Bellen (en internetten!) in Noord Korea

Ik las net dat buitenlanders mogen bellen als ze daar zijn.Ze hoeven niet meer hun mobieltje in te leveren bij de grens.

http://www.telegraaf.nl/digitaal/21235405/__Buitenlanders_mogen_bellen_in_Noord-Korea__.html

Haha, straks bij de grens: smartphone met ingebouwde GPS komt wel Noord-Korea in en GPS module voor de camera niet… Zou graag willen weten waarom ze mobieltjes nu ineens wel toelaten. En verandert het beleid t.a.v. GPS?

Dat wordt inderdaad nog interessant. De laatste keer deden zal al lastig over m’n D5100, waar een aansluiting voor een externe GPS op zit, ik moest ze echt overtuigen dat ik die GPS niet had. En ook m’n toenmalige minitablet was uiteraard zeer verdacht, het was nu eenmaal net een smartphone waar je niet mee kan bellen…

Maar ergens toch jammer, dat iedereen z’n telefoon moest inleveren had toch wel zo z’n charme. En dan vooral als je per trein het land verliet, en iedereen eenmaal voorbij de douane direct driftig de schade van de voorgaande dagen begon in te halen :biggrin:

En weer het volgende nieuwtje, vanaf 1 maart zouden buitenlandse toeristen in Noord-Korea ook toegang moeten krijgen tot mobiel internet via het Koryolink 3G-netwerk: http://news.yahoo.com/nkorea-allow-mobile-internet-foreigners-042820587--finance.html

Ondertussen is het in China nog steeds ‘officieel’ onmogelijk dat toeristen toegang krijgen tot een ongecensureerd internet. Benieuwd hoe het straks in Noord-Korea gaat uitpakken. Snelheid, toegang tot de Wiki van Noord-Korea en Facebook zijn zomaar een paar items die me binnenschieten. Hoe dan ook, Kim Jong-un geeft zo na zijn aantreden wel zo zijn eigen draai aan het land :nod:

Maar in China is er dan qua internettoegang weer geen onderscheid tussen toeristen en locals. En het is me al eens eerder opgevallen dat de censuur zich in de praktijk toch vooral beperkt tot Engelstalige en uiteraard Chinese informatie.

Grootste risico in Noord-Korea zal uiteraard zijn dat een bezoeker (en dan denk ik eerder aan de zeldzame expats of hulpverleners dan aan toeristen) zo’n SIM-kaartje doorspeelt aan een local. Maar wanneer dit uitkomt zal het kaartje uiteraard eenvoudig te blokkeren zijn, en sowieso kan met behulp van het signaal de nieuwe eigenaar relatief eenvoudig te lokaliseren zijn. En ook al zou er daadwerkelijk geen censuur zijn, er zullen vast wel een paar alarmbellen gaan rinkelen als er bepaalde sites bezocht worden. En zo’n local zal zich sowieso ook wel twee keer bedenken voordat hij zoiets aan zou nemen, wetende dat het hem minstens een enkele reis werkkamp zal opleveren. De vraag is ook of het zin zou hebben, men weet maar al te goed dat ze voorgelogen worden (ze beseffen alleen niet de omvang van de leugen), maar staan volkomen machteloos tegen het oppermachtige regime.

Vind de Chinese censuur behoorlijk drastisch: geen Facebook, Hotmail, YouTube, Twitter maar ook geen ‘revolutionaire info’. China is natuurlijk een verhaal apart maar iedereen kan daar middels VPN of het kraken van de ‘Grote Firewall’ op het volledige internet.

Verder fascineert het me wel wat de werkelijke redenen zijn dat Noord-Korea 3G gaat aanbieden. Heb daar zo mijn ideeën over… Ik zou niet snel een simmetje in Noord-Korea aanschaffen, want het lijkt me niet prettig dat ze me ‘eventueel kunnen’ tappen en tracken :paranoid: