Bellen naar Cuba

Is het makkelijk om te bellen naar iemand in Cuba? Heeft iemand een manier om dat goedkoop te doen, want via kpn is het haast onbetaalbaar. Worden die lijnen afgeluisterd of kan je wel vragen hoe het gaat? Ik wil graag terug in september, maar na de enge verhalen hier: http://www.wereldomroep.nl/achtergronden/amerikas/act20060704_cubaveranderd.html ben ik toch een beetje bang geworden. Kan je hier vrij over spreken of krijgt ze dan problemen? Alvast hartstikke bedankt!

Groetjes,

Dennis

Mijn zoekfunctie kon me geen alternatieven geven op het forum, sorry als dit een dubbele post is.

Ik bel zo ´s 1 keer per maand naar Havana en ook via msn heb ik contact met mijn vriendin. Zeker via messenger proberen we de gesprekken niet té diep te maken en als het dan toch zo ver gaat, dan beginnen we automatisch in het Engels te schrijven, hoewel ik denk dat dat geen garantie is dat ´ze´ het niet begrijpen.

In principe hebben we het alleen over normale dingen of over zaken, maar specifieke zaken over het land, bestuur en gezondheid van Fidel hebben we het er niet over. Mocht ik er zelfs over beginnen dan beantwoordt ze met … ssshhhttt, beter om dat hier niet te vermelden. En soms gebruiken we andere woorden, maar dat we allebei wel weten waar we het over hebben.

Voorlopig denk ik dat het geen probleem is om te gaan in september, wat weerhoudt je ervan om niet te gaan…. je kunt beter gaan om persoonlijk met haar te spreken dan via de telefoon :wink:

Bellen met Cuba kan zeker goed, maar natuurlijk is Igor’s oplossing de beste: er gewoon naartoe gaan en persoonlijk met haar praten.

Ik bel altijd via http://www.calls2cuba.com en dat gaat heel goed. Ja, je moet er vanuit gaan dat lijnen afgeluisterd worden, maar het is geen probleem om te vragen naar de situatie of hoe het met de familie gaat. De Cubanen zelf weten meestal ook wel vrij goed wat ze wel of niet kunnen zeggen.

Overigens, echte ‘enge’ verhalen zijn dat (nog) niet hoor. Cuba kent al heel lang geen vrijheid van meningsuiting wat betreft het eigen land en de eigen politiek, daar leven ze al heel lang mee.

Liefs,
Carolina

Bedankt voor de informatie. Ik wil er ook heel graag heen, maar ik ben bang dat er iets raars gebeurt. Ik lees in de granma dat de troepen klaar zijn om te vechten als amerika binnenvalt. Lijkt me niet prettig als ik daar dan net zit. Natuurlijk zou ik het liefst zo snel mogelijk terug gaan en weer zelf praten, maar als er echt een reeële oorlogsdreiging is, liever niet. Dan kan ik beter eerst even bellen lijkt me zo.

Zoals ik hier: http://www.nu.nl/news/799176/22/Cuba_mobiliseert_reservisten.html lees zijn er nu al reservisten gemobiliseerd. Het wordt er niet beter op, zo te zien :frowning:

Ik ben er niet zo heel bang voor dat je als toerist in een gevaarlijke situatie zal komen. Dat Amerika Cuba zou binnenvallen in de zin van troepen, luchtmacht, zeevloot dat geloof ik niet… De Granma laten de Cubanen denken dat Amerika bij de eerste de beste kans Cuba zal binnenvallen zoals ze ook zeer vijandig opgetreden hebben in Irak. Amerika is niet gek en die laten de omschakeling van Castro-regime naar Amerikaanse Democratie gewoon in der loop der tijd gebeuren. Amerika haalt er geen voordeel uit om Cuba oorlogszuchtig binnen te vallen.

Mocht ik nu helemaal onjuist beoordelen, dan nog zou ik niet bang zijn naar Cuba te gaan. Cuba heeft hele goede ervaringen met het evacueren van mensen (tijdens een orkaandreiging evacueren ze ook 100.000 toeristen binnen 24 uur) en toeristen worden nooit gemengd in een oorlog, die worden zo snel en veilig mogelijk op een vliegtuig gezet.

Een reële oorlogsdreiging? Dat idee heb ik helemaal niet… gewoon naar Cuba gaan als je er heen wilt !

Vergeet ook niet dat Cuba al voorbereidingen is aan het treffen wat betreft veiligheid voor de aankomende meeting van de NOAL begin september (the 14th Summit of Heads of State and Government of the Movement of Non-Aligned Countries). Bij dit 3-jaarlijks evenement komen heel veel leiders bijeen van voornamelijk Afrikaanse, Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen om te praten over de wereldpolitiek.
En natuurlijk gaat dat gepaart met de nodige veiligheidsmaatregelen om ervoor te zorgen dat eventuele kwaadwillers ruim vantevoren ontdekt en onderschept worden.

http://www.radiohc.cu/espanol/noal/noalportada.htm
http://www.cubanoal.cu/ingles/indexing.html

Tussen haakjes…. ik snap wel wat je bedoelt, ik zou er ook aan denken dat het iets met negatief nieuws van Fidel te maken heeft, maar ook deze meeting vergt veel veiligheidsmaatregelen.

Ik kan die eerste link niet openen Igor, wat is dat voor 'n site?

Ik geloof ook absoluut niet dat er een reëele oorlogsdreiging in Cuba is. Zoals Igor al zegt, Amerika is niet gek (hoewel…). Om extra mobilisatie zou ik me geen zorgen maken. Cuba staat altijd bol van overheidseenheden, voor de veiligheid.

Toeristen zijn (en blijven) heilig op Cuba, zij brengen nog altijd het meeste geld binnen en zijn daarom een zeer geliefde groep. In welke situatie dan ook daar in Cuba, de toeristen zullen ten aller tijde beschermd worden.

Liefs,
Carolina

Oeps, gisteren deed ie het nog wel, en inderdaad vandaag niet meer. Maar ja het gebeurt wel vaker dat Cubaanse sites tijdelijk inactief zjn. Die eerste link was eigenlijk zo´n beetje hetzelfde als de andere link, een uitleg over deze meeting en achtergrondinformatie.

Nou, dat bellen naar Cuba is nog geen gemakkelijke opgave. We hadden een tijd afgesproken waarop zij bij haar vriendin zou zijn die een telefoon heeft. Zelf hebben ze er geen een (natuurlijk?). Daarna geprobeerd het nummer te draaien, die het heel even deed maar daarna wegviel. Is het echt zo’n drama om naar Cuba te bellen? Of komt het gewoon omdat ik nu met studenten te maken heb, die daar (net als hier overigens :wink: alleen op een andere manier haha) niet zoveel te besteden hebben? Wat ben ik blij dat ik gewoon een telefoon in huis heb zeg.

Nee, bellen met Cuba is niet gemakkelijk, maar het kan wel. De optie die ik gebruik is echt heel goed.

Ik weet niet of je een creditcard hebt, maar als je dat hebt, dan is www.calls2cuba.com echt een goede optie. Ik maak daar veel gebruik van en heb er nog NOOIT problemen meegehad.

Je stort op deze site een keer geld en daarmee kun je calls kopen. Het mooie aan deze site is, dat als een call gemaakt wordt en de ontvanger er niet is, dan kost dat je niet de call. Dan moet degene die opneemt dat dus wel gelijk tegen de operator zeggen, jij krijgt dan ook niemand te spreken.

Dat in tegenstelling tot als je zelf belt, dan kan altijd nog iemand anders (familielid, vrienden, buren of wie dan ook opnemen) en alleen al het tot stand brengen van een call met Cuba kost aardig wat. Dus als je dat een keer of 10 moet doen… Nou ja, lijkt me duidelijk.

Succes in ieder geval.

Het komt overigens nog heel veel voor dat Cubaanse huishoudens geen telefoon hebben. Het is wel aan het veranderen, maar dat gaat zeer langzaam. Ik heb begrepen dat het aan het oude netwerk ligt. Dat wordt nu langzaamaan wel vernieuwd, maar dat gaat op z’n Cubaans, dus dat zal nog wel even duren.

Liefs,
Carolina

Ik heb ook helemaal geen telefoon opgemerkt toen ik daar was, maar aan de andere kant let je daar natuurlijk ook niet op. Ik kan het eens via call2cuba proberen, maar ik ga maar gewoon langs. Dat is handiger. Mocht er echt oorlog uit breken zien we het dan wel weer, al geloof ik niet dat het gaat gebeuren. Dan maar weer een all-in resort boeken en mezelf daar geen halve dag bevinden.

Bedankt voor alle hulp.

Dennis

Waarom verblijf je niet in een casa particular? Dan blijf je veel beter op de hoogte van wat er echt speelt.

Wat betreft Calls2Cuba, die is echt heel goed. Nog een voordeel van die site, wat ik vergat te vermelden is, dat je bijvoorbeeld vandaag een call kan “reserveren” voor over een x=aantal dagen. In Cuba moet die call geaccepteerd worden, dus die weten dan dat je gaat bellen. En jij weet dan of het okay is of niet, door de bevestiging die je per mail ontvangt. Is echt handig.

Liefs,
Carolina

Maar met een casa particular kan je toch geen vlucht bij inboeken? Als ik kijk via martinair is de prijs van de vlucht zonder hotel een stuk hoger dan met. Het is ook niet dat ik in dat hotel zit hoor, vorige keer was ik ook bij mijn vrienden rond de universiteit van Holguin gebleven. Ik vind het een stuk leuker om het echte Cuba te zien dan die onzin in een all-in hotel. Dan kan je beter naar Turkije gaan (met alle respect).

Bellen naar Cuba is niet hetzelfde als bellen naar welk ander land. Let straks ook op je telefoonrekening, het kan ook zo zijn dat als je niets hoort, er toch een verbinding gemaakt wordt en dat er toch een paar extra 80 eurocenten op je rekening staat.
Ik heb nogal ´s dat als ik de eerste keer het nummer draai, die bijna nooit over gaat maar dat ik die wel snel afbreek omdat ik weet dat de eerste mislukte poging toch aangerekend wordt. De minste problemen heb ik dan nog wel met de GSM van mijn vriendin. Ik heb haar 2 jaar geleden een GSM gegeven en daar heb ik vrij goede ervaringen mee.

Hans, hoe is eigenlijk alles afgelopen met de gesprekken tussen jou en je vriendin ? Heb je tijdens je verblijf in Cuba vrij over vanalles kunnen praten en ben je wijzer geworden naar aanleiding van je vragen en telefoongesprekken?

Igor

Vandaar http://www.calls2cuba.com. Die werkt super goed en je betaalt echt alleen voor de gemaakte gesprekken. De call-operator zorgt voor de verbinding en verbind alleen door bij daadwerkelijk contact. Gaat altijd goed!

En ja, Hans, ben ook benieuwd hoe het je vergaan is.

Liefs,
Carolina

Ik heb niet meer gebeld. Dit was erg lastig aangezien ze geen telefoon heeft en op wacht moet zitten bij haar vriendin op het werk (of iets in die richting). Ik ben gewoon langs gegaan en heb naar mijn weten over alles kunnen praten zonder problemen voor haar. Of ik echt wijzer ben geworden van wat ik wil weten, tja, ik wilde eigenlijk vooral weten of het veilig was om te gaan. Toen ik er eenmaal was had ik niet echt het gevoel dat er een dreigende situatie was. Dus ik ben heel erg blij dat ik gegaan ben al ben ik niet echt wijzer geworden van de gesprekken. Wel heb ik veel gezien van de manier van leven van veel mensen en dat is een ervaring op zichzelf.

L.S.

Het lijkt mij absoluut uitgesloten dat Bush II, nog steeds opzoek naar
massa-vernietingingswapen in Irak…, een tweede kolossale blunder zal begaan en niet alleen de Islamitische wereld tegen zich in het harnas jaagt, maar ook heel €uropa door op Cuba het bewind voor bijv. een "Batista II " te herstellen…:
NOOIT.

Arturo