Benieuwd naar ervaringen bij Spark Spanish in El Puerto de Santa Maria!

Hola,

Ik heb samen met mijn vader een taalreis geboekt van 3 weken bij een nieuwe school in Andalusie: Spark Spanish in El Puerto de Santa Maria (vlakbij Cadiz).

Begin volgend jaar gaan we daar 3 weken Spaans studeren, we verblijven in Sparkville residence.

Het is een nieuwe school, die eind juli dit jaar gestart is. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die er al geweest zijn, of binnenkort naar toe gaan!

En zijn er misschien meer mensen die half februari 2012 daar naar toe gaan?

Saludos,

Ingrid :dag:

Hai Ingrid!

Mijn vriend en ik denken erover om 2 weken te boeken bij Spark. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! En is het niet vooral iets voor hele jonge mensen…? Wij zijn begin 40, maar ik begrijp dat jij met je vader geweest bent.
Ik hoop dat je snel reageert! Dank alvast!

Groetjes,
Ildiko

Hola Ildiko,

Mijn ervaringen met Spark zijn goed! De docenten en persoon van school zijn allemaal superenthousiast, en er worden leuke excursies/uitjes naast het lesprogramma georganiseerd.

Ben je beginner of spreek je al Spaans? Ik had een half jaar Spaanse les genomen vantevoren en kwam in een gevorderde klas waarin verschillende niveau’s zaten (waarvan sommige een heel stuk meer gevorder waren dan ik) Dat was wel eens lastig omdat je dan niet alles kunt volgen en de lerares de neiging heeft om te snel Spaans te spreken, maar als je het niet erg vind om assertief te zijn en het te zeggen als het te snel gaat of als je een woord niet kent, dan wordt daar goed op gereageerd. Toen ik er was (februari/maart) waren er een paar weken weinig leerlingen, kan me voorstellend dat bij meer leerlingen de kans groter is dat je in een klas komt met studenten die meer hetzelfde niveau hebben als jij. De lesmethode is niet zoals vroeger op school lesstof leren, oefeningen doen maar meer elkaar interviewen, samen spelletjes in het Spaans doen waarbij je je woordenschat vergroot, naar een Spaanse film kijken. Tussendoor wordt wel regelmatig grammatica uitgelegd.

Ik was zelf 42 toen ik in el Puerto was. De leeftijden van de cursisten liepen nogal uiteen, van 19 tot 69, en eigenlijk alles wat daar tussen zat, tenminste in de tijd dat ik er was. Twee oudere dames van begin 60, een week een vriendengroep leeftijd 30-40 ongeveer, een aantal tussen 20-30. Voornamelijk vrouwen, dat wel. Eigenlijk ging iedereen heel leuk en gezellig met elkaar om, leeftijd maakte niet zo uit. Je moet er wel rekening mee houden dat de slaapkamers allemaal rondom de gemeenschappelijke ruimte liggen, en als er jongelui zijn die uitgaan dan komen ze laat (of vroeg, het is maar hoe je het bekijkt) thuis en dan is het nog wel eens gehorig. Of het is gezellig in de gemeenschappelijke ruimte en dan kun je wel van plan zijn vroeg naar bed te gaan maar geniet je toch mee. Maar mijn ervaring met mijn medecursisten is dat dit soort dingen wel in alle redelijkheid met elkaar opgelost werd.

Vanuit el Puerto kun je leuke uitstapjes met de bus maken naar plaatsjes in de buurt, met de ferry naar Cadiz is leuk, of met de trein naar Jerez of Sevilla, vooral Sevilla is echt een aanrader!

De mensen in El Puerto zijn erg open en vriendelijk, voor je het weet maak je al een praatje in het Spaans. 20 minuten lopen en je bent bij het strand, waar een leuke strandtent met terras is waar je je huiswerk kunt maken en Spaans kunt oefenen met de locals.

Ik kan het je dus aanraden! Volgens mij heb ik nog een kortingsbon voor een cursus bij Spark die dit jaar geldig is, laat het me weten of je daar wat aan hebt. Waarschijnlijk niet geldig icm andere aanbieding.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Saludos,

Ingrid

Hai Ingrid,

Dank voor je supersnelle reactie! Wij hebben nu via Groupon een bon gekocht voor 2 weken Spark incl. verblijf en denken eraan om 2e helft september te gaan. Wil niet middenin de zomer, want dan is het daar wel heel erg warm en waarschijnlijk ook drukker met jongeren.
Heb er heel veel zin in!

Ik ken vooral de Costa del Sol, daar kom ik regelmatig, maar daar spreekt praktisch iedereen Engels. Ik heb vroeger eindexamen Havo Spaans gedaan en kwam er toen ook regelmatig. Sprak het toen behoorlijk goed, alleen na 20 jaar praktisch niet gebruiken is het heel erg weg gezakt. Ik doe het dus echt om op te frissen en mijn vriend is wel een beginner. Heeft al 3 jaar een cursus Spaanse zelfstudie thuis liggen, maar komt er niet toe. Lijkt me wel verstandig als ie voor Spanje er wel wat mee doet!

De lessen zijn dus dagelijks 2 x 2 uur? En is dat ma t/m zadag en zondag vrij? Heb je veel ‘huiswerk’ buiten de lessen? Twijfel ook of het verstandig is een auto te huren. Deze zul je zeker niet elke dag gebruiken en de trein is waarschijnlijk inderdaad ideaal naar Jerez en Sevilla. Ben al in Sevilla geweest, maar ga graag terug, geweldige stad!
Lunchen en diner doet iedereen voor zich in het stadje? Zo ook ontbijt?
Ben heel benieuwd, maar lijkt me echt superleuk! Haha…terug in de schoolbanken!

Groetjes, Ildiko

Hoi Ildiko,

Wat leuk dat jullie gaan! Ik ging toen ook via groupon, dat scheelt een hoop geld. September lijkt me een prima tijd om te gaan, om de redenen die je al aangaf. Aan de kust is het niet zo ontzettend heet als in het binnenland, kan zeker 5 graden schelen. Denk dat het zeewater ook lekker van temperatuur is om in te zwemmen na een hele zomer opwarmen. :vak02:

De standaard (niet intensieve) cursus is maandag t/m donderdag 4 uur per dag les. Wij hadden les van 10.00 tot 14.00, met tussendoor 20 minuten pauze. Ik kreeg iedere dag huiswerk op behalve op vrijdag (omdat je week later met nieuwe/andere studenten in de groep kan zitten die dan starten). Niet heel veel huiswerk hoor, paar oefeningen om te maken, of je moest bijvoorbeeld een verhaaltje schrijven over jezelf. Het is ook een beetje hoeveel tijd je er zelf in wilt steken/hoe intensief je het wilt doen, als je ieder woord dat je niet kent opzoekt en uit het hoofd leert ben je natuurlijk meer tijd kwijt dan alleen de oefeningen maken.

Bij onze lerares (Gema) werd huiswerk de volgende dag doorgenomen in de les (ieder gaf een antwoord). Bij de beginnersgroep werd huiswerk ingeleverd en kregen ze het nagekeken terug (is afhankelijk van de lerares denk ik).

Het treinstation is wel bijna een half uur lopen vanaf de school. Er rijden vanaf de arena (5 minuten lopen) bussen, ook naar het station, maar ze rijden niet heel erg vaak dus je moet het wel plannen, vooral in het weekend rijden er minder bussen. Streekbussen vertrekken van zowel station als de arena. Ook hiervoor geldt: goed plannen ivm weinig vertrektijden. Je kunt dan wel naar leuke plaatsjes in de buurt zoals Rota, Sanlucar. De streekbussen zijn best goed en comfortabel. Naar Cadiz kun je het best de catamaranferry nemen, dan ben je er in een half uurtje, is gelijk ook een leuk tochtje.

Met een auto ben je wel een heel stuk vrijer om te gaan en staan waar je wilt, maar als niet automobilist kan ik je daar verder weinig over vertellen. Zou je aan de mensen van Spark kunnen vragen via de chat op de website van Spark.

In het weekend kun je als je wilt naar Sevilla (ongeveer uur trein) of Cordoba (ongeveer 2,5 - 3 uur treinen) (handigst als je daar hotelletje boekt), Cordoba is niet zo mooi als Sevilla en niet zo groot maar de Mezquita moet je een keer gezien hebben, zo mooi! Granada is met de trein wel ver weg, lang reizen (meer dan 4 uur) daar heb je zeker een auto voor nodig. Jerez is leuk en maar 10 minuten met de trein vanaf el Puerto. Met een auto zou je denk ik ook makkelijker naar Ronda kunnen gaan, zelf niet geweest maar van anderen gehoord dat dat ook erg de moeite waard is.

Er is een supermarkt vlakbij de school, dus als je zelf wilt koken kun je daar je boodschappen inslaan. Ik moet zeggen dat wij niet veel gekookt hebben, er zijn een paar goede tapasrestaurantjes in de buurt waar je voor weinig geld kunt eten. Er zijn in de gemeenschappelijke ruimte 2 2 pits kookplaten, magnetron, oven, dus je kunt wel koken als je wilt, al kan het met veel studenten spits zijn in de keuken rond etenstijd. :wink: Ontbijt kun je zelf maken, of buiten de deur in een tentje vlakbij. Houd wel rekening met de Spaanse etenstijden, want rond NL etenstijd is alles dicht, en dan is het lang wachten tot op z’n vroegst 8 uur 's avonds voor je kunt eten. Gelukkig is dan de supermarkt wel open. :wink:
Het ligt een beetje aan de groep studenten of er samen gekookt/gegeten wordt of groepen apart. Op vrijdag hadden ze toen wij er waren een gourmetavond met de studenten die dat wilden en een paar mensen van Spark.

Misschien nog een handige tip voor je vriend: je kunt via internet 1 op 1 les nemen bij een docent Spaans, zodat je ook gelijk je uitspraak en het luisteren en verstaan goed kunt oefenen. Zo heb ik les genomen en dat was behalve erg leuk ook erg nuttig. Gaat via skype. Kan je daar ook wel wat meer over vertellen als je wilt. :wink:

Groeten,

Ingrid