Wie heeft er tips voor mij? Ik vlieg begin oktober naar Bariloche in Argentinie en wil dan in 3 weken per auto Patagonie verkennen. Dus van Bariloche naar El Calafate, Perito Moreno, Vuurland en Peninsula Valdes. Ik heb in de Lonely Planet gelezen dat het het voordeligst is om vanuit Bariloche via een lokale autoverhuurder daar een auto te huren. Wie kan me helpen aan adressen. Verder vraag ik me af of het te doen is in oktober qua weer en wegen. Alle tips zijn welkom. Thanks!
Je kunt in Bariloche inderdaad prima auto’s huren. Er zit daar een touristinfo (kiosk) in het centrum die je adressen van dealers kunt geven, en op diverse straathoeken staan mensen te ‘flyeren’ om auto’s te kunnen verhuren.
Houd er overigens rekening mee dat je vanuit Bariloche naar El Calefate zo’n 2-3 dagen over zeer slechte zandwegen moet rijden, en inderdaad zouden die in een regenachtig seizoen wel eens nog slechter begaanbaar kunnen zijn. Echte informatie daarover heb ik niet, maar zou ik zeker nog even nagaan als ik jou was. Denk er hierbij ook over na dat je dus een 4x4 moet huren, best een prijzige aangelegenheid. Je kunt ook vanuit Bariloche naar El Calefate vliegen (lokaal te boeken) en vanuit El Calefate een auto huren, ook daar is dat goed te doen.
Ook die optie is mogelijk, maar dan zit je dus in Chili en niet in Argentinie en bovendien heb je in de Carretera Austral ook nog wel eens een gaatje van een halve meter in je zandweg…
santiago - bariloche kan evt in 1 dag gereden worden, is erg goede weg.
De carretera austral is ná Bariloche en zal toch wel gedaan worden neem ik aan? Dit prachtig mooiste stukje natuur moet je niet missen hoor!
Die schijnt erg mooi te zijn ja, heb 'm helaas zelf moeten missen wegens ernstig tijd- en geldgebrek… Ben er overheen gevlogen en had dat inderdaad best wel per 4x4 willen doen.
Landcruiser, heb jij heel Zuid-Amerika uitgebreid gezien? En zit je nu tijdelijk in Brazilie of heb je je er permanent gevestigd?
Hallo Anacondor, heb over de jaren heen wel een aardig stukje van Zuid Amerika gezien alleen de 2 Guyana’s en Suriname nog niet. Heb in totaal zo’n 300.000 km in zuidamerika rondgereden (met motoren en auto’s ), maar daarbij zitten ook routes die ik meerdere malen heb gedaan en zijn er dus nog wel wat over die ik nog wil doen.
Ja ik woon al wel in Brazilie al is mijn verblijfsvergunning nog in de maak…We (mijn vriendin en ik) hebben er een hotel, www.pousadadoholandes.com , maar hebben gelukkig nog veel tijd over om te kunnen reizen.
Volgend jaar weer een paar maanden naar Afrika is de bedoeling, zie op t Afrikaforum dat jij ook die kant op gaat!
Wat ontzettend leuk dat jullie samen een hotel runnen. Hoe kom je daar bij? En waarom Brazilie? Was het zo goed bevallen tijdens het reizen? Ziet er goed uit, hoor!
Ik ben zelf wat betreft Zuidelijk-Afrika slechts in Zuid-Afrika en Swaziland geweest, maar heb met name die Weskaap erg goed leren kennen. Verder lees ik vrij veel over Afrika en heb ik vele vrienden die het continent behoorlijk goed kennen, en heb ik legio plannen om het continent te gaan doorkruisen… Helaas ken je misschien nog uit het verleden in NL de factor tijd, die nogal eens roet in ons eten gooit…
ja heb me vanaf het begin thuisgevoeld in Brazilie, al toen ik er in 1986 voor t eerst kwam maar het heeft nog erg lang geduurd voordat ik besloot er te blijven. Maar t was wat makkelijker omdat mijn vriendin er al woonde (is in zuid amerika geboren, nederlandse ouders).
Tja Afrika, ook dat blijft altijd trekken, maar niet meer om te wonen enkel om te reizen voor mij. In Afrika blijf je altijd een buitenlander, iets wat in zuid amerika gelukkig niet t geval is.
Tja tijd he, zoals de afrikanen dus zeggen “jullie europeanen hebben de klok uitgevonden maar wij de tijd”
Interessante vraag! Woon al 2 jaar in Centraal-Amerika en cross nog gewoon rond met mijn Belgische en vervalst-Belgisch rijbewijs zonder problemen. Sterker nog: nog niet 1 keer aangehouden geweest (zou dat komen door mijn rijgedrag?)
Hou je er rekening mee dat als je een auto huurt in Argentinië en naar Vuurland wil, dat je dan de grens passeert met Chili? Even aangeven bij het huren!
Ik heb hier (=Bariloche) goede contacten met www.brcar.com.ar en als je het via mij regelt kan ik nog wel een leuke korting voor je bedingen!
Internationaal rijbewijs heb ik alleen het eerste jaar gehad, nooit hoeven tonen (ook niet toen ik werd aangehouden en een belachelijke boete kreeg), maar als je niet langer dan een jaar gaat is het wellicht toch verstandig, om gezeur te voorkomen…
probleem is dan weer dat een internationaal rijbewijs slechts 1 jaar geldig is en slechts persoonlijk in NL bij de ANWB opnieuw aangevraagd kan worden. Maar ja, geen politieman buiten europa die weet dat t maar 1 jaar geldig is…(met een zwarte viltstift het regeltje waar dat in staat doorstrepen doet ook wonderen natuurlijk)
ik heb er uiteindelijk geen gekocht. huren was geen probleem en bij enkele controles was mijn nederlandse paspoort voldoende.
geen schades oid gehad, want wellicht dat de politie dan je rijbewijs wel zou willen begrijpen…
Kijk in het zuiden (gravelwegen) goed uit voor het fenomeen Veulco in de algemene voorwaarden. Dat is het over de kop slaan; blijkbaar een regelmatig voorkomend verkeersverschijnsel.
Het is sowieso niet aan te raden over de kop te slaan, maar als je het dan toch doet per ongeluk, dan is een extra financiele tegenvaller extra pijnlijk
(zie www.coolywooly.nl/argentinie.html voor verhaal en foto)