Nieuwe ontwikkeling: doe-vakanties op reservaten .....

http://www.wereldwijzer.nl/images/smilies/wereld.gif **** Tijdens een ‘social Powwow’ in Arizona (najaar 2010) hebben wij kennis gemaakt met een organisatie van American Indians. Zij willen voor toeristen uiteenlopende activiteiten op de reservaten (ook buiten Arizona) gaan organiseren, met inbreng van hun eigen deskundigheid.
Wie zou hierin geinteresseerd zijn en voor welke specifieke activiteit(en)?
Voorbeelden zijn: bijwonen ceremonies, paardrijden, hiking, camping, story telling, maken van moccassins/pijl en boog, etc…
Wat zou jullie als Forumleden aanspreken??

Bedoel je “Native Americans” ?

Yeehaw,
Dat klopt. Heel lang hebben wij ook de aanduiding ‘Native Americans’ gebruikt. De laatste tijd is echter de aanduiding ‘American Indians’ steeds meer gekozen, ook door henzelf. Zij beredeneren dit als volgt: iedereen die in Amerika geboren wordt is een ‘native american’. Echter, niet iedereen die in Amerika geboren wordt is een ‘American Indian’.

Heb je overigens nog inhoudelijke suggesties voor een doe-vakantie op een of meer reservaten? Bij voorbaat dank.

In Arizona zijn al meer dan 20 tribes. Waar was die “Powwow”? Tuba City? Window Rock? De term “American Indians” ben ik nog niet op de forums tegengekomen maar iemand is nooit te oud om te leren. De meeste tribes zijn zo verschillend als inwoners van Finland en Spanje (ik noem maar wat), Ben wel benieuws wat je bv in het Navajo reservaat wil gaan doen. Geheel omringd door de Navajo’s zijn de Hopi’s. Toevallig zijn we in beide reservaten meerdere keren geweest en zijn net terug van een lange cross country trip. Doe vakanties zijn echter niet meer aan ons besteed. Alhoewel, we hebben net met een internationale groep van Tripadvisor 4 dagen in Bluff gezeten maar dat was niet voor de Native Americans.
Yeehaw

Yeehaw,
Er zijn inderdaad 20+ reservaten in Arizona. Met grote verschillen wat betreft de kenmerken van de verschillende tribes/nations.
Alle reservaten kennen hun eigen cyclus van sacred ceremonies. Deze zijn niet allemaal toegankelijk voor de gemiddelde toerist. Voor de (kleine) groepen die met ons meereizen worden in bepaalde situaties uitzonderingen hierop gemaakt. Verder bestaat de mogelijkheid om in een van de Hopi-dorpen bezig te zijn met het maken van een eigen kachina. Op het Navajo-reservaat is het mogelijk om de betekenis van een sandpainting uitgelegd te krijgen en om het maken van een sandpainting bij te wonen.
Op de grote reservaten bestaat de mogelijkheid om onder (bege)leiding van (indiaanse) gidsen meerdaagse trektochten door de natuur te maken.
In 2010 hebben wij 4 Powwows bezocht: in april de ASU Powwow in Tempe, in oktober 2 Powwows in Mesa en in november de Powwow in Fort McDowell ter gelegenheid van de Orme Dam Victory. Elke keer weer indrukwekkend om o.a. de Grand Entry te beleven.
Mocht je nieuwsgierig zijn om te zien wat wij nog meer doen op onze reizen door Arizona, dan nodigen wij je uit op www.arizona-taste.com te kijken.

Volgens mij heb ik eens al eerder over jullie gelezen. Wij maken nooit georganiseerde reizen dus dit zal niet voor ons zijn. We zijn in november speciaal weer naar Second Mesa te gaan voor de woodcarvers van de Kachinas en bezochten ook het museum. Helaas waren de woodcarvers of gesloten of niet aanwezig in de buurt. Zijn ook naar het Museum of Northern Az geweest (tijdens een eerder reis) en hebben zelfs in Kachina Lodge in GC Village geslapen. De Kachinas zijn iid schitterend maar de echte zijn ook prijzig. We zijn al denk ik 10x in Az geweest en hebben vrienden in Sedona en Scottsdale en wellicht dat we er dit jaar oktober weer zullen zijn. Altijd in het off season.
Yeehaw

Even denken hoor… Ik heb paardgereden in Monument Vally, wat een enorme belevenis was, en gehiked in Canyon de Chey, onder leiding van een gids die wij als groep bedolven met vragen, haha. Gekampeerd in een reservaat heb ik ook, maar dat was zonder verdere inmenging van de Natives: storytelling rondom het kampvuur was daarbij misschien een leuke extra dimensie geweest.
Het hangt er bij die activiteiten natuurlijk wel van af wat jullie doelgroep is: met name bijvoorbeeld het paardrijden was iets wat toch voor onze oudere reisgenoten iets te avontuurlijk bleek. De paarden op de reservaten zijn niet allemaal zo netjes getraind als hier in Nederland.

Heb je hier wat aan? :slight_smile:

De Franstalige gemeenschap gebruikt al jaar en dag de term ‘Amerindiens’. De Engelstaligen in Montréal hebben dit ook verbasterd naar een Engels woord: Amerindians. :slight_smile: