Ayutthaya of Sukothai?

Halo Allemaal,

Over 2 maanden vertrek ik voor 2,5 maand naar Vietnam, Laos, Cambodja en Thailand. Nu ben ik druk bezig met een globale planning te maken, want lang niet alles wat ik wil zien valt te halen in mijn tijd. Er moeten dus keuzes gemaakt worden en daarbij heb ik jullie advies nodig.

Ik wil een keuze gaan maken tussen Ayutthaya en Sukothai. Welke vonden jullie het mooist?
Als ik Ayutthaya ga bezoeken, kan ik dit als dagtrip vanaf Bangkok doen, waar ik dus veel tijd mee kan besparen. Ik wil via de grens met Birma naar het noorden trekken, dus Sukothai ligt niet echt op de route, wat me dus meer tijd zal gaan kosten. Is het het waard om twee dagen extra(incl. reizen) uit te trekken om Sukothai te bezoeken, of is Ayutthaya net zo mooi?

Tevens ga ik ook Angkor in Cambodja bezoeken, misschien kunnen jullie dit meenemen in je advies. Of zeggen jullie misschien zelfs wel laat Ayuttaya en Sukothai beide maar vallen dan?

Alvast bedankt!

(ps. ik hoop over een week mijn eerste echte reisplan online te kunnen zetten!)

Persoonlijk vind ik Sukhothai leuker en mooier dan Ayutthaya. In Sukhothai kan je bij het Historical Park een fiets huren en lekker op je gemak zelf het park bezichtigen.

Angkor is niet te vergelijken met Ayutthaya en Sukhothai, de tempels zijn in een andere stijl gebouwd. Ik zou Ayutthaya en/of Sukhothai dus niet laten vallen, ik zou eerlijk gezegd Vietnam laten vervallen. Als je Thailand, Laos en Cambodja nog nooit hebt bezocht, is er voldoende te doen om je 2,5 maand te vermaken.