Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand hier me kan helpen, want van de site van de belastingdienst wordt ik niet veel wijzer.
Ik heb afgelopen zomer 2 maanden in Spanje gewerkt met een Spaans contract. Hier heb ik ongeveer 500 euro aan belasting betaald.
Normaal kan ik geld terugvragen met een T-biljet omdat ik alleen bijbanen heb en nooit aan die grens kom dat ik belasting moet betalen.
Hoe zit dit als je in Spanje belasting hebt betaald? Heb je dan gewoon pech en krijg je dat geld nooit terug, of kan je gewoon hetzelfde formulier invullen als als je in Nederland hebt gewerkt?
De NLe organisatie via wie ik aan dit werk kwam helpt namelijk ook niet echt, ik kreeg een vaag antwoord dat door een afspraak die Nederland en Spanje hebben dit geld over een aantal jaar vanzelf op mn rekening gestort zou worden. Dit vind ik echter een beetje raar klinken.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Alvast bedankt!!
Hahaha vanzelf op je rekening gestort, dat moet ik nog meemaken! Wie was die organisatie? Dat kunnen ze toch niet zeggen? Ze l*llen maar wat!
Er zijn regels voor als je in NL woont en in het buitenland hebt gewerkt (minder dan 6 maanden), heb je dat al goed nagevraagd bij de belastingdienst?
Die zijn een stuk aardiger in NL dan hier in Spanje kan ik je vertellen.
Belastingaanifte doen in Spanje kan ook, je moet het als je meer dan 22.000 euro bruto per jaar hebt verdiend (of 10.000 euro bij 2 of meer werkgevers), maar voor zover ik weet mag je het wel altijd doen als je minder hebt verdiend.
Of je echter geld terugkrijgt is een tweede. Je hebt in ieder geval je jaaropgaven nodig en ik neem aan dat je hier een NIE nummer had en Seguridad Social hebt afgestaan?
Hoi Mabel,
dankjewel voor je antwoorden! Ik denk dat ik geen aangifte kan doen in spanje want ik heb mn rekening daar opgeheven toen ik weer wegging. En dat NIE-nummer en Seguridad Social weet ik ook niet zeker of ik dat heb, maar ik denk het wel, dat ga ik even nazoeken!
& de belastingtelefoon blijven stalken tot ze een duidelijk antwoord geven
Als je geen NIE nummer en Seguridad Social nr hebt, dan heb je zeker geen belasting betaald! Zoek dat dus ff goed uit! Anders kun je nl in NL er ook niets mee.
heey,
hier het zelfde probleem… ik heb een heel seizoen van maart tot oktober gewerkt en elke maand ging er 8 procent van mn salaris af voor de belasting,
ik heb wel nie en social security number, maar hoe krijg je het geld terug?
hoorde van sommige mensen dat ik het in maart moest doen en dat ik naar een accountent kon gaan en die helpt je er dan bij?
of wat moet je precies doen?
bedankt
ik weet niet precies hoeveel. ik dacht 8 procent en hoor dat ik het terug kan krijgen. was toch voor elke maand rond de 70 euro.
als iemand weet hoe je het terug kan krijgen hoor ik het graag
Laat dat geld toch lekker hier, wij spanjaarden hebben het hard nodig.:chin:
Bovendien heb je toch ook gebruik kunnen maken van de voorzieningen in Spanje en dat kost ook geld.
Hoi Tes,
Ik ben er toen niet uitgekomen hoe je het eventueel zou kunnen terugkrijgen. Na veel gebel met de nederlandse belastingdienst heb ik het maar opgegeven. Ik kan je dus niet helpen, sorry
Halo,tess
Ik heb door een zwaar ongeval nooit gewerkt, en heb nu een heel klein pensioen,5,555,00 per jaar .Ik woon al poosje in spanje,En de nederlansde belastingdienst adviseert me om in spanje aangifte te doen,en een certificaat
naar hun te sturen,zodat ik geen dubbele belasting ga betalen.Ik heb een heel klein huurflatje,en verder geen inkomsten,Ik ben naar de gestor geweest,maar die denken dat ik niks hoef te betalen hier.Wat heb ik aan denken? Ik wil het zeker weten!De gestor kost me ook al een hap uit mijn smalle beurs,Of weet de gestor het pas als de aangifte reour bij hem is?Alvast bedankt voor uw advies.harriet