Backpacken Argentinie - Chili

¡Hola a todos!

Over 2 weken ga ik naar Buenos Aires om eerst een maand Spaanse les te volgen. Vanuit BA ga ik backpacken door Argentinie, Chili, Boliva en Peru. Ik wilde niet teveel plannen maar het begon toch wel erg te kriebelen. Dus na een boel gelezen te hebben in andere topics heb ik een voorlopige reisroute opgesteld. Deze ziet er als volgt uit:

Buenos Aires - Puerto Madryn (uitvalsbasis naar Valdés)
Puerto Madryn - Bariloche
Bariloche - El Calafate
El Calafate - Ushuaia - El Calafate
El Calafate - El Chaltén
El Chaltén - ??? - Puerto Montt
Puerto Montt - Santiago
Santiago - Mendoza
Mendoza - Salta
Salta - San Pedro de Atacama –> Bolivia

Is dit enigzins een logische route?

Ikzelf zit met de volgende punten:

• is er een goede verbinding tussen Puerto Madryn en Ushuaia want dan hoef ik niet zo omslachtig via Bariloche en El Calafate te reizen. Tenzij het prijstechnisch beter uitkomt :wink:
  • hoe kom ik van El Chaltén het beste naar Puerto Montt?
  • raden jullie aan om ook Cordoba aan te doen op weg van Mendoza naar Salta?
  • is het logisch om vanaf San Pedro de Atacama naar Bolivia te gaan of kan ik dit beter vanuit Salta doen?

Alle aan- of opmerkingen zijn meer dan welkom!

Muchas gracias, Sabine

Hoi Sabine,

Eigenlijk kan ik je nu nog geen advies geven maar ik ben wel heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen!
Ik ga namelijk 5 maanden stage lopen in Puerto Varas (dat is 20 min vanaf Puerto Montt) bij een touroperator. Na deze 5 maanden wil ik nog 3 maanden gaan rondreizen door Peru, Bolivia en Argentinië. Aangezien mijn terugvlucht is vanaf Buenos Aires wil ik eerst via het noorden van Chili naar Peru, daarna richting Bolivia en vervolgens naar Argentinie.

Ik zou het leuk vinden om jou ervaring te horen en ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen!

Saludos,
Judith

Hola Judith,

Je rondreis ziet er goed en spannend uit. Hier wat antwoorden op enkele van je vragen:

Is er een goede verbinding tussen Puerto Madryn en Ushuaia? > nee, behalve een vlucht via Buenos Aires te pakken is de enige manier om in Ushuaia te komen via land (en via Chili)

Raden jullie aan om ook Cordoba aan te doen op weg van Mendoza naar Salta? > ja, ik woon in de Sierras de Córdoba en ik vind het een schitterend gebied, wat ook vooral charmant omdat de internationale toerist deze regio grotendeels links laat liggen

Is het logisch om vanaf San Pedro de Atacama naar Bolivia te gaan of kan ik dit beter vanuit Salta doen? > ik weet alleen dat je via Salta eenvoudig via de Quebrada de Humahuaca (ook bezoeken!) naar de grensplaats Villazón in Bolivia kunt reizen. Vandaar verder het land in.

Suerte, maak er een mooie reis van!

groet
Jan

Voor de route Puerto Madryn - Ushuaia hoef je natuurlijk niet te vliegen via Buenos Aires, er zijn rechtstreekse vluchten tussen Trelew (meest gangbare vliegveld voor Puerto Madryn) en Ushuaia. Je zou het zelfs met de bus kunnen doen via Comodoro Rivadavia en Rio Gallegos, maar dat kan ik je echt afraden wegens lange busritten in niet-comfortabele bussen, slechte aansluitingen voor overstappen en uiteindelijk ben je 3 dagen verder en net zoveel geld kwijt als met de vlucht van 3 uur.

Om vanuit El Chaltén naar Puerto Montt te gaan kan je overland via Bariloche (Ruta40, een uitdaging…) maar handiger is het om dit stuk te vliegen. Wel een van de duurste trajecten (www.aerolineas.com). Overigens moet je dan eerst vanuit Chaltén terug naar El Calafate met de bus (4 uurtjes). Een andere mogelijkheid is om vanuit El Calafate naar Punta Arenas te gaan en dan met de Navimag naar Puerto Montt te varen. Prachtig, maar erg prijzig.

Tussen Puerto Montt en Santiago kan je de bus nemen, of de trein (niet direct vanuit Puerto Montt, je moet eerst een stuk noordelijker want ook in Chili rijden de treinen niet zo veel meer). Vanuit Temuco is het geloof ik mogelijk. Vliegen kan uiteraard ook, maar is weer prijzig.

Santiago - Mendoza is een prachtige busrit (o.a. www.andesmar.com) die ik zeker aanraad om overdag te rijden.

Voor de overige punten in het noorden: zie de antwoorden van Chenque. Have fun!

Bedankt voor de reacties! Ik begrijp wel dat ik genoeg keuzes heb om af te wegen. Wat natuurlijk fijn is maar het er niet minder makkelijk op maakt :wink: Goede tip ook om de busreis Santiago - Mendoza overdag te maken, dit zal ik zeker doen!

Dan nog een andere vraag wat betreft het vastleggen van deze reizen. Ik lees steeds dat het prima te doen is om een paar dagen van te voren een busreis te boeken. Gaat dat ook op voor eind februari/maart? Welke busmaatschappijen raden jullie aan?

En kan ik het beste bij een kantoor boeken of via internet (voor zowel bus als vliegtuig)? Zijn er nog tips om niet opgelicht te worden :stuck_out_tongue: ?

Groetjes, Sabine

Hola Sabine,

Eenmaal in Argentina kun je zelf gewoon de busreizen aanschaffen bij de busterminals. Voor de periode eind feb/begin maart voorzie ik niet al te grote problemen, zeker niet als je de duurdere stoelen koopt (doen!), die blijven vaak tot het laatste moment over.

Goede busmaatschappijen noemen is lastig, het zijn er zo veel. Bekende grote, nationale spelers zijn oa Andesmar, Urquiza, Flechabus, Via Bariloche, Plusultra/Mercobus. Ik zou gewoon kijken wie op de lijn die jij zoekt de beste service aanbiedt qua “cama ejecutivo” of “cama suite” en die pakken.

Suerte,
Jan

Hoi Sabine,

Mijn vriendin en ik hebben kort geleden gereisd van Puerto Madryn (of eigenlijk Trelew) naar Ushuaia. Eerst 17 uur met de bus naar Rio Gallegos en vanaf daar een retourvlucht naar Ushuaia. De bus vonden wij juist wel erg comfortabel, hebben goed kunnen slapen en erg veel ruimte. Het enige nadeel was dat we 5 uur op het vliegveld van Rio Gallegos moesten wachten op onze vlucht.

Voor de enkele reis Trelew-Rio Gallegos met de bus waren we $ 254 kwijt (een kleine 50 euro) en voor de retourvlucht van RG naar Ushuaia slechts 140 euro (via Cheaptickets geboekt). Viel dus reuze mee qua prijs (deze zijn per persoon trouwens). En vanuit Rio Gallegos kan je vervolgens weer goed met de bus naar El Calafate (of Puerto Natales om de prachtige Torres del Paine trek te doen!).

Wij vonden het in ieder geval prima te doen!

Succes!

Groet,
Sander

Beste Judith,
Mijn 18(!) jarige dochter gaat na twee maanden vrijwilligerswerk in Suriname, backpacken door de landen die jij in 2009 ook voornemens was te gaan bereizen. Ik neem aan dat je inmiddels terug bent en ons kan helpen met advies over zinnige routes, kosten en andere dingen. Ik maak me zeer zorgen over mijn meisje alleen in zuida merika en ik zou blij zijn met alle tips.
Mag ik je dar over lastig valen.
BVD
Een trotse maar bezorgde moeder.

Jeetje mijn moeder is over mij ook bezorgd… en ik ben al 32 :slight_smile:
Ga je haar niet opzoeken voor een weekje?

ik ben ook bezig met het uitzetten van een mooi reisplannetje door zuid amerika, nu zouden wij de volgende route willen maken, wie kan ons adviseren of dit te doen is.
van iguazu - tucuman - Cafayate -Salta - Tilcara - Humahuaca en vanuit die laatste locatie wilen we naar San Pedro in Chili.
Wie weet of er een verbinding is tussen Humahuance en noord-Chili (San pedro)

Je kunt vrij gemakkelijk een busreis maken tussen Jujuy of Salta en San Pedro. Humahuaca is een toeristisch dorpje waar je gewoon een excursie naar kunt maken, het is handiger om dan in Jujuy te overnachten, vanuit Jujuy kun je verder naar Chili. Zoals ik hier vaker vermeld heb, let in de winterperiode op met deze route, want soms is de bergpas gesloten wegens slecht weer in de Andes. En nee, tenzij je een privéjet huurt, kom je dan echt een aantal dagen niet de Andes over. Je moet dus flexibel zijn. Of in een periode met betere weersomstandigheden reizen.

Verder is er in Tucuman niet echt veel te doen, maar op dit forum kun je een reisverslag vinden van één van onze landgenoten in Argentinië over de omgeving van Tucuman, een trektocht die misschien wel leuk is om te maken.