Autorijden in kenia

Hoi allen,
Ik en mijn vriendin hebben in augustus de mogelijkheid om een oldtimer volkswagen kever over te nemen ( die wel in nieuwstaat is) van backpackers die hun reis nu naar kenia starten vanaf kaapstad. De auto is in z afrika geregistreerd en kunnen wij terugtijden en dan weer verkopen. Ik ben er mij van bewust dat een kever dus geen 4x 4 is en niet bepaald een terrein wagen is. Buiten dat hebben we wel
Alle onderdelen dubbel. Aan tijd zijn wij ook niet gebonden. In deze de vraag hoe slecht deze wegen in werkelijkheid zijn ( details zijn fijn) en dat er mogelijkheden zijn om over relatief “goede” wegen te rijden. Is het mogelijk om met deze auto te rijden of staan we dan overal vast in los zand ofzo? Informatie over tanzenia mozambiqeu is ook erg welkom.

De motivatie voor deze auto is dat we hem in principe voor niks kunnen gebruiken.
Alvast bedankt!

mag je er wel tractor banden onder leggen vuurwerk

Er kunnen wat problemen onderweg zijn maar het is mogelijk
Een vriend van mij is beging dit jaar vanuit Z.Anaar kenya gereden met een oude toyota corrola en hij is hier gearriveerd.

Mijn advies is doen met een goede krik en een kleine lier kom je veral de kever is niet te zwaar en met een beetje stuurmans kunst kom je gauw heel ver.

Goede reis

hey,
dat is mooi om te horen, een lier is wel een goede tip ja… was ik helemaal vergeten in het assortiment!
heb jij enig idee of dat hun een carnet de passage hadden voor de grensovergangen? ik wil het zonder proberen.

Ik zou het er zeker op wagen als ik die kans had ! Wel op de seizoenen letten :slight_smile:
Er zin heel veel mensen die je voorgegaan zijn, dus waarom zou het jou niet lukken .
Lees zeker het boek ‘‘met een tractor naar de zuidpool’’ van Manon Ossevoort.
Een Kever is geen tractor, maar er staan nuttige tips in :slight_smile:

.Succes

Vandaag was er een mobie home geparkeerd bij Nakumat Junction en als nieuwgierige Nederlander die vroeger een oude ford mobiehome had toch even wat informeren.

het waren Engese toeristen die van ZA naar de UK widen rijden. Dus gelijk geiformeerd hoe de weg was en of ze onderweg problemen hadden gehad. Ze vertelden dat alles goed was gegaan en dat de route berijdbaar is.

De tip die ze gaven was er is een Google maps een route planner die je bij elke stopplaats aan kan passen in een cybercafe.

Ze hadden de route van Cape town uitgeprint en deden dat nu van Nairobi naar Cairo.

Je mag weten dat ik een beetje jaloers was want dit was de tocht die ik ook wel zou willen maken maar helaas de leeftijd speelt ook een rol.

      • Updated - - -

Vandaag was er een mobie home geparkeerd bij Nakumat Junction en als nieuwgierige Nederlander die vroeger een oude ford mobiehome had toch even wat informeren.

het waren Engese toeristen die van ZA naar de UK widen rijden. Dus gelijk geiformeerd hoe de weg was en of ze onderweg problemen hadden gehad. Ze vertelden dat alles goed was gegaan en dat de route berijdbaar is.

De tip die ze gaven was er is een Google maps een route planner die je bij elke stopplaats aan kan passen in een cybercafe.

Ze hadden de route van Cape town uitgeprint en deden dat nu van Nairobi naar Cairo.

Je mag weten dat ik een beetje jaloers was want dit was de tocht die ik ook wel zou willen maken maar helaas de leeftijd n conditie speelt ook een rol.

de route is wel te doen, maar men is vast niet via het zuiden van tanzania en noord mozambique gereisd
daar heb je wel vier wiel drive nodig

Hoi, lees het boek “Een vreemde eend in Afrika”. Gaat over 2 jongens die met een lelijke eend (2CV) van Brussel naar Kaapstad rijden. Een iets ander autootje maar waarschijnlijk van dezelfde leeftijd. Veel plezier !

De eend is wel een ander type auto als de kever hij staat hoger op zijn wielen de vering is beter en je voor reparaties is sleutel 10-11 12-13 14-15 en de wielsleutel wat ijzerdraad en een nijptang of combinatietang genoeg voo de kever is wel wat meer nodig is mijn ervaring tussen beide wagens. Op behoorlijke slechte wegen in de jaren zeventig in zuid en oost Europa

De allerbeste auto is een : DS ! Mijn vader had z’n DS mee uit Nederland toen we naar Kenya gingen en ALLE andere auto’s van mede Nederlanders op’t kamp (Volvo, Range Rover, Benzi) zijn meerdere malen gestrand en/of vastgelopen, maar ‘‘onze Cit’’ kwam overal door. Ook door modderwegn na regen tussen Hola en Garissa…Gewoon even in de hoogste stand … en rijden maar

ajaa de DS
we noemden het ook wel
snoek of snoekebek

Voor de liefhebber van de snoek er zijn er twee in het gebied tussen Karen - Ngong - Kiserian en Ongata rongai een goudkleurig en een blauwe net als op de foto. Ik denk dat ze van de jaren zestig zijn

een blauwe zoals op de foto ? Dat meen je niet !! Dat kan dan toch alleen de ‘onze’ zijn ? **Cool **:cheer: heb me al vaak afgevraagd of hij nog zou leven. Zou de nummerplaat hetzelfde zijn ? Die blijft immers bij de auto ? KVX eeh hmm… Ik weet dat het een Muhindi was die hem toen gekocht heeft…

Wanneer ik hem weer zie zal eens naar het nummer kijken.

Ik vertrek woensdag en kijk dan 2 maanden niet meer op dit forum. Maar zou wel echt leuk zijn als ‘‘onze cit’’ nog leeft. Intussen kijk eens op andere foto’s wat de nummerplaats precies was. Groetjes !

Heerlijk twee maanden naar Kenia? Wat ben ik jaloers op je!!
Heel veel plezier!!