(origineel bericht op be-more.nl)
bassebo ne bannyabo
Bassebo ne bannyabo,
Muli mutya?
We hebben vandaag besloten dat ons sponsorgeld naar het kippenproject gaat! Van ons sponsorgeld gaan we cement en zand kopen (dat mixen ze), zodat de vloer afgemaakt kan worden. We zijn al een aantal dagen bezig geweest met het verplaatsen en crushen van bakstenen, dit doe je met houten palen meestal. Best wel zwaar werk. Dit doe je omdat je dan minder cement nodig hebt want dat is vrij duur. Het cement kost 32.000 shilling, dus dat is ongeveer 10 euro per zak. We hebben zo’n 15 zakken nodig voor het kippenhok. Ik zal foto’s op facebook zetten, het is erg groot.
Ik zal nog even uitleggen waarom we voor dit (deel)project gekozen hebben. Hier in Afrika gaan dingen vaak niet zo op de lange termijn en zijn dingen vaak niet erg zeker. Planning bijvoorbeeld is vaak erg lastig. Het hangt af van bijvoorbeeld het weer, aanwezigheid van belangrijke lokale vrijwilligers (die vaak ziek zijn) van onverwachte dingen om te doen, transport etc. Zo’n kippenproject geeft veel stabiliteit en vooral een stabiel inkomen voor de organisatie. We hebben nu net 1000 kuikentjes ingeent en die komen in het nieuwe kippenhuis. Er komt een soort winkeltje naast, die ook al gebouwd is, waar ze de eieren gaan verkopen.
Met het inkomen van deze eieren zijn ze wat minder afhankelijk van sponsorgeld. Het kippenproject is van Joseph (staat ook op facebook). Dit is echt een goeie. Hij is een leraar voor middelbare scholieren, hij heeft ook een eigen school (waar ik les had gegeven) en werkt hard en lang en met heel veel humor. Een van de beste om je geld aan toe te vertrouwen want hij geeft veel voor zijn projecten.
Sponsoren is nog steeds mogelijk trouwens… ![]()
Dat was weer even de update voor vandaag.
Webale nyo!
Tunala Bagana!