autohuur noord chili

Hoi allemaal,
eind januari 2017 zijn we een week in noord chili (iquique) en gaan dan via codpa naar putre en terug via arica naar iquique.
We willen door de bergen van codpa naar putre rijden. Bij de info van putre zag ik staan dat je beter een auto met hoge bodemvrijheid (pickup-truck achtig, zelfs 4*4 wordt genoemd) kan nemen ivm de regen die in die periode kan vallen.
Nu heb ik enele vragen:

• wie weet hoed goed of slecht de weg door de bergen is van codpa –> putre. Of te wel kan je het met een gewone auto doen of toch beter een soort van pickup
  • zijn er bij codpa ofputre tankstations voor de auto
  • hoe zijn de wegen bij lago chungura, Of te wel kan je het met een gewone auto doen of toch beter een soort van pickup

Alvast bedankt voor het meedenken,

Arjan

Prachtige regio !

De wegen in Noord-Chili zijn overwegend goed. Maar in het gebergte kan het weer idd grillig zijn.

Ruta 11 CH, - vanaf de Boliviaanse grens via Lago Chungara (op ong. 4.500 m hoogte) en Putre terug naar Arica -, is een hoofdweg. Is dus goed mogelijk om dat, zeker in de zomer, zonder 4WD te doen. Wel belangrijk om de staat van de banden te dubbelchecken.

Maar, van Codpa via de Precordillera de Belén (A35 & A31) naar Putre is een ander verhaal. Is een vrij ruwe en onverharde weg door onherbergzaam gebied. Wel prachtig ! Toen ik in die regio toerde (november 2009) was een stevige 4WD geen overbodige luxe. Intussen zijn er naar verluidt inspanningen gebeurd om de A31 wat te verbeteren. Lees je o.m. hier.

Geen tankstations in Putre, noch Codpa. Maar je kan bij de lokale kruidenier wel terecht om je tank wat bij te vullen.

Terloops, ook apart en op een boogscheut van Iquique : voormalig mijnstadje Humberstone (salpetergroeve), vandaag een spookstad.

1 like