen vertrekken van zowel station als de arena. Ook hiervoor geldt: goed plannen ivm weinig vertrektijden. Je kunt dan wel naar leuke plaatsjes in de buurt zoals Rota, Sanlucar. De streekbussen zijn best goed en comfortabel. Naar Cadiz kun je het best de catamaranferry nemen, dan ben je er in een half uurtje, is gelijk ook een leuk tochtje.
Met een auto ben je wel een heel stuk vrijer om te gaan en staan waar je wilt, maar als niet automobilist kan ik je daar verder weinig over vertellen. Zou je aan de mensen van Spark kunnen vragen via de chat op de website van Spark.
In het weekend kun je als je wilt naar Sevilla (ongeveer uur trein) of Cordoba (ongeveer 2,5 - 3 uur treinen) (handigst als je daar hotelletje boekt), Cordoba is niet zo mooi als Sevilla en niet zo groot maar de Mezquita moet je een keer gezien hebben, zo mooi! Granada is met de trein wel ver weg, lang reizen (meer dan 4 uur) daar heb je zeker een auto voor nodig. Jerez is leuk en maar 10 minuten met de trein vanaf el Puerto. Met een auto zou je denk ik ook makkelijker naar Ronda kunnen gaan, zelf niet geweest maar van anderen gehoord dat dat ook erg de moeite waard is.
Er is een supermarkt vlakbij de school, dus als je zelf wilt koken kun je daar je boodschappen inslaan. Ik moet zeggen dat wij niet veel gekookt hebben, er zijn een paar goede tapasrestaurantjes in de buurt waar je voor weinig geld kunt eten. Er zijn in de gemeenschappelijke ruimte 2 2 pits kookplaten, magnetron, oven, dus je kunt wel koken als je wilt, al kan het met veel studenten spits zijn in de keuken rond etenstijd.
Ontbijt kun je zelf maken, of buiten de deur in een tentje vlakbij. Houd wel rekening met de Spaanse etenstijden, want rond NL etenstijd is alles dicht, en dan is het lang wachten tot op z’n vroegst 8 uur 's avonds voor je kunt eten. Gelukkig is dan de supermarkt wel open. 
Het ligt een beetje aan de groep studenten of er samen gekookt/gegeten wordt of groepen apart. Op vrijdag hadden ze toen wij er waren een gourmetavond met de studenten die dat wilden en een paar mensen van Spark.
Misschien nog een handige tip voor je vriend: je kunt via internet 1 op 1 les nemen bij een docent Spaans, zodat je ook gelijk je uitspraak en het luisteren en verstaan goed kunt oefenen. Zo heb ik les genomen en dat was behalve erg leuk ook erg nuttig. Gaat via skype. Kan je daar ook wel wat meer over vertellen als je wilt. 
Groeten,
Ingrid