Belgische identiteitskaart vernieuwen - woon al in Engeland

Hallo iedereen!

Ik ben dringend op zoek naar wat informatie. Ik woon al ongeveer 2,5 jaar in Engeland (Bournemouth) nadat ik vanuit België naar hier verhuisd ben om bij mijn partner te wonen. Ik ben uitgeschreven bij mijn Belgische gemeente en heb hier een baan en een National Insurance number.

Nu merkte ik dat mijn Belgische identiteitskaart in februari vervalt, maar ik weet niet hoe ik deze opnieuw kan verlengen. Ik ben hier in Engeland nergens ingeschreven en heb ook geen idee of dat moet en zo ja, hoe. Ik heb de website van de Belgische ambassade in Londen opgezocht, maar ik kon er eerlijk gezegd niet aan uit.

Hoe kan ik mijn identiteitskaart verlengen? Kan ik mijn huidige identiteitskaart verlengen of moet ik een Belgisch paspoort aanvragen? Of heb ik beide nodig? En indien ik mij bij de ambassade moet registreren hiervoor, hoe werkt dit dan?

Ik probeer hierover informatie te vinden, maar het enige dat ik kan vinden is mensen die zeggen dat je zonder problemen kan wonen en werken in de EU. Maar als je identiteitskaart vervalt, dan heb je daar natuurlijk niet zoveel aan (zeker als je wilt reizen is dit een probleem), dus ik wil dit zo snel mogelijk in orde brengen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij meer informatie geven? Alvast heel erg bedankt! :slight_smile:

Hoi hoi,

Geen direkte ervaring (alleen met paspoorten) maar zou me erg verbazen als het hier niet ook gold:

• Bel de Belgische Ambassade in Londen en stel de vraag
  • Hoogstwaarschijnlijk kun je gewoon langskomen, pasfoto’s en formulier inleveren en betalen, en enige tijd later terugkomen voor ontvangen nieuwe kaart en inleveren oude.
  • Is echt geen paspoort voor nodig (de id kaart is een volwaardig identiteitsbewijs) en ook geen registratie van adres in UK ofzo, al heeft die registratie wel enige voordeeltjes (ze kunnen je bijv. op de hoogte houden van relevant nieuws).

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi,

Normaal gezien had je je al moeten inschrijven bij de Belgische ambassade. Maar geen probleem, je kan dat nog steeds doen. En zij zijn degenen die je een nieuwe identiteitskaart bezorgen. Dat gaat er net wat anders uitzien als die wat je in Belgie krijgt.
Dus ga zo vlug mogelijk naar de dichtsbijzijnde ambassade of consulaat en zij zullen je wel verder helpen.
Waarom bel je ze niet eens even op alvorens je naar hun gaat, dan weet je ook wat je moet meenemen.

Trouwens, wat ik me afvraag, je zegt dat je niet bent ingeschreven in Engeland, maar je hebt wel een national insurance number. Heb je dan geen officiele residentie in Engeland?

Succes ermee

Bedankt voor de reacties!

De reden waarom ik mij niet heb aangemeld bij de ambassade, is omdat er mij verteld werd dat dit niet verplicht is. Ik heb het twee jaar geleden nagevraagd bij het Belgisch Consulaat in Southampton en zij vertelden mij dat ik niet verplicht ben om mij te registreren bij de ambassade. Ook vertelde ze mij dat je je in de UK niet bij een gemeente moet inschrijven zoals in België, maar dat er wel gevraagd kan worden naar bijvoorbeeld rekeningen als “proof of address”.

Nu in verband met mijn identiteitskaart, kan ik die alleen via de ambassade in Londen aanvragen? Het is namelijk erg moeilijk voor mij om op een weekdag daar te geraken. Blijkbaar zijn ze maar tot 1pm open, ik weet zelfs niet of ik dan op tijd daar geraak. Ik ben dan ook meteen een hele dag onderweg met het openbaar vervoer. Zou dit ook via de post aangevraagd kunnen worden?

Ik heb wel een aantal formulieren op hun website gevonden voor inschrijvingen en aanvragen voor een identiteitskaart, maar er staat maar bitter weinig informatie bij over hoe alles verloopt. http://countries.diplomatie.belgium.be/nl/verenigd_koninkrijk/belgen_in_het_verenigd_koninkrijk/Formulieren/