Afgelopen oktober en november zat ik nog in het mooie Bali!! Ik heb met mijn vriendje een hoop gezien (ook deels in Java en de Gili’s).
Als je van avontuur houdt, dan zou ik vooral gaan raften in Ubud, en gaan surfen in Uluwatu (mits je de golven niet te groot vindt). Kuta beach is wel écht heel toeristisch. Mocht je liever een iets rustiger stukje willen opzoeken, dan raad ik je aan om naar Belangan te gaan (niet te verwarren met Belongon of iets dergelijks, dan rijdt de taxichauffeur de compleet verkeerde richting op…). Dat is waanzinnig mooi, echt een paradijsje! En niet te druk. Al zal in het hoogseizoen het overal wel iets drukker zijn dan wanneer ik er was.
Meer verhalen over Bali, de Gili’s en Java staan ook op mijn blog: www.wahinesurfers.blogspot.com onder ‘Reisverslag Indonesië’.
Oh, en ik zou niet in Legian gaan snorkelen, maar echt naar de Gili’s gaan dan. Op Gili Trawagnan dansen de zeeschildpadden om je heen! Het is qua reistijd goed te doen, vanuit Kuta (of Legian, Ubud, of waar dan ook) kun je een trip regelen die vanuit Padangbai naar de Gili’s gaat. Je bent er in een halve dag.
Vergeet niet stevig te onderhandelen!! Wij kregen een derde van prijzen, bij alles: tripjes, raften, kookcursussen etc. Nogmaals, laagseizoen hielp bij ons. Maar je kunt het in ieder geval altijd proberen. Aanbod genoeg.
Op Bali komen van nature geen olifanten voor. Het olifantenpark is er alleen maar voor mensen die graag op zo’n dier willen rijden. Dat is de reden dat ik daar geen ervaring mee heb…
Ik heb in Sanur een van mijn duiken voor mijn Open Water duikcursus gedaan. Je kan daar ook redelijk snorkelen, maar andere plekken op het eiland zijn veel en veel mooier.
de mooiste plek is menjagang in het noorden. maar dat zou ik niet doen vanaf Sanur. Padangbai is dan een betere optie, je kan dan snorkelen in Blue Lagoon.
Wat vele mensen op dit forum nog niet hebben ontdekt is de rif die loopt vanaf het vliegveld om Balangan-Uluwatu-Ungasan-Geger-Nusa Dua-Benoa. De zuidkust is een clif-rijk gebied. Daardoor zijn veel stranden nog niet ontdekt en maagdelijk rustig.
Er zijn verschillende witte secret beaches beneden, die je of met een kabelbaan of met trappen kan bereiken. Als je luchtbanden met duikers in de buurt ziet snorkelen dan zijn er absoluut veel zeeaqariumvisjes, nemo’s, slakken en zeepaardjes, siergarnalen in de buurt, maar bijvoorbeeld de grote puffy vis, murene, octopussen, soms kleine white tip babyhaaien zal je ook tussen het rif en het strand vinden. Vele verschuilen zich ook onder de zeewierplantages.
De meeste export tropische zeevisjes worden in dit gebied gevangen. Wat dus al voldoende zegt. Direct naast het vliegveld, als je in de baai van Jimbaran bent, loop je langs de strip en halverwege begint al een koraalrijk gebied, waar bijvoorbeeld groepen Maanvissen zitten, maar waar vissen uit de film van Nemo voorkomen.
Wanneer je interesse hebt in speervissport dan is het gebied achter de rif interessant er zijn bepaalde gebieden waar dit goed kan. Waar de papegaaivis, red snapper , white snapper, eenhoornvis veelvuldig gevangen wordt!
In plaats van de drukke tempel Besakih (veel stalletjes en verkopers )
zou ik de Pura Batukaru aanraden. Het is wel een eindje verder in het
district Tabanan maar heel rustig en vredig. (Als er niet een groots tempel-
feest is natuurlijk).
Kan in kombinatie gedaan worden met de prachtige sawa’s bij Jatiluwih,