Eind deze maand ga ik voor een paar dagen naar Kroatie. We verblijven in Vrsar, Istrie. Onze bedoeling is om via Duitsland, Oostenrijk en Slovenie te rijden en we hebben al een vignet voor Oostenrijk. Nu is sinds juli 2008 ook een vignet in Slovenie nodig maar deze moet je ter plekke kopen. Wij rijden snachts dus ik heb geen idee of de benzinestations dan echt open zijn om zoiets te kopen. Heeft iemand daar ervaring mee? En kan iemand vertellen wat je ongeveer kwijt bent aan tol? Ik heb al even op google gezocht maar kan er weinig over vinden. Ik weet dat je naast de vignetten ook nog tol kwijt ben … hopelijk niet al te veel!
Hallo Chotje een tol-vignet koste ons in 2008 35 euro, deze is een half jaar geldig voor auto of motor en kun je al in Oostenrijk bij de benzine pompen die voor de grens met Slovenië liggen aanschaffen, overigens hoef je verder geen tol meer in Slovenië te betalen. De tol wegen in Kroatië kun je gewoon aan het loket afrekenen, ook in Euro, meestal word de prijs dubbel aangegeven bij drukke tol poortjes, anders even je charme in de strijd gooien en dan doen ze echt niet moeilijk. Een hele fijne vakantie in Kroatië, groeten uit Capelle, Ben.:zon:
Dank voor je reactie. 35 euro staat ook op internet idd, dus dan hopen we dat het niet hoger is geworden en dan gaan we in Oostenrijk op zoek. We rijden dus alleen 's nachts dus ik hoop dat de benzinestations dan wel open zijn. En ik ben nog benieuwd of je verder tol moet betalen in Oostenrijk? En hoeveel de tol in Kroatie ongeveer is? Dan kunnen we daar rekening mee houden !
In Oostenrijk betaal je, naast het 10 dagen vignet, ook nog voor een aantal tunnels (oa Tauerntunnel) en geloof dat het iets van 20 euro totaal is (enkele reis).
In Slovenië zijn de benzine stations aan de snelweg ook 's nachts open, maar je kunt het vignet ook gewoon bij de grens O’rijk/Slovenië krijgen, sterker nog, koop het ook daar maar meteen, want de kans is groot dat je wordt gecontroleerd en naar verluidt zijn de boetes omhoog gegaan naar 800 euro als je wordt gepakt zonder vignet.
Je kunt ook zonder vignet, maar dan moet je via Italië rijden (Tarvisio, Udine, Trieste) en dan op de secundaire wegen het stukje Slovenië meepakken. Dan moet je echter wel weten hoe je moet rijden en het is vrij lastig om uit te leggen.
Aangezien jullie naar Istrië gaan zou ik van Ljublana gewoon doorrijden naar Koper, daar de borden Pula volgen en dan ga je bij Kastel de grens over. In Istrië zelf is dan nog geen tol (behalve de brug bij Novigrad, kost je 14 Kuna oftwel iets minder dan 2 euro). Wil je die 2 euro niet betalen dan neem je op de Ypsilon (zo heet de ‘snelweg’ in Istrië) de afslag naar Novigrad en pak je daar de kustweg op.
Kom je 's nachts in Istrië aan hou er dan rekening mee dat je met genoeg benzine bij Koper aankomt. Eenmaal voorbij Koper zul je alleen nog bij het benzine station (op de Ypsilon) voorbij Vizjnan benzine kunnen tanken en je zult niet de eerste zijn die zonder benzine langs de kant van de weg komt te staan. 's Nachts is er geen enkel benzine station open in Istrië.
Als advies zou ik je mee willen geven om, ook 's nachts, je aan de snelheid te houden wanneer je bij Koper bent of wanneer je in Istrië rijdt. De politie staat op vaste plekken, maar wanneer je die niet weet ben je al snel de pineut en kun je forse boetes betalen. Je zult niet de eerste toerist zijn die, na 5 minuten in Kroatië, zijn hele vakantiegeld al kan inleveren.
Wil je echt zo min mogelijk tol betalen dan kun je ook nog een alternatieve route nemen.
In Duitsland rij je dan Stuttgart - Ulm. Dan de A7 naar de Fernpass, secundaire wegen naar Innsbruck, vervolgens naar Brennero. Brennero kun je autostrada naar Trento nemen (of secundair) en bij Trento neem je de SS47 naar Bassano.
Eenmaal bij Bassano hou je de richting Udine aan en vervolgens de oude weg naar Trieste. Bij Trieste pak je de secundaire wegen door Slovenië en kom je uiteindelijk ook bij Kastel uit.
In afstand scheelt het niet zoveel, tijd is wel langer, maar het scheelt je ruim 40 euro (enkele reis).
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Vooral de tip van de benzine is handig, want stel dat je ergens stil staat zonder benzine … als het goed is komen we daar ergens in de ochtend aan, maar we zullen wel even tanken ergens onderweg. En meteen het vignet kopen in Slovenie, wat een absurd hoge boete zeg! We gaan erg kort (maar 5 dagen in totaal) dus willen de reis zo kort en snel mogelijk doen, dus alternatieve routes rijden met kans op een foute route lijken me niet handig. Wel slim als je geld wilt besparen, maar in ons geval dus niet … jammer dat die tol de reis toch altijd weer zo duur maakt, maar goed we gaan er een leuke korte vakantie van maken! Dank voor je tips
Als ik door slovenie ben,richting Porec kroatie,welke route kan ik dan het best volgen?
wielke
Gewoon de borden volgen, kan niet mis.
bedankt Papaya
Sinds juli 2009 is het in Slovenië ook mogelijk om te kiezen voor een vignet van 1 week. Deze kost als ik me niet vergis 15 EUR voor personenwagens. Slovenië heeft dus eindelijk toegegeven aan de druk van de omringende landen om deze belachelijk hoge tarieven wat aan te passen.
Wat betreft de benzinestations in Oostenrijk, geen probleem, je vind er zeker tenminste één die open is tijdens de nacht. Zeker als je de weg via Munchen en de Karawanken Tunnel neemt (ik veronderstel van wel, aangezien dit het kortste en goedkoopste is).
Wat betreft tol in Kroatië, de meeste autosnelwegen zijn inderdaad betalend, het systeem is te vergelijken met Frankrijk (ticketje nemen bij het opgaan, en betalen voor wat je hebt gereden bij het afslaan). Toch zijn de tarieven in Kroatie zeker niet te vergelijken met die van Frnakrijk. Als je bijvoorbeeld van Zagreb in het noorden de autosnelweg tot in Split langs de kustsnelweg A1 betaal je in totaal ongeveer 22 EUR (verleden jaar, dit is dit jaar mss wat opgeslagen). En aangezien de meeste snelwegen pas gebouwd zijn, zijn ze in zeer goede staat.
Bijkomende tol in Oostenrijk is wel mogelijk (spijtig genoeg). Als je bijvoorbeeld de weg neemt langs Gras (in het oosten van Oostenrijk) kan je rekenen op in totaal een bijkomende 15 EUR ongeveer. Neem dus best de weg via Villach en de Karawanken Tunnel. Deze kost ook een paar euro’s, maar dit blijft wel goedkoper.
Een goede website die ik iedereen kan aanbevelen en waar vanelle up-to-date info staat met betrekking tot tolwegen, routes enz. in zuidoost-Europa is de Belgische site www.globalkan.be.
Groeten