Mijn vriend en ik gaan in februari van B.A. naar Iguazu maar wij willen ergens een één dag een tussenstop maken zodat de reis niet zo lang is en zodat we nog wat van Argentinie kunnen zien voordat we door gaan naar Brazilie.
Wat raden jullie aan voor plaatsje?
Bedoel je dat je een tussenstop wil maken tijdens de reis van Buenos Aires naar Iguazu?
Bussen daarnaar toe rijden meest 's nachts, dus waarom een tussenstop?
Ik zou in 1 keer doorrijden als ik jou was. De plaatsen waar je op de route nog kunt uitstappen zijn heel klein en daar breng je denk ik geen dag zoet. Ik weet niet hoe vaak de bussen tegenwoordig gaan, maar toen ik dat traject reed gingen ze 1 keer per dag, dus dan ben je een hele dag kwijt terwijl je moet wachten op de bus en er niets te doen is. Zonde van je tijd denk ik, ik zou kiezen voor een dag langer in Iguazu. Maar die keuze is natuurlijk aan jou.
Halverwege zou je ongeveer in de provincie Entre Rios zitten of wellicht al in Corrientes. Maar dat zijn nou niet bepaald interessante provincies (voor toeristen), behalve de Esteros de Ibera en daar kom je niet zomaar.
Als je kiest voor bijvoorbeeld de Tutto Letto (Super Cama) klasse van ViaBariloche, vertrek je om 19:40. Vervolgens worden er een aantal films vertoond, vaak in het Engels met Spaanse ondertiteling en krijg je je diner aan boord. Daarna doe je je stoel 180 graden achterover (helemaal plat dus!) en kan je zeer comfortabel slapen met een kussentje en dekentje dat je van de steward krijgt. Als je ´s ochtends wakker wordt krijg je een ontbijtje en het laatste stuk van de rit gaat door de prachtige provincie Misiones. Boek op tijd en je kan de voorste 2 stoelen bovenin boeken voor een geweldig uitzicht en dan vind je het jammer dat je om 12:15 al aankomt in Iguazú
En de andere mogelijkheid is natuurlijk gewoon vliegen. De bovengenoemde super-luxe bus kost je Ar$ 625 (zo´n EUR 110), terwijl je voor minder dan EUR 200 ook kan vliegen. Alleen ben je dan wel een extra overnachting kwijt natuurlijk.
Niet bepaald halverwege maar wel interessant zijn de jesuiten-ruines van San Ignacio Mini, iets ten noorden van Posadas. Vanaf San Ignacio mini kun je ook de ruines van Santa Ana en Loreto bezoeken. In San Ignacio kun je overnachten.
En als je dan nog niet genoeg ruines hebt gezien, kun je ook nog naar Paraguay oversteken (via de brug tussen Posadas en Encarnacion) en de ruines bekijken van Trinidad en Jesus de Tavarangue.
Ik schat dat het vanaf San Ignacio Mini drie uurtjes zijn met de bus naar Puerto Iguazú.