Allo allemaal,
Ik heb een vraag, of eigenlijk meerdere. Al geruime tijd zijn mijn vrouw en ik bezig met plannen om Nederland te verlaten en ons te vestigen op de antillen. Op dit moment heb ik de kans om een baan te krijgen op Aruba. Nu is er een obstakel waar ik eigenlijk geen raad mee weet. Ons huis staat al geruime tijd te koop, maar is nog steeds niet verkocht. verhuren is geen optie omdat de hypotheek verstrekker dat niet toestaat (postbank)
Heeft iemand ervaring met onderhandelingen omtrent van verhuur? Of weet iemand een hypotheek verstrekker die daar wel toestemming voor geeft? Het zou nl ook nog een optie zijn om het eerste jaar het huis gewoon te verhuren en daarna te verkopen. Ik heb bij mijn huidige werkgever in Nederland een jaar onbetaald verlof, dus een terugkeer garantie. Ik kan zelfs de beschikking over iemand die garant wil staan gedurende het eerste jaar.
Kortom, kan iemand mij nuttige informatie verschaffen omtrent dit probleem?
daarnaast hebben wij ons het afgelopen jaar voornamelijk georienteerd op Curacao. Nu Aruba in beeld is gekomen moeten we dus even omschakelen.
Heeft iemand ervaring met lagere scholen, welke zijn het beste en waar is de intructietaal Nederlands etc., goeide locaties om te wonen en informatie omtrent alle zaken die belangrijk zijn voor een langer verblijf op Aruba. neem dan contact met ons op. We willen graag zoveel mogelijk weten.
Groetjes, Pieter en Els:dag:
Hoi Pieter en Els,
Voor wat betreft je vraag over je woning: gewoon verhuren. Er zal geen hypotheekverstrekker in NL te vinden zijn die hiermee akkoord gaat vanwege het simpele feit dat mocht het ooit op een executieverkoop aankomen dit bij (onder)(ver)huur allerlei problemen voor de geldverstrekker met zich meebrengt.
Ik ben momenteel bezig mijn appartement te verhuren via Directwonen en via rotsvast.nl - om ook voor onbepaalde tijd naar Aruba te gaan - en die geven eveneens aan: je krijgt nooit toestemming. Bij Directwonen willen ze eventueel een clausule in het verhuur contract op laten nemen dat - mocht je voortijdig terugkomen naar NL om wat voor reden dan ook - je het verhuurcontract op kan zeggen met inachtname van een opzegtermijn van drie maanden (ik heb het niet getoetst / laten toetsen op rechtsgeldigheid maar daar kan je eventueel nadere info over vragen bij genoemde organisaties)
Maak je niet teveel zorgen (dit leer je op Aruba ook wel af !!) :vak02:
Verhuur het voor een jaar en zet het t.z.t. te koop.
Succes en ik hoop voor jullie dat alles gaat lukken !!!
P.S. Jullie zijn al wel op de hoogte van de dingen die je moet regelen v.w.b. een werkvergunning ?
dag Jasper,
dank je wel voor je antwoorden. Ik ben voor de zekerheid ook nog even aan het onderzoeken hoe dat juridisch zit met verhuren tegen de regels van de hypotheek verstrekker in. Maar gezien er nogal veel mensen zijn die het zo doen, zal dat niet een heel groot probleem zijn. Andere zaken die voor het wonen en werken in het buitenland (Aruba) geregeld moeten worden zijn mij allemaal duidelijk.
bedankt voor je moeite.
Groetjes, Pieter
Hoi Pieter en Els,
Je moet (gewoon) zorgen dat maandelijks de hypotheek betaald wordt, dan is er niets aan de hand. Niemand van de bank die het komt controleren. Wat Jasper terecht aangeeft, het gaat om de opbrengst bij een executoriale verkoop, dus op de veiling. Als er huurders inzitten, brengt de woning aanzienlijk minder op.
Er zijn heel veel mensen die de woning tijdelijk verhuren, in 99 van de 100 gevallen gaat het dan ook goed. Indien je nog vragen hebt omtrent het verhuren, laat het dan maar weten.
Succes!
Leon