Ik vertrek over 2 maanden voor een jaar naar Canada om daar te reizen en te werken (jeee!). Ik wil het liefst in het oosten beginnen, daar een auto kopen en dan naar het westen rijden en daar de meeste tijd te verblijven. Nu loopt dit plan meteen al spaak omdat het schijnt dat je in het oosten niet makkelijk (/helemaal niet) een auto kunt verzekeren als toerist zonder woonadres in Canada. (bron: http://straightondetour.com/complete-guide-to-buying-a-car-in-canada-as-a-tourist/) ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en wellicht tips voor mij hebben? Ik wil echt graag in het oosten beginnen en dan naar het westen rijden om daar langer te blijven (ipv in westen auto kopen, naar oosten rijden en dan weer terug naar het westen rijden. zeker omdat die oversteek voor een groot deel niet heel boeiend schijnt te zijn.) Ik hoor het graag!
Ik heb afgelopen jaar in Vancouver een auto gekocht Ik wilde eigenlijk ook in het oosten beginnen, maar ben specifiek naar BC gegaan omdat het daar het makkelijkst was. Er staat me onder andere nog bij dat je in Ontario een lokaal rijbewijs moet hebben. Daarnaast was het adres ook een issue.
In BC wordt registratie en verzekering door ICBC gedaan; bij elk agentschap kan je terecht om de auto over te zetten en te registreren. Dat was in mijn geval 45 minuten werk. Je dient wel een adres op te geven, maar niemand die checkt of je daar daadwerkelijk woont. Ik heb dus het adres van het hostel waar ik verbleef opgegeven.
Hou er verder rekening mee dat als je een auto wilt verkopen in een andere provincie, er een ‘out of province’ check moet worden gedaan; een soort APK keuring om te zien of de auto voldoet aan de regels die ter plaatse gelden. De kosten hiervan zal je vast wel kunnen vinden, daarnaast kan je nog geld kwijt zijn aan eventuele aanpassingen/reparaties. Vanuit die optiek is het dus handiger om de auto in dezelfde provincie te verkopen als waar je 'm gekocht hebt.
Voor wat betreft informatie over een auto kopen in het oosten, ik kan je aanraden om lid te worden van deze facebook groep:
Ik heb zelf mijn auto ook via deze groep gekocht, vele malen effectiever dan via craigslist; op 10 reacties op advertenties heb ik 0 reacties gehad.
Wat betreft de rit tussen West en Oost is met name tussen Calgary en Winnipeg redelijk eentoning. Het is natuurlijk wel een tering eind om vanaf Calgary bijvoorbeeld naar Toronto of nog verder de rijden en dan weer terug. Zeker met een oudere auto moet je dat misschien ook niet willen omdat je met dubbel zo veel kilometers ook dubbel zo veel onderhoud en gedoe hebt…
Dank voor je reactie! Daar heb ik wat aan. Ik heb inmiddels een ticket naar Vancouver geboekt en ga daar een auto kopen. Dat is inderdaad de makkelijkste optie. Ik zal inderdaad Facebook eens in de gaten houden, daar had ik nog niet aan gedacht. Dank!! Ik ben aan het overwegen om de auto en mezelf per trein naar het oosten te vervoeren, nu aan het uitzoeken welke optie meer geld kost…
Mocht je overwegen om heen en weer te rijden dan zou ik ook vooral kijken of je 1 richting via de VS kunt doen. Bijvoorbeeld via Yellowstone, Blackhills, eventueel Colorado, Chicago. Ik weet niet hoe graag je naar het oosten wilt, maar het (noord) westen van de VS is ook erg de moeite en dan zie je in minder kilometers misschien wel veel spectaculairdere plaatsen…
ja de tijd begint te dringen, ik wilde graag een vlucht boeken zodat ik verder kon plannen En een auto kopen in het oosten leek een hele ingewikkelde opgave te worden.
Goeie tip, dank! Ik heb een groot deel van het (noord) westen van de USA al eerder bereisd. Doel is wel om alsnog naar de USA te gaan, want ik hou nu eenmaal zo van dat land (ondanks alles dat er gaande is…) maar dan misschien later. Ik weet ook niet precies hoe het zit als ik straks in Canada ben op mijn working holiday visum en dan ‘even’ naar Amerika ga, of dat visum dan doorloopt/stopt/niet meer geldig is als ik dan weer terug naar Canada ga. Weet jij dat toevallig?
Volgens mij moet dat geen probleem zijn, ik weet van een duitse jongen met een working holiday visum die ik in canada heb ontmoet dat hij op een goed moment een ‘kleine’ roadtrip naar mexico gemaakt heeft em vervolgens weer terug is gegaan naar canada om te werken.
De details er van weet ik niet, als je in de eerder genoemde FB groep gaat kijken zal je wel meer info vinden.