Beste allemaal, ik ben Martin en ik heb een vraag aan jullie. Ik ben van plan om tussen mijn bachelor en master een jaar lang te gaan reizen, en dat is pas over 3 jaar, dus ik ben me nu nog vooral aan het oriënteren op de kosten en de landen die ik ga bezoeken. (Het kalenderjaar dat ik dan pas zou kunnen reizen is 2019).
Mijn plan is om naar Bangkok te vliegen en vanaf daar overland Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te verkennen en vervolgens via Bangkok naar India te vliegen en vanaf daar naar Maleisië te vliegen en vanaf daar naar Indonesië. Over Azië wil ik ongeveer 7 maand doen. Hier schat ik 6000/7000 euro aan kwijt te zijn (incl. vliegickets). Op deze manier ben ik dan in onze winter in Thailand/Laos/Cambodja/Vietnam etc. en begin onze zomer in Maleisië/Indonesië waarmee ik de moessons heb ontweken.
Ten slotte wil ik 5 maand van Kenia naar Kaapstad reizen overland. Hierbij begin ik eind onze zomer en kom in de winter aan in Zuid-Afrika. Hierbij pak ik dan telkens ook de ideale reistijd mee. Hier verwacht ik 4000-5000 euro aan kwijt te zijn (incl. vliegtickets).
In totaal verwacht ik dus 10.000-12.000 euro kwijt te zijn. Is dit realistisch of moet ik op meer kosten rekenen?
Wellicht wil je wat meer geld reserveren voor Afrika. Azie is een stuk goedkoper, dus als je verwacht dat je daar 1000 euro per maand kwijt bent dan verdubbel dat maar voor Afrika. Hangt er natuurlijk volledig vanaf wat je gaat doen, hoe luxe je wil verblijven etc. Zonder die informatie is een goed advies niet mogelijk.
@witbol
Bedankt voor je reactie! Ik zal er rekening mee houden met sparen. Ik ben overigens van plan langzaam te reizen en niet al te luxe te eten/drinken en slapen. Activiteiten wil ik niet op besparen. Dus een safari wil ik zeker doen en nachtjes slapen bij stammen etc wil ik zeker ook niet missen.
toffe reis die je wil maken! Ik ben veel in Azie geweest en ook in Afrika, wat Witbol zegt is deels waar, maar Azie is lang niet meer zo goedkoop als veel mensen denken
De eerste keer dat ik er kwam betaalde ik voor een hutje op het strand van Koh Tao bijvoorbeeld 3 euro, nu betaal je daar al 12 euro, nog steeds niet veel maar wel vier keer zoveel als voorheen!
Qua planning volg ik je niet helemaal, waarom van Bangkok naar India, dan weer naar Maleisie en dan naar indonesie? Je kunt makkelijk vanuit Thailand naar Maleisie en vervolgens in een ruk door naar Indonesie, zo bespaar je nogal wat vluchten (en het milieu), nu klinkt het ietwat onlogisch om heen en weer te vliegen! Denk overigens wel goed na over het grensgebied tussen thailand en maleisie ivm veiligheid en aanslagen
Overigens kun je ook van Bangkok naar Indonesie vliegen en overland terug naar maleisie, en dan naar India zodat je dat grensgebied ontwijkt, maar dat is natuurlijk aan jou! Wat ik je aan zou raden in Indonesie is vooral Sumatra aan te doen, mits je natuurlijk van Authentiek en oorspronkelijk houdt, voor mij is dit nog het minst toeristische gebied geweest waar ik ben geweest met prachtige natuur en heel veel dingen te zien, bijvoorbeeld een Jungletocht op zoek naar de Oeran Oetan in Bukit lawang, super!
Afrika is in zijn algemeen erg goedkoop tenzij je inderdaad verblijft in westerse lodges, dure safariparken en eet in expatrestaurantjes, dan betaal je zelfs soms meer dan in nederland! Mijn laatste afrika ervaring was Uganda, een land dat je niet moet missen, zo veel prachtigs te zien! Overigens, bij veel luxere lodges heb je ook kampeerterreinen dus denk erover om een tent mee te nemen, ik heb dat vrij veel gedaan en ging uitstekend! Wel een fijne douche sochtends maar geen dure lodge!
Dat hoor ik steeds vaker idd, dat het duurder wordt… Is een budget van een kleine 1000eu per maand voor goedkoop eten en slapen en zoveel mogelijk geld opzij leggen voor activiteiten realistisch volgens u?
Mijn route is idd wat onlogisch, ik had vooral rekening gehouden met dat ik in elk land ben tijdens de ideale reistijd van dat land… Misschien moet ik me daar wat minder van aantrekken en voor de meest logische route gaan.