Auto in Zambia

Mn vriend en ik gaan voor ca 1 jaar werken in Zambia, Siavonga. Nu heb ik begrepen dat het moeilijk is om daar een goede auto te kopen. Nu zitten we te denken of we een auto in Engeland moeten gaan kopen en die te importeren. Heeft iemand ervaring met of het kopen van een 4x4 auto in Zambia of het importeren van een auto uit Engeland naar Afrika? We hebben niet een mega budget hoor :slight_smile:

Hallo,
Ik verblijf regelmatig in Kenia: een auto kopen is hier geen probleem (de nummerplaat zit erop) en m.i. als jullie in Zambia geen auto kunnen kopen is er eentje in Kenia kopen (mogelijks met aangifte van uitvoer) wel een optie en je rijdt hem zelf naar Zambia. Dat zou in elk geval een stuk goedkoper zijn dan de transportkosten van Engeland naar Zambia…
Groetjes,
Cero

Bedankt voor je reactie. Misschien is dat ook een idee. Maar indien we een tweedehands 4x4 willen kopen, zijn ze dan wel goed en betaalbaar? Kan me voorstellen dat ze in die landen, met slechtere wegen etc. al veel sneller af zijn.

Hi,
Er zijn nieuwe en 2de-handswagens (meestal Toyota, zowel gewone als 4x4).
De tweedehandswagens komen vaak van Japan en zijn in zeer goede staat, zowel het koetswerk, het interieur als de motor. Bovendien mogen auto’s ouder dan 10 jaar Kenia niet meer binnenkomen. Dus dat valt allemaal wel mee. De prijzen? Auto’s in Africa zijn niet goedkoop maar als je uitkijkt vindt je toch goede en betaalbare auto’s in Mombasa.
Groetjes,
Cero

Hallo,

Ik en mijn vriend gaan 1-2 jaar in Afrika verblijven en werken.
We gaan echter werken in verschillende landen in Afrika, we zouden ons graag verplaatsen per auto, maar we hebben al gelezen dat dit niet zo gemakkelijk blijft.
We vertrekken in Uganda en eindigen in Zuid-Afrika, we wouden een auto kopen in Uganda en daarmee doorreizen tot Zuid-Afrik om deze daar weer te verkopen, mr dit is zo goed al onmogelijk aangezien de auto terug in Uganda moet eindigen om de deposit terug te krijgen…
Ik veronderstel dat dit in alle andere landen ook zo is…?

Is er enige manier dat wij door Afrika kunnen rijden en onze auto terug te verkopen zonder we hem terug moeten brengen naar de plaats waar we hem kochten?

Groetjes,
Camerilla

Volgens mij moet je hem dan importeren!
Weet alleen niet hoe dit gaat als je de auto koopt in Afrika eb of je er eerst gewoon mee mag rijden en pas moet importeren als je hem wilt verkopen? Geen idee van.

Ik ben reeds met mn auto in Zambia en heb hem via UK hierheen gehaald. Eerst naar Walvisbaai/ Namibie ophalen en vervolgens hadden we 3 dagen de tijd om hem het land uit te krijgen. We hebben nu een tijdelijke import permit voor de auto en moeten hem binnen 14 dagen registreren. Duur grapje al met al, maar een top auto. Ik rij dus reeds lekker rond in Zambia :slight_smile: