Volgende maand vertrekken we naar Mombasa. Het is dan bedoeling dat we een maand gaan backpacken door Kenia en Tanzania.
Op dit moment komen er steeds meer geluiden door dat het niet veilig is en zelfs bijna onmogelijk is om te backpacken in deze landen.
Op dit moment begint de moed ons bijna in de schoenen te zakken, dus vragen we ons af of er mensen zijn die ervaring hebben met backpacken in deze landen.
Is het mogelijk om met het openbaar vervoer te reizen en waar moeten we rekening mee houden?
Graag horen we jullie ervaringen!!
Hoi, maak je geen zorgen. Kenya en tanzania zijn prachtige landen. En goed te doen als backpacker. Je komt alleen niet zo heel veel andere backpackers tegen. Dit waarschijnlijk omdat het soms handig is om geoorganiseerd te gaan ivm de vele parken. Ik ben zelf een aantal malen al backpacked door kenya en tanzania getrokken. Daarnaast heb ik net een groepsreis in beide landen begeleid. Openbaar vervoer is echt geen probleem. Soms duurt het even, maar je komt er wel. En er zijn net als in andere landen altijd zaken waar je voor moet oppassen. Vraag het gewoon aan de locals, zij weten de stand van zaken het beste. Zorg ervoor dat je nergens savonds aankomt, tenzij van te voren geregeld. ga ook savonds niet zomaar op pad, bhalve als je weet dat het ok is. Ik heb van een reis een verslagje geschreven, naast dat verhaal staat er ook een link met eventuele tips voor reizen in kenya.
ga naar : www.andersreizen.nl, klik op landenindex, klik op kenya, klik op de foto van een samburu warior met een grote radio, (kenya’s rijke cultuur)
misschien heb je er wat aan.
Kenya is een goede keuze, bij mij staat hij nog steeds op nummer 1!!
Hakuna matata!
Hey suzhag,
zoals Marisqa al zei, het is er prachtig en absoluut backpacker vriendelijk.
openbaar vervoer is goed te doen, houd alleen je bagage goed in de gaten. als je met de bus lange afstanden maakt, zorg gewoon dat je je backpack bij je houdt ookal willen ze hem in de laadruimte doen of boven op leggen. een bus stop ooit 100 keer en ja, dan wil er nog wel eens wat ‘verloren raken’. dit soort praktijken gebeuren wel minder vaak bij de duurdere meer comfortable bus maatschappijen maar als je met kleine busjes of matatu’s rijd gebeurt het gewoon makkelijker.
Ik zou s’avonds niet over straat gaan, tenzij je er zeker van bent dat het kan (lamu island, vergezelt met locals etc. etc.).
als je iets niet weet, gewoon aan locals vragen, maar vertrouw niet blindelings op wat ze zeggen, er zijn er altijd die je willen misleiden.
vooral aan de kust zijn de mensen heel relaxt en behulpzaam.
als je s’nachts aankomt zorg dan in ieder geval dat je een vaste taxichauffeur hebt (een die je niet oplicht en spreek de prijs van te voren af) maar probeer zoveel mogelijk overdag te blijven.
laat dit allemaal je vooral niet ontmoedigen (ik zelf ben er een half jaar geweest in mijn eentje, als vrouw, en heb heel oost afrika afgereist) kenia en tanzania zijn prachtig mooi en de mensen zijn harstikke behulpzaam en aardig.
Veel plezier aldaaro en geniet ervan!
check voor de zekerheid even op het ministerie van buitenlandse zaken welke wegen onveilig zijn en voor andere tips
(Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl)