Hallo A,
Ik had je vraag al wel gezien en hoopte dat een ondernemer zou reageren.
Maar helaas, geen reaktie, zoals zelf al al zag.
Ben geen ondernemer maar heb ondertussen wel wat research gedaan naar het starten van een bedrijf in Viet Nam.
Komt erop neer, wanneer je een volledig buitenlands bedrijf wilt opzetten in Viet Nam, je dat echt het niet alleen kan.
Je zou dan, net zoals in de Philipijnen, een goede en betrouwbare vertegenwoordiger ( een advokaat ) in de arm moeten nemen.
Het proces blijkt echt heel ingewikkeld te liggen voor een volledig buitenlands te starten bedrijf; dus 100% buitenlands bedrijf.
Procedures ( aanvragen van vergunningen ed. ) kunnen lang lopen.
Sneller en makkelijker is natuurlijk via a “joint venture” of , meer risicovoller, via een Vietnamese partner welke dan wel 51 % eigenaar is.
Internet
Is vergelijkbaar als in de Filipijnen, is afhankelijk van de buurt waar de nieuwe werknemers wonen.
Maar mensen die jij zoekt hebben dat natuurlijk wel geregeld, omdat ze deze ook voor hun studie nodig hadden.
Salaris
Ik ben alleen bekend met de salarissen in de touristensektor; maar misschien kan je dit vertalen naar de Filipijnse situatie?
Een gids met vergunning in Viet Nam ( een afgestudeerde met universitaire opleiding en met de franse taal en de engelse taal ) verdient bij een commerciële reisorganisatie 250 USD per maand zonder de tips.
Een zelfde gids maar dan met bijv. een andere taal dan de franse ( is veel voorkomend ) , bijv. italiaans verdiend zo’n 300 USD / maand.
Maar een gids met russische taal ( gezien de toename van deze groep touristen ) verdiend al snel 350 USD per maand zonder de tips.
Engels is altijd verplicht op de opleiding.
Manager bij een staatshotel van bijv. het restaurant zit ook zo rond de 250 USD, afhankelijk van de grootte van het hotel.
Serveerster van dat hotel zit zo rond de 150 USD per maand.
Een F&B manager van een 4 sterren hotel met zeg 100 kamers en restaurant, terras en bar verdient zo’n 500 USD / maand.
Is ie lid van de communistische partij , dan kan dat wel wat hoger zijn.
Ik hoop dat mijn bijdrage je misschien wat verder kan helpen.
gr.
Ton.