We gaan medio juni o.a. richting Preikestolen als onderdeel; van een reis langs de Noorse fjordenkust. Mijn vraag is nu: Hoe ver is het van de parkeerplaats naar de Preikestolen en is de beklimming moeilijk voor onervaren bergbeklimmers afgezien van de normale conditie die we hebben? Hoe lang duurt een rustige “wandeling” naar de Preikestolen?
Ik ben benieuwd naar de reacties…
Hoi
Heb je hier al gekeken?
Voor mensen met een redelijke conditie is het goed te doen, niet bijzonder makkelijk maar ook niet te moeilijk. Zorg wel voor eten & drinken want je komt onderweg echt niets tegen. (Gelukkig ook maar.)
Groetjes Thijs
Hier nog een foto van een bord wat blijkbaar aan het begin van de route staat, bij de parkeerplaats. Het lijkt mij zelf niet zo moeilijk, al ben ik misschien niet de gemiddelde toerist aangezien ik een paar maanden geleden nog bij mount everest base camp stond. (doet er verder niet toe)
Zo te zien zitten er een aantal steile stukjes tussen, maar die zijn maar kort. Mijn advies bij dit soort wandelingen/beklimmingen is dat je vooral rustig aan moet beginnen! Sneller kan altijd nog maar als je eenmaal moe bent, heeft langzamer lopen vaak geen zin meer, zeker niet als je omhoog loopt.
Voor zover ik weet heb je, behalve eten en drinken, niets nodig voor de beklimming en is de route goed gemarkeerd en beloopbaar. Als je toevallig wandelstokken hebt zou ik die wel meenemen.
http://www.noorwegen.tv/albums/Preikestolen-juli-2004/aae.jpg
http://www.noorwegen.tv/albums/Preikestolen-juli-2004/aae.jpg
Valt wel mee hoor, ik heb het nu 3x (heen en weer) gelopen… Er zitten een paar stukjes bij waar je een beetje moet klimmen, maar je ziet jong en oud daar naar boven klimmen (ook mensen met honden)… De Noren zelf gebruiken het ook wel als trainingsobject. Die komen je dan in de sportkleding voorbij gerend…
Het is zeker te goed doen, sommige stukken is wellicht ietsje zwaarder maar absoluut niet onmogelijk hoor.
Een wandeling op normaal tempo voert je in een 2 - 2,5 uur naar boven. Neem je boven de tijd om rond te kijken doe je er in total vanaf de parkeerplaats ongeveer een 5 tot 6 uur over om naar boven te gaan en weer naar beneden te wandelen… Overigens is het niet vreemd om het en der een tussenstop te maken om uit te rusten; dat zie je ook veel mensen doen.
Bedankt voor de (nuttige) reacties. We gaan er tegenaan!
Ik heb de klim een paar weken geleden ook gedaan tijdens mijn rondreis door Noorwegen. Het viel mij heel erg mee. Het is dat ik op 3/4 van de klim verkeerd liep en daardoor een moeilijk stuk tegen kwam waardoor ik bóven Preikestolen uit kwam. Maar de correcte route vond ik zeker goed te doen.
Tijdens mijn rondreis heb ik ook de Reinebringen op de lofoten beklommen, de Besseggen trail en de Gaustatoppen beklommen. Deze 3 waren duidelijk moeilijker dan Preikestolen, maar wel erg mooi!
Wij vonden de wandeling c.q. beklimming geen heldenprestatie, maar een redelijke conditie is wel vereist. We haalden een mevrouw in met een hoofd als een pioen en gesteund door twee mannen. Op de terugweg kwamen we haar weer tegen. Ze moest nog honderden meters klimmen. Gekkenwerk dus! Der wandeltocht duurt inderdaad circa twee uren zonder rustpauzes. Er zijn twee forse beklimmingen, maar er zijn ook vlakke stukken bij. In het hoogseizoen is het een gekkenhuis op de Prekestolen. Ga dan vooral 's morgens vroeg op pad…
Ik zie het al voor me… Zo iemand die nooit beweegt die op slippertjes naar boven probeert te komen. Gek toch dat er af en toe ongelukken gebeuren he!
Thanx voor je reactie!
Is de vakantie verder ook leuk geweest?
Klopt helemaal. Inderdaad vroeg beginnen! Je bent er toch nooit de eerste of enige want er zijn ook mensen die (na)bij Preikestolen wildkamperen. Ik ben rond 07.00 uur begonnen met de klim. Eenmaal boven kon ik rustig kijken en stond ik met ongeveer 25/30 mensen. Maar op de terugweg was het inderdaad erg druk met omhooggaande mensen.
Ik denk, met enige voorzichtigheid, dat je kan stellen dat iedereen met een basisconditie en zonder groot overgewicht hier boven kan komen. Grootste valkuil voor mij is altijd het te snel lopen in het begin. Start rustig aan en laat je niet gek maken!
Als tip wil ik je geven om vroeg te beginnen, zeker voor het middaguur in de periode dat je wilt gaan. Neem ook wat water mee in een veldfles!
Hou de weersverwachtingen goed in de gaten. Zorg ook voor wat vliegenafweer middel, het kan bijzonder irritant zijn op bepaalde plekken, met name het eerste stuk waar je over een stuk moerassig gras loopt. Bovenal, neem de tijd, bepaal je eigen tempo. Het is, ook voor ongeoefende lopers toch gauw een uur of drie lopen (heen), terug lijkt meestal makkelijker maar vergis je daar niet in…neem ook daar de tijd voor.
Zorg ten alle tijden voor goede schoenen met goede enkelondersteuning…geen slippers…da’s vragen om problemen.
Succes!