Bath of Dollar?

Hallo,
Deze zomer gaan we vanuit Thailand voor een aantal dagen naar Cambodja. Kan ik daar overal goed met Thaise bath betalen, of kan ik beter wat dollars meenemen?

Ín Cambodja had-heb je de Riel, die moet je zeker niet hebben.
de Bath, voldoet-voldeed altijd prima
ook dollars kun je makkelijk kwijt
je ben dan wel aanzienlijk meer kwijt, maar wel een graag gezien gast.

succes

1 like

Hardstikke bedankt! Dat ik de Riel niet moest hebben, had ik wel al begrepen. Maar ik wist niet zeker of ik met de Bath overal terecht kon. Als die voldoet, gaan we daarvoor denk ik. Dollars moet ik anders apart meenemen, en kleine coupures krijg je niet bij de bank volgens mij. Voor en na Cambodja zijn we in Thailand, dus dan is bath makkelijker.
Hardstikke bedankt nogmaals!

Het ligt er wel aan waar je naartoe gaat in Cambodja. Normaal zou ik alleen dollar en voor platteland riel zeggen, maar in de toeristische gebieden kun je hier en daar ook met Bath betalen. Let er wel op dat je twee keer omrekenen moet betalen en die van Bath naar riel zal niet gunstig zijn :wink:

Op het platteland kunnen ze overigens vaak niets met dollars doen, dus let daar op.

1 like

Bedankt! We gaan alleen naar Ankor en omgeving (we hebben maar 4 dagen, dus meer zit er niet in) ik neem aan dat de Bath daar geen probleem is? En als je geld haalt bij een geldautomaat, komt er dan Riel uit? Ik heb iemand eens horen zeggen dat er dollars uit ATM’s komen in Cambodja? En dat de koers niet gunstig is, dat nemen we maar op de koop toe :wink:

Je pint i.d.d. dollars, maar dat het zo ongunstig is kan ik niet zeggen.
Ik heb zelf nooit met Bath betaald in Cambodja en ken dat alleen van visumkosten aan de grens.

Het zal vast wel hier en daar gaan, maar bijvoorbeeld Engelsen betalen in Nederland toch ook niet met ponden… :wink:

Ik bedoelde de koers van de Bath in Cambodja. Ik neem denk ik maar bath mee, en pin dan ter plekke wel dollars. Bedankt!

De Riel is niet erg stabiel als munt, daarom ook dat er Dollars uit de pin komen. de Bath is (iets) stabieler. De vergelijking met Ponden is ietwat scheef. De enige Riel die ik ooit in Cambodja in Handen gehad heb waren als souvenir.

1 like

De ATM spuwen inderdaad Dollars. Als je in kleinere winkels met Dollars kleine bedragen betaalt krijg je vaak een handvol Riel als wisselgeld. Omrekenen naar Euro’s wordt zo erg vewarrend. Ga er maar vanuit dat je niet bedrogen wordt, maar dat je een mooie tip achterlaat.
Ze zien je ook liever met Dollars betalen als met Euro’s, zo had een gids van me liever 10 dollar als tip als 10 Euro…

Eend vriend van wie ik een heuptasje geleend had belde me paniekerig op dat er nog 25000 Riel in zat… toch al gauw zo’n 4E!

1 like

4000 riel is 1 US dollar. Wij hebben daar gewoon us dollars gepind hou er rekening mee dat die dollars er gaaf uit moeten zien. Zit er een scheurtje in dan kun je er niet meer mee betalen in Cambodja. Je kunt maximaal 500 us dollar pinnen. Riel word niet veel gebruikt alleen als wisselgeld.

1 like

Allemaal bedankt! Die van niet bedrogen worden, maar een mooie tip houden we erin! :slight_smile: