Autohuur

sorry, ik heb mij niet goed goed uitgedrukt. Wij zijn belgen en aangezien belgie een of ander verdrag niet ondertekend heeft, is ons internationaal rijbewijs niet geldig in japan (samen met nog 5 andere landen). Wel idioot want alle andere landen (bv USA) aanvaarden wel ons internationaal rijbewijs

Dat kan wel kloppen, er zijn twee verschillende verdragen. Nederland heeft beide ondertekend en wij kunnen dus beiden krijgen in Nederland. Japan heeft maar een van de twee ondertekend en als dat net die ene is die Belgie niet ondertekend heeft, dan heb je inderdaad een probleem. Sorry, ik weet dan ook niet hoe het werkt. Wat ik wel weet is dat dat internationale rijbewijs erg belangrijk wordt gevonden in Japan, we konden zelfs geen auto huren zonder het nummer van het internationale rijbewijs (bij Tocoo).
Waarom zelf rijden in Japan? Omdat je buiten de stedelijke gebieden veel flexibeler bent met een auto. Ik weet nog niet hoe het gaat bevallen hoor, we gaan pas in oktober. Maar wij huren voor de Japanse Alpen ook 1 week een auto. De rest doen we met de trein.

ik heb eigenlijk nog een vraagje. Als ik het juist begrepen heb dan mag je op de autostrade 80 km/u rijden en op de gewone wegen 40 km/u

in vergelijking met in belgie is dit wel traag (120 en 70) en dit zal ook wel zo zijn ivm met nederland.

Hebben jullie enig idee of iedereen zich aan die snelheden houdt? Of wordt het constant overschreden? Wordt er eigenlijk gecontroleerd?

@Jostravels, Sonatine en wellicht andere (ervaren) Japan reizigers,

jullie hebben een auto gehuurd in Japan.

Ik ben mijn route aan het uitstippelen en heb voor een week 3 verschillende routes op het oog, waarvan ik er 1 ga kiezen; een van deze routes kun je absoluut niet zonder auto doen.

Ik heb gezocht op een autoverhuur website en kom op een prijs van Eur 70,- per dag voor een 1 liter model zoals een Mazda 1. Deze prijs lijkt mij aan de hoge kant.

Mag ik van jullie weten, hoe jullie hebben gehuurd en wat je betaalde voor het type auto dat je kreeg, verder hoor ik graag hoe het navigeren ging, hebben jullie de telefoonnummers gebruikt of een Engelse talige ‘TomTom’ gekregen of gewoon de kaart gebruikt ?

vr.gr. ,

Ton

Hoi Ton,

Onze weekje autohuur is erg goed bevallen omdat het ons in de Japanse Alpen veel vrijheid gaf. Daarnaast viel het rijden erg mee. Ook de Japanse GPS viel reuze mee. We hebben ons die laatste laten uitleggen op het verhuurkantoor en genavigeerd op telefoonnummer. Dit is erg eenvoudig (als je niet eigengereid op andere knopjes gaat drukken) en je krijgt na het invoeren van het telefoonnummer 5 routes voorgesteld met duur en prijs, dus dat maakt het makkelijk de tolwegen te vermijden. De reistijden waren overigens wel erg conservatief ingeschat, inclusief een lunch- en koffiepauze waren wij meestal nog eerder dan oorspronkelijk voorspeld op de bestemming.
Wij huurden via Tocoo, dat was goed geregeld. Voor ons was Mazda via Tocoo het goedkoopst. We hebben voor een Mazda Verisa inderdaad wel 70 euro per dag betaald. De benzine was net wat goedkoper dan in Nederland en als je de tolwegen vermijd komen er dus weinig extra kosten bij.
Veel plezier met plannen!

1 like

Toevoeging: de Mazda Verisa was niet het goedkoopste model en had een 1,4 motor…

1 like

Wij hebben ook via Tocoo gereserveerd. Wij hebben 437 euro betaald voor 10 dagen.
Zelf hadden we ook een japanse gps en hadden we vanalles telefoonnummers bij. Nu, aangezien de meneer bij het verhuurbedrijf geen woord engels sprak, hebben we nauwelijks uitleg gekregen. Maar bij de eerstvolgende bestemming heeft de receptioniste van het hotel wel verteld waar alles stond. Een kaart hadden we zelfs niet bij :wink:

Ok, 't is links rijden, maar verder hebben wij geen problemen ondervonden. Parking hebben we nooit betaald, aangezien we altijd gratis konden parkeren bij zowel hotels als ryokans.

1 like

Onze verhuurbedrijfmeneer kon ook geen Engels inderdaad. Maar we hebben het hem voor laten doen met het eerste telefoonnummer en toen hadden we het wel zo ongeveer door eigenlijk.