Hey,
je moet inderdaad oppassen met het kiezen van je gastgezin.
Een wijze raad : neem contact op met de vorige au pairs vooraleer je je beslissing maakt !!!
Vraag hun telefoonnummer, hun email en vraag hen hoe het leven in het gezin is. Email de huidige au pair en vraag haar/hem om zijn/haar mening. Dan kan je alleen maar hopen dat ze eerlijk zijn. Vraag ook of er au pairs eerder vertrokken zijn, vraag waarom en contacteer hen. Ik had mijn beslissing al genomen en mijn vliegtuigticket reeds gekocht toen ik de oude au pair contacteerde. Zij informeerde me dat het gezin verre van ideaal was maar ja, het was al te laat. Had ik haar eerder gecontacteerd, was ik niet gegaan. De gastgezinnen lijken altijd wel lief en ideaal in hun mails, maar schijnt bedriegt. Ikzelf heb gelukkig de volgende au pair kunnen waarschuwen en toen zij de mama mailde dat ze besloten had om toch niet te komen, heeft ze haar ware aard laten zien en heeft ze het meisje een heel boze mail gestuurd.
Ik zat bij een Nederlands-Amerikaans gastgezin in Titusville, Florida en ik ben enorm teleurgesteld teruggekomen, 2 maanden te vroeg weliswaar. In haar mails leek de mama heel lief en ook bij mijn aankomst was ik in de wolken met haar vriendelijkheid maar vanaf dag 3 begonnen de beledigingen. Mijn eerste belediging was “Heb je de deodorant gevonden die ik je cadeau gegeven heb ? Heb je hem al gebruikt? Je zou hem beter meerdere keren per dag opdoen, want ik heb gemerkt dat je nogal een sterke lichaamsgeur hebt en ik zou niet willen dat die geur in mijn meubels trekt. Anders gaan mijn zetels enzo stinken.” En zo’n dingen moet je dan slikken. Verschrikkelijk vernederend ! De kinderen nemen natuurlijk zulke dingen van hun ouders over en dan moet je zinnen zoals “Poets jij je tanden wel eens?” of “Draag jij altijd dezelfde kleren?” aanhoren, uit de mond van een kind van 10 he. Tja, het is geen lachertje.
Heb je de nanny diaries gezien ?? Moet je zeker doen ! Die film typeert perfect wat ik heb meegemaakt (mijn omgeving was natuurlijk veel minder luxueus en veel slechter betaald). De ouders hebben helemaal geen au pair nodig maar eerder een hond, want die houdt de kinderen ook bezig en die kan je ook alles wat fout gaat verwijten.
OOK : zorg ervoor dat je het contract tekent voor je vertrekt (toen ik aankwam was een belangrijke element in mijn contract veranderd !).
Misschien is het inderdaad het beste om het via een aupairkantoor te regelen. Toch denk ik dat ik gewoon pech heb gehad en dat er genoeg goede gezinnen zijn. Ik hoop dat deze post je niet tegenhoudt om een au pair job aan te nemen, maar zorg er gewoon voor dat je voldoende informatie hebt !!! Dek je in !
Voor mezelf heb ik besloten om niet meer als au pair naar het buitenland te gaan. Ik wil niet afhangen van ‘onbekende’ mensen (je woont tenslotte in hun huis, je ben volledig afhankelijk van hun : woonplaats, werkplaats, …).