Ben je ooit bij de Indianen geweest?

http://www.cavelakescanyon.com/Op dit site kun je de “Monument Valley National Park” virtueel “bezoeken” samen met de trek door de Navajo Natie, maar niets is zo mooi als je daar bent
:

http://www.monumentvalley.com/

De “Monument Valley National Park” is een onderdeel van de reservaat van Navajo Natie. De toegang is echt beperkt; tijdens de toer, let op de kleine wegjes die een plakkaat hebben : “no entry” (dit is hun gebied, privacy en dit garandeert hun niet gestoord te worden door massa toeristen, met peperdure flitsende camera’s en onbeschofte opmerken). Ze hebben hun eigen vlag, politie, ziekenhuizen, scholen, radio, enz. De toer is begeleid door een Navajo hij/zij; je mag vragen stellen, maar goed nadenken als je vraag niet kwetsend is; neem geen foto van je gids; ze geloven dat eens gefotografeerd of gefilmd, dit zal hun ziel wegnemen.
Aan de ingang, vind je een souvenir winkel met handgemaakt voorwerpen.
Je moet entree betalen en de verplicht maar oh ! hoe interessante gids meegaan.

Ervaring : enorm interessant maar je voel hun verdriet en de zachtheid, typisch Navajo. Gedraag je met respect voor hun zeer lange traditie !

• De Paiute Indianen

Als je “Zion National Park” bezoekt, in het hart van de park, kun je tussen april en oktober, bij een Paiute familie verblijven; en je gaat in een hand geschilderde “tipi” slapen.
Je hebt de mogelijkheid om een deel van hun tradities leren: in de cultureel centrum, leer je pijl- en boogschieten, het gooien van de “tomahawk” (strijdbijl) of paardrijden tussen de mooie natuur van de “Three Lakes Canyon”.

http://www.cavelakescanyon.com/

• Het oorlogspad van de Sioux

Hun oorlog in 1876 was een van de beroemdste; hun geschiedenis wordt verzwegen. Waarom?
De namen als Crazy Horse, Sitting Bull, Lakota SiouxCheyenne, Crow en Wind River zijn legendarisch; daarmee steek je 4 staten over: North en South Carolina,Wyoming en Montana.
Je gids is een historicus; zijn naam is Serle Chapman en de accommodatie wordt, waar mogelijk is, gerund door locale indianenstammen.
De tour duurt 14 dagen en je volgt de oorlogspaden van de boven genoemde Indianen, die historisch zullen blijven.
De locale reisorganisatie “Responsible Travel” doet de rest.
Om een kijkje te nemen, hier is hun site :

http://www.gonativeamerica.com/08OurGuides.html

Ik ben daar geweest en het feit dat ze in reservaten wonen, maakt me woest.
Wie moet in de reservaten wonen? Diegene die hun vermoord hebben en hun beste grond afgepakt en hun de slechtste grond gegeven !
Ze zijn geen beesten !!!

Als je het hebt over ‘oppassen dat je geen beledigende vragen stelt’, dan mag je zelf ook wel beginnen met ze geen ‘indianen’ meer noemen, maar ‘native americans’ (of gewoon ‘natives’).
Lang niet alle natives geloven (meer) dat beeldopnamen hun geest weg kan nemen, maar desondanks altijd vragen.

Je opmerking over de reservaten is ook een beetje krom.

De native gemeenschappen verschillen ook heel erg. Sommigen verkopen zichzelf inderdaad als een toeristische attractie, sommigen willen gewoon met rust gelaten worden, sommigen hebben gewoon een gezonde relatie met de rest van de bevolking. Behandel de natives net zoals je iedere ander mens zou behandelen. Verwacht zeker geen tipi’s (stereotype tenten) te vinden, dat stadium zijn ze al lang voorbij en wonen in een normaal dorp. In de reservaten heerst meestal zelfs een eigen wetgeving, het is een klein land op zichzelf in sommige aspecten. Niet alle native gemeenschappen zijn interessant om te bezoeken, sommigen zijn zelfs af te raden. Zo zijn er reservaten waar je met de nek wordt aangekeken, waar alcohol- en drugsmisbruik sterk aanwezig is. Plan je visite dus vooruit (win informatie in) en ga dus niet naar een willekeurig reservaat alsof je een pretpark bezoekt.

Volledig akkoord, Maar: ik heb de problematiek van de “natives” (alcohol, drugs, enz) niet naar boven halen; ik vond het onjuist om de natives" als een ondermens schilderen.
Ik ben zelf bij de Navajo natives geweest; ik was woest!!!
Ben je akkoord met het woord “reservaat”? Dit doet men alleen om dieren te beschermen van de mens…
En toch heb ik met de Navajo gids gepraat, misschien ondervraagd zelfs, ik wou enorm weten van de native zelf, geen verhalen…
Als ik terug naar Amerika kom, zal ik me zeker informeren waar leven de natives en als ze met eenmalige bezoek akkoord zijn.
EN, niet vergeten, eerst een grondige ondervraging bij ene Jurjenb (ik ken de ondervraging methode goed; jaren oefening).
Groetjes
Sopirla>>>>>>

Ik ben absoluut geen expert. We zijn destijds ook in de VS door Navajo-terrein gereden en een museum van hun bezocht. Verder ken ik alleen de reservaten in mijn directe omgeving. Zo is Kahnawake (als ik mij de naam goed herinner) geen toeristische trekpleister, sowieso moet je daar niet proberen Frans te spreken (hoewel het nog altijd in de provincie Québec ligt). Wandake is echter heel vriendelijk, afgelopen zomer hebben ze nog samen met een kunstenaar uit Québec City het stuk The Tempest van Shakespeare opgevoerd in een waanzinnige setting! (Ik was enorm teleurgesteld dat ik te laat het nieuws hierover had vernomen, het stuk was al voorbij.) Volgens mij laten ze ook bezoekers toe bij de jaarlijkse Pow Wow.

Als je de FOUT maakt om mij naar Canada (die staat allang op mijn lijst!) te doen komen, de consequenties zijn volledig voor je !:chin:
Ik wil allang komen, maar er is in de living nog niemand die de kou niet erg waardeert !
Groetjes
Sopirla
>>>

Wij bezochten dit jaar in Page de Antelope canyon.
Upper Antelope Canyon werd in het jaar 1931 ontdekt door het 12-jarige meisje Sue Tsosie.
De Navajo’s hebben de vondst van de canyon jarenlang geheim gehouden. Upper Antelope Canyon ligt binnen in een hoog, rood zandstenen plateau; de ingang is een smalle opening en kunt U niet voorstellen wat binnen te zien zal krijgen.U bevindt je dan in een magische wereld tussen glooiende zandstenen wanden, die prachtige kleuren krijgen in het gefilterde zonlicht.
Gewoon prachtig om te zien
Ons blog dat we dagelijks bijhielden vindt U hier:

http://blog.seniorennet.be/verenigdestaten2011/archief.php?ID=933069

Op ons blog vinden jullie ook een filmpje over dit natuur wonder