Autoreis van Porto naar Sevilla; tips?

Hallo Portugal-kenners,

Ik heb jullie advies nodig! Aankomende zomer hebben mijn vriend en ik een bruiloft in Portugal (in de buurt van Coimbra, het precieze plaatsje weet ik de naam niet van). Omdat Portugal genoeg moois te bieden heeft wilden we er meteen onze vakantie aan vastplakken.

Ik heb al wat onderzoek gedaan en genoeg gevonden. Omdat we echter maar 15 dagen hebben (inclusief 3 dagen bruiloft en 2 dagen Sevilla omdat ik daar heel graag heen wil), is het denk ik niet mogelijk om alles heel uitgebreid te doen. Daarom aan jullie de vraag wat ik écht moet zien (en hoeveel dagen ik daar moet blijven) en wat ik kan overslaan. Oke, hier komt ie, heel verhaal dus hoop dat jullie zin hebben je er doorheen te worstelen ;-).

Ik zat te denken om te beginnen met Braga en Guimares, in 1 dag. Van daaruit door naar Porto, waar we 2 dagen willen blijven (3 zou ik ook graag willen, maar ivm de korte periode…). Vervolgens van Porto door naar Aveiro voor 1 dagje en dan de dag erna verder via Costa Nova naar de bruiloft bestemming. Daar blijven we 3 dagen om dan weer verder te reizen. Coimbra en Óbidos zijn dan beiden een optie, maar ik vraag me af of deze de moeite waard zijn (of wellicht in 1 dag te combineren?). Daarna sowieso door naar Sintra voor 1 dag, ik weet dat je dan lang niet alles kunt zien/doen maar ik verwacht dan wel het ‘belangrijkste’ gezien te hebben.

Vanaf hier vind ik het lastig wat te doen. We kunnen van Sintra via Cabo da Roca en Estoril naar Lissabon, of direct vanaf Sintra naar Lissabon. Scheelt weer 1 dag en na Lissabon wilden we toch ook de kustroute pakken. Ben benieuwd wat jullie hierin adviseren? Na 2 dagen Lissabon wilden we naar Evora. Dit staat ook op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Is het ook echt de moeite waard of kan ik het overslaan? Na Evora (of direct na Lissabon als we Evora niet gaan aandoen) de kustroute rijden via Alcacer do Sol, Odemira, Aljezur en Sagres/Cabo de Sao Vicente. Kan dit in 1 dag of zouden jullie 2 dagen adviseren? Weet niet wat daar verder te doen in behalve een dagje strand? Stops die dan nog overblijven zijn Lagos en Albufeira (in 1 dag). Stukje toeristischer, maar ben een aantal jaren geleden in Albufeira geweest en vond het toen een erg gezellig plaatsje. Vanuit Albufeira door naar Sevilla voor 3 dagen en vanaf daar terug naar NL!

Het is een (te) druk programma, dat weet ik. Veel plekken in weinig tijd, vandaar mijn vraag aan jullie of er dingen zijn die ik wellicht anders kan doen of kan overslaan. Of misschien plekken die ik juist niet genoemd heb maar wel de moeite waard zijn. Ik ben erg benieuwd!

Groetjes,
Hanneke

Hoi,

ambitieus plan als je het mij vraagt :). Misschien een vreemde vraag, maar is t niet een idee om Sevilla tijdens een andere vakantie te bezoeken? Aangezien je in feite maar 12 dagen hebt naast de 3 dagen bruiloft en er in het gebied tussen Porto en Lissabon zoveel te zien is! Ik zou je aanraden om je op dit gebied te concentreren :). Je kan het dan wat rustiger aan doen en meer genieten van wat Portugal allemaal te bieden heeft (sfeer, cultuur, natuur, lieve mensen, etc etc).

Je zou dan bijvoorbeeld (ik wil het je niet nog moeilijker maken hoor) na Braga en Guimaraes (1,5 dag of 2dagen) een paar dagen in Porto kunnen verblijven en vanuit daar inderdaad via Aveiro naar Coimbra. Coimbra is echt de moeite waard voor een hele dag, vooral de oude universiteit en de bibliotheek! En dan vanaf daar kan je bijvoorbeeld naar de kloosters van Tomar en Batalha (beide werelderfgoed en zeker de moeite waard), de grotten bij Batalha en ook Bussaco (mooie tuinen en paleis/hotel waar je leuk koffie kan drinken) en de romeinse stad/opgravingen Conimbriga zijn leuke dagtrips. Beide kloosters en grot zijn niet op 1 dag te doen, eventueel wel in 1,5. Vanuit Batalha naar Alcobaca voor t derde klooster dat op de werelderfgoedlijst staat en de heerlijke gebakjes van de pastelerias. Al die kloosters lijkt misschien saai, maar qua architectuur zijn ze allemaal zeer verschillend. Dan via óbidos (vergeet niet de Ginja te proeven) naar Sintra, Cabo da Roca en Cascais/Estoril naar Lissabon (met oa in Belem het vierde en laatste klooster van de werelderfgoedlijst en het beroemde bakkertje van de pasteis de Belem mag je niet missen) Ik denk dat je 12 dagen dan al vol zijn, maar zo niet dan kan je ergens nog het natuurgebied Serra da Estrella bezoeken met oa het pitoreske plaatsje Piodao (alles is daar van leisteen gemaakt).

Mocht je toch zeker van je zaak zijn en helemaal naar Sevilla door willen reizen, dan kan je Coimbra en Óbidos niet in 1 dag doen naar mijn idee, die liggen vrij ver uit elkaar (op google maps niet verwarren met obidos, zonder t streepje op de o). En ze zijn zeker beide de moeite waard om te bezoeken. Sintra ook zeker niet overslaan (paleis, kasteelruine en, ja hoor, weer een klooster ditmaal uitgehakt uit de berg dacht ik, het is iig een heel oud en primitief klooster), cabo da roca is zeker mooi als tussenstop op weg naar Lissabon, en voor Lissabon heb je minstens twee volle dagen nodig (nog een tip: tram nr 28 rijdt mooie route). Ten zuiden van Lissabon ben ik iets minder goed bekend, maar Evora is de moeite waard en ook Setúbal (met dolfijnenkolonie in de baai, al heb ik ze niet gezien helaas). Al met al zou ik niet kunnen zeggen wat je zou kunnen overslaan uit je voorgestelde route, ik zou dan vooral meer dagen gaan :).

Ik hoop dat ik het je niet moeilijker gemaakt heb :), t is in ieder geval een heel leuk en relaxed land voor je vakantie.
Heel veel plezier in Portugal!

Hoi,

Dank voor je reactie! Sevilla overslaan is een optie, maar omdat we eigenlijk met de auto willen (het is een eind, ik weet het, het wordt steeds gekker ;-)), kom je daar toch voorbij… Ik heb er in het verleden een periode gestudeerd en zou heel graag een keer terug willen! Helaas lijkt het er nooit van te komen en daarom vond ik het nu een mooie kans om ook gelijk Sevilla mee te pakken!

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide tips, die ga ik zeker meenemen! Zelf ben ik meer een natuur- dan een cultuurliefhebber. Ik kan ontzettend onder de indruk zijn van een mooi klooster o.i.d., maar ik heb er na 2 of 3 ook altijd wel weer genoeg van ;-). Al met al, ik neem je tips mee in mijn uiteindelijke oordeel. Gelukkig heb ik nog eventjes om erover na te denken ;-).

Ach ja dat ken ik, ik heb in Rome gestudeerd en ook bij mij komt t er telkens niet van om weer eens terug te gaan…En idd al die kloosters en dergelijke in 1 vakantie bezoeken kan zeker te veel van het goede zijn, ik heb je gewoon wat meer om uit te kiezen gegeven hahaha.

Wat natuurbezienswaardigheden nog ff op rijtje: Serra da Estrela, de parken in/rondom Sintra, Bussaco (zijn eigenlijk tuinen, maar er zijn oa boomvarens en hele grote eucalyptus boom), grotten, veel mooie (rotsachtige) kustlijnen en inderdaad Cabo da Roca :slight_smile:

Ik kan moeilijk de afstanden inschatten, maar: sla Évora niet over. 't Is er prachtig! :slight_smile: