Belg op ABC

Hoi,

ik ben een Belg of dus Niet Rijksgenoot en wil permanent emmigreren naar één van de ABC eilanden. Ik ben zelfstandige (geen werknemers) en kan mijn zaak verhuizen naar eender waar. Ik werk via het internet.

Ik probeer hier en daar wat zéér interessante (not) wetteksten te lezen in de sticky’s e.d. rond het immigreren in de Antillen. :retard: Mijn vraag is: wie of wat bepaalt nu of ik daar mag komen wonen of niet?

Is dat allemaal mooi in regels gegoten of bepaalt een of andere “commissie” je landwaardigheid :slight_smile: ?

Wel dan, ik verdien voldoende met mijn zaak, heb een universitair diploma. Ik heb 4 jaar werkervaring en werk ook nog momenteel als lector aan een bacheloropleiding.

Moet je hoe dan ook eerst een werkaanbieding krijgen? Of kan ik gelijk een zaak opstarten ginder? Wat zijn dan de vereisten tot grootte??

Wie kan me duiding bieden? M.a.w. waar staan die application forms?? ;-):finger:

Hoi!

Vreemd dat hier nooit reactie op gekomen is. Of kreeg je persoonlijke antwoorden? Mijn echtgenoot en ik zouden over enkele jaren ook naar de Antillen willen trekken met de bedoeling later als zelfstandigen aan de slag te kunnen. Maar er is inderdaad weinig informatie beschikbaar over de wetgeving hierrond… Als we echter iets vinden, zal ik het hier voor jou ook zetten. Deel jij jouw info ook met ons?

Groetjes,
:dag:Isabelle

Hi, ik weet de officiele regels voor 'niet’Nederlanders niet, maar op mijn space staat o.a. de site van de overheid van de Ned. Antillen, waar je alle mogelijk info kunt verkrijgen met betrekking tot emigratie etc. Ik mag aannemen dat hier ook het nodige vermeld zal staan voor de 'niet’rijksgenootjes. Even bladeren dan maar en wie weet krijg je wel wat antwoorden hier en daar op je gestelde vragen. Veel succes hoor met jullie voorbereidingen,

groetjes Anneke Maduro
Roxsha Appartementen Curacao

[EMAIL=“roxsha@yahoo.com”]roxsha@yahoo.com

Hoi Isabelle,

doe ik!

doei!

Ik ken iemand die je kan helpen je op deze vragen te antwoorden.
Ze heet Renske Reuijl
[EMAIL=“renske.reuijl@rltaxadvisers.com”]renske.reuijl@rltaxadvisers.com

Groet,

Heeft België niet toevallig een consulaat op de Antillen? Lijkt me dat ze jullie vragen daar wel kunnen beantwoorden…

Er i

Er is een consulaat op Curacao voor Belgie. Hierbij de gegevens: Schottegat Oost / Caracasbaaiweg
Tel: +5999 4613650
Fax: +5999 461 6569

Er is geen email vermelding, succes.

mijn ervaring is: dat gaat dus niet lukken. Op de eilanden heerst er overal het beleid dat primair alleen de landskinderen worden toegelaten en in tweede (lees laatste) instantie de inwoners van het Koninkrijk der Nederlanden. De eilanden raken behoorlijk vol (op Bonaire na dan, daar is absoluut nog wel ruimte) en er is op Aruba al sprake van een behoorlijke overbevolking, vandaar deze rigide maatregelen om die bevolkingsgroei zo goed mogelijk tegen te gaan en ervoor te zorgen dat de eigen mensen (landskinderen dus) in ieder geval de mogelijkheid hebben te leven en te werken daar en in tweede instantie de inwoners van het Kon. der Nederlanden. Als Belg kom je vrees ik echt niet aan de beurt om een permanente vergunning te krijgen, hoogstens een vergunning voor een jaar, waarna je beslist het land moet verlaten.
Helaas, maar op dit moment is het niet anders.

**Bedankt allemaal voor de reacties. Het ziet er naar uit dat wij ofwel een andere eilandengroep zullen moeten kiezen, ofwel gewoon onze droom moeten opgeven. op dit moment neigen we nog naar het eerste. We houden Bonaire wel in 't oog! Misschien verandert er daar inderdaad het één en ander. **

Ik kreeg ook wel bemoedigend nieuws over Sint-Maarten… misschien ligt daar een kans voor ons?

Groetjes,

Isabelle

Dit is niet helemaal waar. Bij het aanvragen van een vergunning wordt na je nationaliteit gekeken naar wat je in het land komt doen. Er zijn genoeg voorbeelden van Belgen, Duitsers, Colombianen, Haitianen (die wij persoonlijk kennen) die een verblijfsvergunning en werkvergunning aanvragen en die ook krijgen. Die hoeven heus niet na een jaar het (ei)land te verlaten, je moet wel je vergunning verlengen.
Mijn advies - neem contact op met een Immigratieservice (b.v. Dos Mundos of Document Agency - even googlen voor hun mail adres) en laat je goed informeren. Geef niet zomaar je droom op!

Succes!

Isa
www.de-plantage.com

op Aruba is het momenteel echt een drama voor houders van een niet-Nederlands paspoort. Een verblijfsvergunning is nog tot daar aan toe (pensionado’s bijv.) maar een werkvergunning wordt alleen maar voor een jaar verstrekt. Een paar jaar geleden was het veel gemakkelijker, maar sinds juni vorig jaar met de invoering van de LTU is het een groot probleem geworden. Er zijn wel signalen dat er iets gaat veranderen, maar in hoeverre is de vraag. De situatie op de andere eilanden heb ik niet uit eigen ervaring, maar van vrienden die daar wonen, dus als daar inmiddels zaken weer wat soepeler lopen neem ik dat meteen aan.