wij gaan eid dit jaar met onze auto naar namibie. we laten hem vanuit antwerpen verschepen. we hebben dit eerder gedaan en toen bleken we onverzekerd rond te reizen. in de meeste landen in afrika koop je een wa verzekring aan de gerns , maar namibie en zuid afrika is dat niet mogelijk.
nu heb ik wel een verzekring gevonden die auto’s met buitenland kenteken verzekeren, maar dan moet je daar een jaar bij verzekerd zijn. dat wordt dus erg kostbaar.
wie heeft er ervaring mee en weet hoe we dit kunnen oplossen?
Houd er ook terdege rekening mee dat je voor sommige landen een
fiks bedrag aan invoerrechten kunt moeten betalen, kan zelfs duizenden
Euro’s bedragen!
En zie dat cash betaalde geld dan nog maar eens terug te krijgen aan de
andere kant van het land!
Een en ander is te ondervangen door via de Duitse ADAC een carnet de passage
aan te vragen en te kopen, het betaalde bedrag krijg je
dan weer terug als de auto binnen een jaar weer terug is hier!
Voor onze landcruiser was dit bedrag destijds 5000€
ja daar zijn we van op de hoogte. maar auto blijft uiteindelijk in tanzania en wordt niet officieel ingevoerd. we gaan dus ieder jaar naar tanzania om de auto over de grens heen te rijden waar dan ook en weer terug. wordt onze jaarlijkse vakantie.
inklaren bij doane in namibie weten we ook al hoeveel het kost.
maar bedankt voor de tip.
gelukkig hebben we al wat meer ervaring, vandaar dat we ook weten dat je met de comesa in veel alnden verzekerd bent en ook vaak verzekering aan de grens, maar namibie en zuidafrika is een probleem
Mag ik vragen hoe je het geregeld hebt om de auto zo lang met buitenlands kenteken in bv Tanzania te laten staan?
Wij zijn zelf met een soortgelijk iets aan het regelen, maar men verteld ons steeds dat we de auto max 90 dagen per land mogen laten staan. En om nu elk jaar een carnet te kopen terwijl je er niet elke dag van het jaar gebruik van maakt is ook vrij prijzig voor 7 voertuigen. (1 auto en 6 motoren). Heb nog niet heel concreet hoe het allemaal werkt dus ik vraag maar raak…
groeten debbie
Ik ben bang dat je de auto met een buitenlands kenteken en rijbewijs niet kan verzekeringen in Zuid Afrika en Namibia.
blijft over om hem te verzekering vanuit Europa.
suc6
p.s. Voor ons was het al een hels karwei om een Autoverzekering te krijgen met een ZA kenteken en een NL rijbewijs.
Als het lukt, vraag dan een schriftelijk bewijs, dat de auto met buitenlands kenteken en een NL rijbewijs echt zijn verzekerd, anders koemen ze als je schade hebt aan met " o sorry hoor, maar je bent niet verzekerd, want je jebt een buitenlands rijbewijs".
De verzekeringen in ZA zijn zo mogelijk zeer ondoorzichtig en je krijgt pas de polis, met de kleine lettertjes, de voorwaarden als je al maanden hebt betaald. Heel vreemd ze doen erg moeilijk om voorraf alle voorwaarden te mogen inzien.
men geeft een prijs voor de verzekering en vertellen even door de telefoon wat voorwaarden…pas daar voor op. Zo gaat dat hier helaas.
En verzekeren is ook duurder, omdat een autoverzekering niet verplicht is en zeker niet iedereen verzekerd is. (Dit op alle gebieden)
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Annemieke, ik heb familie
wonen in Zuid Afrika en dat zijn precies de verhalen en moeilijkheden
die ik ook regelmatig langs hoor komen, en dan te weten dat
ze daar al ruim 40 jaar wonen, maar toch!!
De meeste van hen wonen in de buurt van Nelspruit en het is
ook helemaal niet ongebruikelijk dat ze voor een lullig papiertje
of handtekening even naar Pretoria moeten (350km enkele reis!)
Klopt, helemaal, Pretoria is voor ons om de hoek, dus dat is het probleem niet. Maar je moet hier ook anders denken. In Nederland ks alles over geregeld en jeeft de consument heel veel bescherming, hier totaal niet, je moet er zelf goed na kijken en voor vechten.