Ik zit in Mexico Stad voor een roadtrip gedurende 4 maanden naar het Zuiden. Het gaat om een educatief project Pablo de Kever (www.pablodekever.be).
De mascotte is een groene VW kever (zoals die taxi’s vroeger). Dus ik zoek nu een VW Kever om te kopen en dan zoals voorheen te schilderen. Het liefste wil ik de Kever op mijn naam zodat ik tijdens de roadtrip geen problemen krijg. Maar ik heb wel een toeristenvisum. Heeft er iemand ervaring met het kopen van een auto in Mexico (Stad)?
Ik heb het hier al een verschillende Mexicanen gevraag, zelfs de Belgische ambassade. Maar die weten van niets… Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Voor zover ik weet kan je een auto alleen op naam zetten als je een FM2 hebt tegenwoordig, voorheen was het ook mogelijk met een FM3 maar weet niet of dat nu nog steeds zo is. Dit is denk zo om een geregistreerd adres te hebben en met een toeristenvisum heb je geen geverifieerd woon adres. Wat je wel kan proberen maar zal niet gemakkelijk zijn om 1 te kopen met een amerikaans kenteken of anders toch op een vriend zijn of haar naam te zetten normaal levert dit geen problemen op bij controles. Controleer wel of en tot wanneer de tendencia betaald is een soort wegen belasting. Voor een amerikaans kenteken geld dit weer niet deze zijn tendencia vrij maar mogen alleen gekocht worden door buitenlanders.
Zou ik hem op de naam van een vriend(in) proberen te zetten. Auto’s met amerikaanse kentekens worden vrij regelmatig van de (snel)weg geplukt voor controle. Lijkt me nogal vervelend worden op den duur. Denk overigens ook niet dat je een vocho met amerikaanse kentekenplaat zult vinden trouwens.