Bedrijfje starten - salariskosten.

Hallo,
Verleden jaar zijn we een bedrijf gestart in De Filipijnen. We denken er nu aan ook in Vietnam te starten.

We willen programmeurs gaan aannemen die vanuit huis werken.
We willen eerst even aankijken hoe het gaat en dan pas het bedrijf oprichten. Precies hoe we het ook in de Filipijnen hebben aangepakt.

Wat ik graag wil weten; is het mogelijk geld (Euro’s) over te maken op bankrekeningen van werknemers?
Wat zijn de loonkosten in verhouding tot De Filipijnen (ligt ongeveer op Thailand niveau)?

Verder zijn alle tips welkom! Ik weet niets van Vietnam, ben er nooit geweest, maar heb begrepen dat er ondertussen redelijke scholen zijn voor programmeurs. Maar aangezien het een communistisch land is weet ik niet hoe het betaalverkeer is, en hoe strikt de regels zijn voor werknemers die voor een buitenlands bedrijf werken (6-12 maanden).
Volgende keer dat ik in de Filipijnen ben wil ik eens gaan kijken (Ho Chi Min).

Alvast bedankt!
Rene

Ik heb ondertussen een website gevonden waar ik technici kan werven en wil daar een advertentie plaatsen om eens te zien wat er op afkomt.
Hebben de beter opgeleide mensen in Saigon internet thuis?
Wij werken met thuiswerkers, dus moeten ze wel internet thuis hebben of aanvragen.

Kan iemand me wat informatie geven over gemiddelde salarissen voor goed opgeleide mensen (programmeurs)?

Eind september wil ik eens gaan kijken, om alvast het een en ander te gaan regelen; advocaat zoeken, boekhouder zoeken en misschien al een bedrijfje starten.
Heeft iemand hier ervaring mee? In de Filipijnen was het een heel gedoe, maar kon ik alles uitbesteden aan de boekhouder met een volmacht.
Liep vlekkeloos.

Goh, helemaal geen reacties. Zit ik op een verkeerd forum ofzo? Geen ondernemers hier?
Of mensen die in Vietnam wonen?

Hallo A,

Ik had je vraag al wel gezien en hoopte dat een ondernemer zou reageren.

Maar helaas, geen reaktie, zoals zelf al al zag.

Ben geen ondernemer maar heb ondertussen wel wat research gedaan naar het starten van een bedrijf in Viet Nam.

Komt erop neer, wanneer je een volledig buitenlands bedrijf wilt opzetten in Viet Nam, je dat echt het niet alleen kan.
Je zou dan, net zoals in de Philipijnen, een goede en betrouwbare vertegenwoordiger ( een advokaat ) in de arm moeten nemen.

Het proces blijkt echt heel ingewikkeld te liggen voor een volledig buitenlands te starten bedrijf; dus 100% buitenlands bedrijf.
Procedures ( aanvragen van vergunningen ed. ) kunnen lang lopen.

Sneller en makkelijker is natuurlijk via a “joint venture” of , meer risicovoller, via een Vietnamese partner welke dan wel 51 % eigenaar is.

Internet
Is vergelijkbaar als in de Filipijnen, is afhankelijk van de buurt waar de nieuwe werknemers wonen.
Maar mensen die jij zoekt hebben dat natuurlijk wel geregeld, omdat ze deze ook voor hun studie nodig hadden.

Salaris
Ik ben alleen bekend met de salarissen in de touristensektor; maar misschien kan je dit vertalen naar de Filipijnse situatie?

Een gids met vergunning in Viet Nam ( een afgestudeerde met universitaire opleiding en met de franse taal en de engelse taal ) verdient bij een commerciële reisorganisatie 250 USD per maand zonder de tips.

Een zelfde gids maar dan met bijv. een andere taal dan de franse ( is veel voorkomend ) , bijv. italiaans verdiend zo’n 300 USD / maand.
Maar een gids met russische taal ( gezien de toename van deze groep touristen ) verdiend al snel 350 USD per maand zonder de tips.
Engels is altijd verplicht op de opleiding.

Manager bij een staatshotel van bijv. het restaurant zit ook zo rond de 250 USD, afhankelijk van de grootte van het hotel.
Serveerster van dat hotel zit zo rond de 150 USD per maand.

Een F&B manager van een 4 sterren hotel met zeg 100 kamers en restaurant, terras en bar verdient zo’n 500 USD / maand.
Is ie lid van de communistische partij , dan kan dat wel wat hoger zijn.

Ik hoop dat mijn bijdrage je misschien wat verder kan helpen.

gr.
Ton.

1 like

Hallo Ton,

Fijn, dat helpt me zeker verder!
In de Filipijnen mag ik gewoon 99,9% eigenaar zijn, alleen moeten 3 van de 5 directeuren Filipijns zijn.
In Vietnam is dat dus wezenlijk anders.
Ik ga dus eerst maar eens een accountant zoeken, dan kijken we wel verder.

Bedankt!
Rene

Hallo AfricAsia,
Allereerst je opmerking over de weinige reakties, het is een reisforum, oftewel mensen die vakanties hebben in een land. Jouw vraag zou passen op een ander platform.

Wat ik graag wil weten; is het mogelijk geld (Euro’s) over te maken op bankrekeningen van werknemers?

Werknemers hebben doorgaans geen euro accounts. Als je een bedrijf wil starten kan dat onder Foreign Investment. Ik zou je de suggestie willen doen om eens vrijblijvend contact op te nemen met (google) Trustlink Consultants Saigon, Mrs Tracy. Ik weet overigens niet of ik dit mag zeggen, zo niet Ton, als het reclame zou zijn dan haal het maar weg.

Salaris overmaken overigens vraagt nogal wat papierwerk, als je een bedrijf geopend hebt zul je voor elke transaktie copy van contract en salaris strook moeten inleveren voor overschrijving. Dit telt voor ELKE bank en zo is de wet hier.

Programmeurs, een bekende van me heeft er 10 in dienst momenteel, salaris rond de 8 miljoen Dong netto p.p., dus exclusief Tax en ziektekosten verzekering.

Als buitenlander geef ik je het advies een foreign investment Ltd op te zetten. Elke andere constructie is zo goed als een no go.

Internet.
Een gemiddelde werknemer heeft niet direkt ADSL thuis, alleen de beter verdienende werknemers, de rest doet dit vanuit een internet cafe. Ik gebruik zakelijk een glasvezel internet verbinding en haal gemiddeld 7,2Mbps.

Ik doe je de suggestie je eerst te oriënteren op het land zelf, de regelgeving alvorens je in een avontuur te storten. Vietnam is geen makkelijk land.

Groet,

Anorak

1 like

Hallo Anorak,

Ook jij bedankt! Zo komen we toch al een heel eind.
Qua salaris komt het wel neer op wat Ton ook schreef, zo tussen de 250 en 300 netto voor goed opgeleid personeel.
Is toch een stuk lager dan De Filipijnen!

Jouw tip voor een foreign limited; ga ik zeker achteraan. Ik heb ondertussen een boekhouder gevonden, dus die kan er mooi mee helpen als we zover zijn. Maar ik ga zeker eerst even kijken!

Wel een grappig feitje, over het moeilijk zaken doen: Tot mijn verbazing staat Vietnam als land 99 van de 182 qua ‘moeilijkheid’.
Da’s nog lager dan de Filipijnen! Die staan 108… Makkie dus :zon02:

Hallo Africasia,
Zaken doen wellicht. Het ambtelijke systeem aan bureaucratie is schrikwekkend groot, nog los van de bijbehorende corruptie.
Zuid Oost Azie is niet nieuw voor je begrijp ik. Vietnam is geen open economie, dat bemoeilijkt een aantal zaken zeer, zo niet ernstig.

Het oprichten van een foreign investment limited neemt ongeveer 3 maand in beslag. Een bekende hier is een soort gelijk iets begonnen dit jaar en heeft een groot huis gehuurd waar de bovenverdieping fungeert als “kantoor”.

1 like

Spannend wel… We gaan het zien! Ik ga eind juli weer naar De Filipijnen maar heb dan helaas geen tijd voor Vietnam. Maar oktober lijkt wel een goede maand te zijn voor een bezoek. Anorak, kan je me in contact brengen met je bekende? Misschien kunnen we iets samen doen.

Hallo AfricAsia,

Geen probleem, ik zal je 1 dezer dagen een PM sturen met kontakt details en je introduceren.

Groet,

Anorak

1 like

Fijn, bedankt! Ik had je ondertussen al een PM gestuurd.

Hallo AfricAsia,

Een enigzins verlaat bericht, de man was op vakantie. Heb je een PM gestuurd. En wens je veel succes.